Gå til innhold

Nå er jeg usikker på hva jeg skal gjøre ang flytting.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg ville ha forsikret meg om at jeg hadde fått den nødvendige komforten eller fasilitetene, altså vann, strøm, do. Jeg ville også ha vurdert muligheten av å selge minihuset dersom dette likevel ikke funke. Det er viktig å ha en retrettmulighet, også økonomisk. 

Dersom alt dette er på plass, og du liker selve stedet der hvor minihuset skal stå, tror jeg at jeg ville ha gått for deg hvis jeg var deg. Jeg skjønner at dette har vært en drøm du har hatt lenge, og det er da ikke usannsynlig at du vil angre deg om du ikke forsøker dette. 

Det jeg ville vært mest skeptisk til selv med hensyn til å bo på en gård, er at det blir øde, og det blir mørkt om vinteren – jeg ville nok trives desidert best litt lettere på folk og føle det var hyggeligere og koseligere å se lys fra andre boliger, ha muligheten til å ta bussen for å komme meg til andre steder osv. Men en stor fordel med mini hus fremfor leilighet, ville for meg vært uteplassen. Kort vei ut i skog og mark, og masse plass rett utenfor boligen i sommerhalvåret. (Jeg må nesten svare for slik det ville vært for meg, så får du vurdere om det jeg sier er relevant for deg.)

morsan skrev (Akkurat nå):

Jeg ville ha forsikret meg om at jeg hadde fått den nødvendige komforten eller fasilitetene, altså vann, strøm, do. Jeg ville også ha vurdert muligheten av å selge minihuset dersom dette likevel ikke funke. Det er viktig å ha en retrettmulighet, også økonomisk. 

Dersom alt dette er på plass, og du liker selve stedet der hvor minihuset skal stå, tror jeg at jeg ville ha gått for deg hvis jeg var deg. Jeg skjønner at dette har vært en drøm du har hatt lenge, og det er da ikke usannsynlig at du vil angre deg om du ikke forsøker dette. 

Det jeg ville vært mest skeptisk til selv med hensyn til å bo på en gård, er at det blir øde, og det blir mørkt om vinteren – jeg ville nok trives desidert best litt lettere på folk og føle det var hyggeligere og koseligere å se lys fra andre boliger, ha muligheten til å ta bussen for å komme meg til andre steder osv. Men en stor fordel med mini hus fremfor leilighet, ville for meg vært uteplassen. Kort vei ut i skog og mark, og masse plass rett utenfor boligen i sommerhalvåret. (Jeg må nesten svare for slik det ville vært for meg, så får du vurdere om det jeg sier er relevant for deg.)

Hvorfor i alle dager skriver du med så store bokstaver???

Anonymkode: 657c6...a14

Annonse

Savannah skrev (3 timer siden):

Hvor har du det fra at de fleste er gjeldsfrie som pensjonister?

2/3 av pensjonister har ikke boliglån, som vel er det vi diskuterer her.

Jeg er godt kjent med leiepriser rundt om kring, og du får en liten leilighet de fleste steder under 15000 kr.

Selvfølgelig (du finner også selveierleiligheter med felleskostnader under 4000). Kikket litt på leiligheter mellom 50-70 kvm i en mellomstor by som Drammen. Prisene på finn lå, ikke uventet, på rundt 14-15 000.

Nei du kan ikke garantere at det er billigere å kjøpe enn leie.

Jeg kan garantere at det historisk sett har vært langt mer lønnsomt å eie enn å leie, og det er ingen grunn til å tro det vil endre seg.

Anonymkode: f86f2...0ad

morsan skrev (2 minutter siden):

Det var lurt at jeg luftet dette her, for jeg har nytte av innspill her. Jeg har snakket litt med andre om dette, men det har jo aldri vært noen konkrete planer. Nå må en del gjøres og proffe komme med løsninger. Komforten som er viktig er at jeg hsr skikkelige møbler som også brukes til oppbevaring. At jeg har mulighet til et funksjonelt kjøkken og at det er praktisk. Dette har jeg tegnet og planlagt mye. 

Hvordan det blir med vann er et praktisk spørsmål, men på gården kan jeg bruke bad i stallhuset som har garderobe. Det er en løsning. De vil veldig gjerne at jeg setter opp der, pg det er folk jeg har passet dyr osv for mange ganger tidligere, men jeg skal ikke binde meg til noe ang det. Det tror jeg ikke blir noe problem å unngå, men samtidig vil jeg jo bo tilnærmet gratis om jeg kan hjelpe med noe der. Så får se. Gården ligger ikke isolert til. Den ligger ganske nært sentrum i en bygd nær by. Men det er veldig idyllisk der da 🙂

Det andre stedet er enda mer sentralt og også fint. Har snakket med begge de aktuelle i dag, og begge har tilbudet åpent. På siste plassen må jeg jo betale en viss sum, men det blir ikke så mye. 

Jeg er jo veldig spent nå, og det var litt typisk at det kan realiseres nå når jeg bor på et drømmested. Men altså. Alt kan faktisk realiseres  etter mer enn 12 år. Jeg har tenkt og tenkt etter at jeg skrev her, og jeg kan jo ikke la dette bli uprøvd heller. Jeg regner med at det lett kan bli solgt hvis jeg mot alle odds ikke skule like å bo sånn. De på gården kjøper det helt sikkert da de har endel stevner og har nytte av overnattingsplass. Uansett er jeg optimistisk mht det.

Jeg skal bruke litt tid på å høre med proffe folk om ulike løsninger, og så vurdere litt mer selvfølgelig. 

Og ja, uteplass er superviktig!! Jeg har tenkt på det også 😀

AnonymBruker skrev (1 time siden):

2/3 av pensjonister har ikke boliglån, som vel er det vi diskuterer her.

Selvfølgelig (du finner også selveierleiligheter med felleskostnader under 4000). Kikket litt på leiligheter mellom 50-70 kvm i en mellomstor by som Drammen. Prisene på finn lå, ikke uventet, på rundt 14-15 000.

Jeg kan garantere at det historisk sett har vært langt mer lønnsomt å eie enn å leie, og det er ingen grunn til å tro det vil endre seg.

Hvis 2/3 deler ikke har boliglån så er det 1/3 deler som har det.  Det er ganske mange.

Jeg vil gjerne se garantiene dine.

Savannah skrev (På 28.8.2023 den 22.29):

Hvis 2/3 deler ikke har boliglån så er det 1/3 deler som har det.  Det er ganske mange.

Det er et ganske lite mindretall.

Savannah skrev (På 28.8.2023 den 22.29):

Jeg vil gjerne se garantiene dine.

Det er bare å se på historikken, prognoser om fremtiden og et skattesystem som favoriserer boligeiere. Det er ingen tvil om at det lønner seg å eie.

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er bare å se på historikken, prognoser om fremtiden og et skattesystem som favoriserer boligeiere. Det er ingen tvil om at det lønner seg å eie.

1/3 del er mye.  Hvis du har 300 000 personer så er 1/3 del 100 000 personer.  Du ser at det er mange.

For å regne ut om det lønner seg å eie eller leie må du se på hele livet til folk.  Det nytter ikke å kun se på situasjonen dagen 30. august 2023.

Savannah skrev (Akkurat nå):

1/3 del er mye.  Hvis du har 300 000 personer så er 1/3 del 100 000 personer.  Du ser at det er mange.

For å regne ut om det lønner seg å eie eller leie må du se på hele livet til folk.  Det nytter ikke å kun se på situasjonen dagen 30. august 2023.

Nå leser du ikke hva jeg skriver, men bare kverulerer. Så dette gidder jeg ikke mer.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå leser du ikke hva jeg skriver, men bare kverulerer. Så dette gidder jeg ikke mer.

Jo jeg leste hva du skrev og 1/3 del er mye av en helhet.  Jeg betalte 16% renter av boliglån for 35 år siden.

Worriesome Plenty 2
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Si det til de som kjøpte dyrt i 87 og ble skilt og måtte selge i 92.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...