Gå til innhold

Tid er ett rart konsept

Anbefalte innlegg

Glitter skrev (10 minutter siden):

Nei det er masse som betyr noe for meg selv om jeg ikke kan forstå at andre enn meg selv har en bevissthet. Og jeg kan ikke forstå annet enn at universet opphører når jeg dør. 

Det opphører jo for deg når du dør da. Du vil jo da ikke ha noen bevisshet om det.

Jeg får ikke noe logikk ut av det du skriver, for det blir jo både selvmotsigende og veldig irrasjonelt. 

Jeg tviler ikke på at du har slike tanker, men at det muligens er vanskelig å sette ord på dem?  Forklare altså. 

Ser at psykosediagnose ble nevnt her, og at det ble mistenkt at du hadde det. Nå vet ikke jeg så mye om det, men jeg har aldri oppfattet deg som psykotisk. Det virker mer som en redsel for å være nær folk, og stor ensomhetsfølelse. Jeg skal ikke analysere mer med ord her, men jeg får bare tanker ut fra det du skriver 🙂

Håper det går bra med deg i dag da. 

Endret av Kashmir

Fortsetter under...

stjernestøv skrev (8 minutter siden):

Dette er en vrangforestilling, universet er uendelig og opphører ikke når du dør. det er ikke noen tro men en vrangforestilling. Du trenger ap.  

Neida trenger ikke det. Dette går ikke utover funksjonsnivået mitt. Vanligvis holder jeg det for meg selv. 

Kashmir skrev (7 minutter siden):

Det opphører jo for deg når du dør da. Du vil jo da ikke ha noen bevisshet om det.

Jeg får ikke noe logikk ut av det du skriver, for det blir jo både selvmotsigende og veldig irrasjonelt. 

Jeg tviler ikke på at du har slike tanker, men at det muligens er vanskelig å sette ord på dem?  Forklare altså. 

Ser at psykosediagnose ble nevnt her, og at det ble mistenkt at du hadde det. Nå vet ikke jeg så mye om det, men jeg har aldri oppfattet deg som psykotisk. Det virker mer som en redsel for å være nær folk, og stor ensomhetsfølelse. Jeg skal ikke analysere mer med ord her, men jeg får bare tanker ut fra det du skriver 🙂

Håper det går bra med deg i dag da. 

Vet ikke hva som er selvmotsigende, men jeg synes uansett det er ukomfortabelt å diskutere. Skulle aldri svart i denne tråden i går så jeg trekker meg ut nå. :)

Glitter skrev (Akkurat nå):

Neida trenger ikke det. Dette går ikke utover funksjonsnivået mitt. Vanligvis holder jeg det for meg selv. 

Vet ikke hva som er selvmotsigende, men jeg synes uansett det er ukomfortabelt å diskutere. Skulle aldri svart i denne tråden i går så jeg trekker meg ut nå. :)

Jeg skjønner. Nei, du skulle ikke gjort det 😀 men som du sikkert leste i en tråd her, så skriver vi alle ting vi angrer på noen ganger. Det er nok snart glemt. 

Glitter skrev (39 minutter siden):

Neida trenger ikke det. Dette går ikke utover funksjonsnivået mitt. Vanligvis holder jeg det for meg selv

Okay :) Jeg går heller ikke rundt og snakker om enkelte ting, noe må være vårt eget ❤️ 

Annonse

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (På 29.8.2023 den 16.37):

Noen andre som synes tid er ett rart konsept? Blir nesten helt rar av å tenke på det.

Anonymkode: ed045...0e1

Ja. Hvordan man ikke ser at ting forandrer seg om man stirrer på det, men la være å se lenge og så ser man hvordan tiden forandret det, feks aldring. Du ser ikke deg selv eldes, men du ser det på de du ikke har sett på lenge, eller deg selv når du ser på eldre bilder. 

Noen ganger lurer jeg på om alder egentlig er likt for alle. Den er menneskeskapt, altså at et år er 365 dager, men folk eldes forskjellig. Så, kan vi kontrollere alderen til en viss grad om vi passer på livsstil? Og gener har jo mye å si og. 

Ellers kan man lure på om alt skjer nesten samtidig. Du kan se på et sted og ikke ane at der er du om x antal uker eller år. Eller se på et sted du hadde en spesielt fin eller vondt opplevelse, men denne gangen er ikke samme folka der. 

Jeg synes tid er litt skummelt på en måte.

Lillemus skrev (6 timer siden):

Måtte jo se på liken og dersom man seriøst tror på dette så vil jo det si at det finnes kun ETT jeg i hele verden? Altså at vi alle skulle eksistere kun i Glitters hode - en interessant, umulig og litt morsom tanke. Må jo si at dersom Glitters hjerne har funnet på absolutt hele verden så er den ekstremt kreativ!

Ja, sånn som jeg leser Wikipedia er det få eller ingen egentlig tror på det. Det er bare en slags hypotese som er laget for diskusjonens skyld.

Descartes påsto at det eneste man kan vite er at man selv eksisterer. Forfølger man den tanken helt ut så kan man ikke vite om andre egentlig eksisterer. Men nå er jo han død mens vi fortsatt er her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...