Gå til innhold

Alle disse pappaene med barna sine på TikTok og andre some.

Anbefalte innlegg

Jeg må først bare si at jeg syns det er veldig fint at de engasjerer seg som fedre. De er både morsomme og flinke med ungene, og jeg er naiv nok (?) til å tro at dette ikke bare er show off for nettet, for en ser jo ganske greit når det er opparbeidet tillit og trygghet mellom barn og foreldre.

Så det er ikke fedrene i seg selv jeg reagerer på. Det er alle kommentarene : Å så flink pappa du er. Å så heldige barn som har en så god og flink far. Å, du gjør en så god jobb og lærer barnet ditt å bli klok, empatisk, oppfinnsom, smart, like næringsrik mat og you name it! Hele kommentarfeltet under slike videoer renner over med slike komplimenter til fedrene. Og ja, jeg er jo enig uten at jeg kommenterer selv. Det er bare kvinner som hyller disse fedrene også. 

Og så legger mødre ut. De kan gjøre akkurat det samme, men da går kommentarene på hvor flinke babyene og barna er? : Å, så søt og flink baby, Å så klokt barn, Å så flink barnet ditt er til å spise grønnsaker og Å, så smart 3-åring du har. 

Og det er også bare kvinner som kommenterer her. 

Er ikke dette litt rart?  Hvorfor får fedre all kreditt for hvor flinke, snille og morsomme barna er, mens mødrene ikke får det? Alkurat som om de bare har hatt flaks når de har fått like dyktige og evnerike og empatiske barn? 

Og så. Foreldrene  kan gjøre ting som ikke er særlig greit også, men fedrene blir liksom snakket så mildt til, sånn : Jeg tror ikke at det er så lurt å gjøre ting på den måten. Hva med...osv. 

Men mødrene får huden full hvis de gjør det samme! 

Jeg syns dette er veldig påfallende og også ganske gammeldags og urettferdig. Hva er greia her? Noen tanker? 

Fortsetter under...

Kashmir skrev (22 minutter siden):

Jeg må først bare si at jeg syns det er veldig fint at de engasjerer seg som fedre. De er både morsomme og flinke med ungene, og jeg er naiv nok (?) til å tro at dette ikke bare er show off for nettet, for en ser jo ganske greit når det er opparbeidet tillit og trygghet mellom barn og foreldre.

Så det er ikke fedrene i seg selv jeg reagerer på. Det er alle kommentarene : Å så flink pappa du er. Å så heldige barn som har en så god og flink far. Å, du gjør en så god jobb og lærer barnet ditt å bli klok, empatisk, oppfinnsom, smart, like næringsrik mat og you name it! Hele kommentarfeltet under slike videoer renner over med slike komplimenter til fedrene. Og ja, jeg er jo enig uten at jeg kommenterer selv. Det er bare kvinner som hyller disse fedrene også. 

Og så legger mødre ut. De kan gjøre akkurat det samme, men da går kommentarene på hvor flinke babyene og barna er? : Å, så søt og flink baby, Å så klokt barn, Å så flink barnet ditt er til å spise grønnsaker og Å, så smart 3-åring du har. 

Og det er også bare kvinner som kommenterer her. 

Er ikke dette litt rart?  Hvorfor får fedre all kreditt for hvor flinke, snille og morsomme barna er, mens mødrene ikke får det? Alkurat som om de bare har hatt flaks når de har fått like dyktige og evnerike og empatiske barn? 

Og så. Foreldrene  kan gjøre ting som ikke er særlig greit også, men fedrene blir liksom snakket så mildt til, sånn : Jeg tror ikke at det er så lurt å gjøre ting på den måten. Hva med...osv. 

Men mødrene får huden full hvis de gjør det samme! 

Jeg syns dette er veldig påfallende og også ganske gammeldags og urettferdig. Hva er greia her? Noen tanker? 

Ja fordi pappaene gir ekstra av seg selv. 

Anonymkode: 0b421...c2a

Kashmir skrev (1 time siden):

Ja, men jeg skjønner ikke? Krever det mer av fedre å gjøre det samme som mødre? 

Fedrene er en ekstra ressurs for familien. Fedrene påtar seg ekstra ansvar ved å gi av seg selv. 

Annonse

Jeg har ikke tiktok, men synes dette var en interessant observasjon. Og som du sier: urettferdig og gammeldags.

Skulle tro samfunnet hadde kommet lenger. I min tid som småbarnsmor tenkte jeg flere ganger at det var overraskende gammeldags at fedre fikk mer «kred» for å gjøre det man tok for gitt at mødre gjorde, men også at de lettere fikk hjelp/støtte/oppmuntring enn mødre. Men ille nok at jeg syntes det var gammeldags da, for et kvart århundre siden, det burde jo ikke være slik lenger. 

Eller kanskje det handler først og fremst om at menn alene med barn er en chick magnet? At damer blir veldig fascinert av dette? Husker da mitt barns far skulle fly alene med ettåring, og flyvertinnene svermet rundt og ga ungen små plysjdyr med logo etc. Jeg fikk aldri tilsvarende oppmerksomhet eller hjelp. 😅

Endret av morsan
morsan skrev (15 minutter siden):

Jeg har ikke tiktok, men synes dette var en interessant observasjon. Og som du sier: urettferdig og gammeldags.

Skulle tro samfunnet hadde kommet lenger. I min tid som småbarnsmor tenkte jeg flere ganger at det var overraskende gammeldags at fedre fikk mer «kred» for å gjøre det man tok for gitt at mødre gjorde, men også at de lettere fikk hjelp/støtte/oppmuntring enn mødre. Men ille nok at jeg syntes det var gammeldags da, for et kvart århundre siden, det burde jo ikke være slik lenger. 

Eller kanskje det handler først og fremst om at menn alene med barn er en chick magnet? At damer blir veldig fascinert av dette? Husker da mitt barns far skulle fly alene med ettåring, og flyvertinnene svermet rundt og ga ungen små plysjdyr med logo etc. Jeg fikk aldri tilsvarende oppmerksomhet eller hjelp. 😅

Ja, det er dette jeg stusser ved. Fedre gjør en god jobb, men det har da mødre også gjort i alle år! Og at de liksom har flaks og er heldige med barna, mens fedrene får kred for at barna er som de er ?! 

Snåle greier! 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Fedrene må bæres frem i lyset da den verken ammer eller føder. De trenger all som creds. 

Ja, det er flott at de får creds og ikke minst at de inspirerer andre mer slappe fedre! Jeg heier på dem jeg. 

Men hva med alle mødrene? De har søren meg gjort sitt de også. Og det er ikke flaks at de får ok barn 😀 de gjør da en god jobb med dem! 

Merkelig fenomen som jeg ikke har peiling på. 

Blir litt det samme som at det er uglesett at jeg som mor er samværsforelder imens faren er en helt. Hadde det vært omvendt så hadde det ikke vært noen som sa noe om det for det er jo vanlig. 😛 Han er en helt for all del. Men hvorfor er ikke mødre i tilsvarende situasjon det samme og hvorfor blir ikke en pappa som er samværsforelder sett ned på? 

Det er vel gammeldagse holdninger antar jeg. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...