Gå til innhold

Nå er jeg usikker på hva jeg skal gjøre ang flytting.

Anbefalte innlegg

Lillemus skrev (7 minutter siden):

Men man må jo ha et sted å ha dette huset da - så man må enten eie en tomt eller leie en plass + at man må sørge for å ha en ordning for å bli kvitt gråvann, som det jo blir litt av om man dusjer ofte. Strøm må man også ha, hvordan fikser man det? Solcelle?

Mange bruker solcelle ja. Noen bruker aggregat. Noen får strøm fra der de eventuelt leier. I mitt tilfelle vil det bli et av de to første, og leie av plass vil ikke koste noe særlig 🙂

Endret av Kashmir

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Joda, men litt trist å bli pensjonist og bruke 70% av pensjonen på husleie.

Anonymkode: f86f2...0ad

Ja jeg så de ferdig montert men uansett om du skal tegne et eget så blir det vel på samme størrelse pluss minus. Når det er sagt uten at du har oppgitt hva du skal bruke på det synes jeg det er en dårlig økonomisk idè. Støtter ab. Ville heller investert i en liten leilighet hvis du har råd til det. Men hvis du skal velge så gå for minus. Leie vs eie så er det best å eie. 

Anonymkode: 657c6...a14

Jeg har ikke oppgitt noen økonomisk status her, og det er helt ok at dere ikke ville gjort dette. Akkurat som at jeg ikke vil eie noe som ikke er mobilt 😀

Endret av Kashmir
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Blir det ikke veldig kaldt om vinteren med utedo osv?

Neida, det er lett å fikse solpanel på doen også. Den skilles bare fra resten av huset med en slags gang. Litt vanskelig å forklare uten tegning. Det må være lovlig, så gjenstår å se hvordan det skal fikses, men kaldt blir det ikke 🙂

Sånne praktiske ting mht komfort osv er ikke noe problem for meg. Bodde på ei seter langt oppi gokk uten innlagt vann i flere måneder ( passet dyr ), jeg har vært i hytter uten hverken strøm eller innlagt vann flere ganger. Dette blir rene luksus i forhold 😀

Kashmir skrev (23 minutter siden):

Neida, det er lett å fikse solpanel på doen også. Den skilles bare fra resten av huset med en slags gang. Litt vanskelig å forklare uten tegning. Det må være lovlig, så gjenstår å se hvordan det skal fikses, men kaldt blir det ikke 🙂

Sånne praktiske ting mht komfort osv er ikke noe problem for meg. Bodde på ei seter langt oppi gokk uten innlagt vann i flere måneder ( passet dyr ), jeg har vært i hytter uten hverken strøm eller innlagt vann flere ganger. Dette blir rene luksus i forhold 😀

Hvordan funker utedo på solceller? Det er så vidt jeg vet ikke sol ned i et toalett? 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan funker utedo på solceller? Det er så vidt jeg vet ikke sol ned i et toalett? 

Energiforsyning ved hjelp av solceller foregår jo ikke ved at man setter solceller på hvert enkelt element som skal ha lys eller varme.

Panelet settes et solrikt sted, f.eks. på taket og lader opp et batteri. Så trekkes det ledninger fra batteriet til rommene som trenger strøm.

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg skjønte ikke spørsmålet, sorry, men ser at @labanhar forklart. 

laban skrev (18 minutter siden):

Energiforsyning ved hjelp av solceller foregår jo ikke ved at man setter solceller på hvert enkelt element som skal ha lys eller varme.

Panelet settes et solrikt sted, f.eks. på taket og lader opp et batteri. Så trekkes det ledninger fra batteriet til rommene som trenger strøm.

Å ja det var logisk. 

Kashmir skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønte ikke spørsmålet, sorry, men ser at @labanhar forklart. 

Men det må være kaldt om vinteren i dette huset? Og utedo… tenk om det kommer en grevling ned i der… jeg har aldri vært på steder uten innlagt vann. 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men det må være kaldt om vinteren i dette huset? Og utedo… tenk om det kommer en grevling ned i der… jeg har aldri vært på steder uten innlagt vann. 

Grevling er i taket de da 😊

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Og utedo… tenk om det kommer en grevling ned i der… jeg har aldri vært på steder uten innlagt vann. 

Generasjonene før oss klarte seg de også. Det viktigste er at vannet er rent, ikke om det kommer fra brønn, innsjø eller vannverk / rør.

På steder (f.eks. hytter) med utedo er vanligvis det at man faktisk må ut (i mørket og kulda) en viktigere ulempe enn dyrelivet. 

https://www.nrk.no/innlandet/norske-utedoer-_-fra-ronne-til-palass-1.14728192

laban skrev (3 minutter siden):

Generasjonene før oss klarte seg de også. Det viktigste er at vannet er rent, ikke om det kommer fra brønn, innsjø eller vannverk / rør.

På steder (f.eks. hytter) med utedo er vanligvis det at man faktisk må ut (i mørket og kulda) en viktigere ulempe enn dyrelivet. 

https://www.nrk.no/innlandet/norske-utedoer-_-fra-ronne-til-palass-1.14728192

Ja men det må være skummelt å gå ut i bekmørket hvis man har dårlig mage eller akutt omgangssyke?  Så skal man gjøre sitt i 20 minusgrader? Og hvis det da kommer en ulv grevling eller rev? 

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men er det nok sol om vinteren til å varme og drifte do?

Håper det. Jeg må høre med folk som har mer greie på akkurat dette. Jeg er ikke ekspert her, og har egentlig mest planlagt det praktiske mht utforming og innredning. Men ser jo at flere bruker det med hell. Det ordner seg nok. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja men det må være skummelt å gå ut i bekmørket hvis man har dårlig mage eller akutt omgangssyke?  Så skal man gjøre sitt i 20 minusgrader? Og hvis det da kommer en ulv grevling eller rev? 

Det må gjerne komme både ulv og grevling for min del. Bare det ikke dukker opp en bjørn, for de er jo helt rabiate. Men jeg skal ikke måtte gå ut. 

Det er ikke en utedo i den forstand, det er en lukket beholder hvor urin utskilles i en tank (?) og avføring forbrennes til aske i en liten pose som så kastes.

Lillemus skrev (15 minutter siden):

Det er ikke en utedo i den forstand, det er en lukket beholder hvor urin utskilles i en tank (?) og avføring forbrennes til aske i en liten pose som så kastes.

Doen vet ikke hva som kommer når det kommer? Eller er det en fjernstyring hvor dette styres? 

Kashmir skrev (1 time siden):

Det må gjerne komme både ulv og grevling for min del. Bare det ikke dukker opp en bjørn, for de er jo helt rabiate. Men jeg skal ikke måtte gå ut. 

Bjørner er redde mennesker 

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Doen vet ikke hva som kommer når det kommer? Eller er det en fjernstyring hvor dette styres? 

Urinen renner vel ut, mens avføringen ikke gjør det? Tittet på et slikt toalett en gang jeg var med på kanskje å skulle bygge hytte og husker bare at man måtte bruke en pose i toalettet og at det ble brent til aske etterpå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...