Gå til innhold

Har noen sett en sånn flekk før? Hva er det?

Anbefalte innlegg

Jeg har en tørr og litt utstående flekk som en slags ring på armen. Har foreløpig kun den ene. Ikke hatt lignende før. Jeg er ikke allergisk mot noe som jeg vet. 

Jeg har ikke helseangst så blir ikke engstelig, bare kom til å tenke på om det kunne være psoriasisflekk og/eller bivirkning av Litium. Vi har litt autoimmunt i familien slik som søskenbarn med psoriasis leddgikt og fibromyalgi (det er autoimmunt ja?) både mamma og bestemor med artrose også hadde jeg selv aggressiv atopisk eksem som jeg vokste av meg rundt 10 års alder tror jeg evt ved pubertet. Og jeg har hypermobile ledd, men det er vel ikke beslektet med antoimmunt? Min mor har hatt stoffskifteproblemer, men det er såvidt jeg vet gått over. samme har mitt søskenbarn mamma hadde høyt og søskenbarn lavt. Tror mamma har struma. Det er for øvrig mitt søskenbarns mor jeg sannsynligvis arvet bipolar fra. Men hun er død og min mor som er psykiatrisk sosionom er ganske sikker på den. Selv har jeg minus atopisk eksem alltid hatt et sterkt og fungerende immunforsvar uten tegn noe som helst av slike sykdommer. Det er 19 år siden sist jeg hadde influensa og sist feber var vel i 2011 da jeg hadde brystbetennelse. Kun 37,5 én dag da jeg hadde corona i tre dager. 

Uansett her bilde av flekken. 

Som sagt jeg bare lurer som jeg gjør med alt her i verden. Hvis det feks kan være psoriasis må jeg sjekke bivirkningene på medisinene jeg går på. Jeg har mye håravfall og begynner å få veldig høye og tynne viker som følge av Litium. Vil helst ikke utvikle utslettssykdom også. :)

På grunn av at jeg legger ut om families sykdommer skriver jeg som anonym. Dere kjenner meg nok mange igjen, men det trenger ikke knyttes opp mot brukernavnet mitt. 

IMG_20230828_202640.jpg

Anonymkode: b3b0c...d12

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har en tørr og litt utstående flekk som en slags ring på armen. Har foreløpig kun den ene. Ikke hatt lignende før. Jeg er ikke allergisk mot noe som jeg vet. 

Jeg har ikke helseangst så blir ikke engstelig, bare kom til å tenke på om det kunne være psoriasisflekk og/eller bivirkning av Litium. Vi har litt autoimmunt i familien slik som søskenbarn med psoriasis leddgikt og fibromyalgi (det er autoimmunt ja?) både mamma og bestemor med artrose også hadde jeg selv aggressiv atopisk eksem som jeg vokste av meg rundt 10 års alder tror jeg evt ved pubertet. Og jeg har hypermobile ledd, men det er vel ikke beslektet med antoimmunt? Min mor har hatt stoffskifteproblemer, men det er såvidt jeg vet gått over. samme har mitt søskenbarn mamma hadde høyt og søskenbarn lavt. Tror mamma har struma. Det er for øvrig mitt søskenbarns mor jeg sannsynligvis arvet bipolar fra. Men hun er død og min mor som er psykiatrisk sosionom er ganske sikker på den. Selv har jeg minus atopisk eksem alltid hatt et sterkt og fungerende immunforsvar uten tegn noe som helst av slike sykdommer. Det er 19 år siden sist jeg hadde influensa og sist feber var vel i 2011 da jeg hadde brystbetennelse. Kun 37,5 én dag da jeg hadde corona i tre dager. 

Uansett her bilde av flekken. 

Som sagt jeg bare lurer som jeg gjør med alt her i verden. Hvis det feks kan være psoriasis må jeg sjekke bivirkningene på medisinene jeg går på. Jeg har mye håravfall og begynner å få veldig høye og tynne viker som følge av Litium. Vil helst ikke utvikle utslettssykdom også. :)

På grunn av at jeg legger ut om families sykdommer skriver jeg som anonym. Dere kjenner meg nok mange igjen, men det trenger ikke knyttes opp mot brukernavnet mitt. 

IMG_20230828_202640.jpg

Brannkopper? 

Anonymkode: ec46c...28c

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Brannkopper? 

Anonymkode: ec46c...28c

Tror ikke det. Det har jeg hatt som 16-åring i ansiktet. Tror ikke det begynte slik. 

Hva med dette?  Jeg hadde nylig 37,5 med høy hvilepuls og litt høyt blodtrykk i ett døgn. Men blodprøver viste ikke at jeg hadde infeksjon da. Så vet ikke hva det har kommet av isåfall. 

https://nhi.no/sykdommer/hud/skjellende-utslett-ekskl-eksem-og-psoriasis/pityriasis-rosea/

Hurja skrev (1 minutt siden):

Ringorm?

Ja jeg leste akkurat om det faktisk. 

Skal jeg bare prøve å smøre canesten på og se om det går vekk? Den tuben jeg har er trolig utgått. Gjør det egentlig noe? Jeg bruker jo utgått solkrem og mat uten problemer. 

https://www.helsenorge.no/sykdom/hud-og-har/ringorm-pa-kroppen/

Det klør ikke da. Det skal visst Ringorm gjøre. Det andre utslettet også, men kanskje først etter et par uker når utslettet sprer seg. 

Kan det være andre ring tro? 

Jeg har ikke hatt flott det er det ingen tvil om. 

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja jeg leste akkurat om det faktisk. 

Skal jeg bare prøve å smøre canesten på og se om det går vekk? Den tuben jeg har er trolig utgått. Gjør det egentlig noe? Jeg bruker jo utgått solkrem og mat uten problemer. 

https://www.helsenorge.no/sykdom/hud-og-har/ringorm-pa-kroppen/

Det skader ikke å prøve :)

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det klør ikke da. Det skal visst Ringorm gjøre. Det andre utslettet også, men kanskje først etter et par uker når utslettet sprer seg. 

Kan det være andre ring tro? 

Jeg har ikke hatt flott det er det ingen tvil om. 

Det ligner på noe som jeg har av og til. Gjerne bare en flekk, og så går det flere måneder og så dukker det opp en annen. Jeg spurte en hudlege om det, da jeg hadde time om noe annet, og han sa han ikke visste hva det var, men siden det ikke er plagsomt og forsvinner av seg selv, så var det ikke noe å tenke mer på, i følge hudlegen.  Det jeg har er ikke ringorm. 

frosken skrev (2 timer siden):

Det ligner på noe som jeg har av og til. Gjerne bare en flekk, og så går det flere måneder og så dukker det opp en annen. Jeg spurte en hudlege om det, da jeg hadde time om noe annet, og han sa han ikke visste hva det var, men siden det ikke er plagsomt og forsvinner av seg selv, så var det ikke noe å tenke mer på, i følge hudlegen.  Det jeg har er ikke ringorm. 

Okei. Kanskje det er sånn hos meg også. 

Det jeg kom på er at psoriasis er en bivirkning av Litium. Håper ikke Litium har utløst min familiere arvelige psoriasis. Hvis det utvikler seg til plagsomt psoriasis så kan jeg ikke gå på Litium. Er ille nok med alopeci som jeg har og konstant tremor som innimellom er så ille at jeg har null finmotorikk. Og spasmer.. Mister typisk nok kun hår på hodet og ikke sørover både her og der. Hehe. 

Hausakljuv skrev (1 time siden):

De gangene jeg har hatt ringorm, så har det ikke klødd. Utslettet ditt ser ganske ringorm-aktig ut, men fastlegen din er den rette til å diagnostisere.

Okei. 

Jeg sendte bilde til fastlegen min og spurte om det er ringorm, polysisteria (?) rosa eller psoriasis som følge av medinsinutløst arvelighet. Forstår det sånn at det kan medfølge hypothyreose ved både psoriasis og moderat alopeci. Jeg har i hvert fall alopeci. Skal ta blodprøver i neste uke da så får sjekket da. 

Håpet ikke jeg må slutte med Litium. Men jeg vil ikke miste håret, få psoriasis og lavt stoffskifte. I tillegg til å belaste nyrene over tid. Da må jeg finne noe annet å gå på. 

Det må være en av de tre i hvert fall. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...