Gå til innhold

Kjøpe egne boss poser eller bruke handlenett?

Anbefalte innlegg

Martine skrev (2 timer siden):

Jeg gjør som deg; bruker opp de vanlige posene  som jeg allerede har før jeg etterhvert kjøper nye på rull. 

Vet du hvorfor det er bedre å kaste de gamle posene i plastavfall?? Jeg forstår at de da kan gjenvinnes, men det blir jo bare mer avfall om man kaster de man  allerede har uansett for å kjøpe nye som også kastes. 🧐

Jeg tror ikke det er noe tydelig råd om å kaste bæreposene i plastemballasjen og så bruke avfallsposer på rull til restavfallet.

Hovedpoenget er at vi bør kjøpe færre bæreposer (gjennomsnitt er 135 per nordmann per år, og dette skal ned til 40 per person per år!), og heller bruke handlenett eller sekk når en kjøper mat og andre ting, slik at en etter hvert får færre bæreposer hjemme. De bæreposene du nå i dag har hjemme, kan du ta med når du skal handle og bruke dem om igjen flere ganger inntil de blir slitt. Da kan du bruke dem til restavfallet med god samvittighet.

Etter hvert vil en altså ha færre bæreposer hjemme til bruk for handling og til restavfall, og da kan det være lurt å kjøpe avfallsposer på rull. Disse avfallsposene er mye tynnere enn bæreposene, så da sparer vi miljøet for brenning av mye plast (restavfallet blir brent i forbrenningsanlegg).

Oppsummert:

1): Ta med deg bæreposer hjemmefra eller bruk handlenett/sekk når du handler.

2) Når du går tom for bæreposer, bruk handlenett/sekk

3) Bruk gjerne avfallsposer på rull til restavfallet. Bæreposene er av så god kvalitet at de bør brukes mange ganger i stedet for å brukes til restavfall med en gang 🙂 

Fakta om plastposer - Handelens Miljøfond (handelensmiljofond.no)

Fortsetter under...

Ekstra skrev (15 timer siden):

Min utfordring er at jeg sjelden drar hjemmefra og handler, det gjøres gjerne på veien hjem. Må lære meg å ha med handlenett eller poser i veske eller sekk.

Jeg må for alvor starte med å legge handlenett i bilen. Jeg handler også oftest på vei hjem.

påskelilje skrev (23 minutter siden):

Jeg må for alvor starte med å legge handlenett i bilen. Jeg handler også oftest på vei hjem.

Jeg kjører ikke så mye. Men har jo gjerne PC-veske eller -sekk på jobb, kunne jo få plass til i hvertfall ett nett der.

påskelilje skrev (2 timer siden):

Jeg tror ikke det er noe tydelig råd om å kaste bæreposene i plastemballasjen og så bruke avfallsposer på rull til restavfallet.

Hovedpoenget er at vi bør kjøpe færre bæreposer (gjennomsnitt er 135 per nordmann per år, og dette skal ned til 40 per person per år!), og heller bruke handlenett eller sekk når en kjøper mat og andre ting, slik at en etter hvert får færre bæreposer hjemme. De bæreposene du nå i dag har hjemme, kan du ta med når du skal handle og bruke dem om igjen flere ganger inntil de blir slitt. Da kan du bruke dem til restavfallet med god samvittighet.

Etter hvert vil en altså ha færre bæreposer hjemme til bruk for handling og til restavfall, og da kan det være lurt å kjøpe avfallsposer på rull. Disse avfallsposene er mye tynnere enn bæreposene, så da sparer vi miljøet for brenning av mye plast (restavfallet blir brent i forbrenningsanlegg).

Oppsummert:

1): Ta med deg bæreposer hjemmefra eller bruk handlenett/sekk når du handler.

2) Når du går tom for bæreposer, bruk handlenett/sekk

3) Bruk gjerne avfallsposer på rull til restavfallet. Bæreposene er av så god kvalitet at de bør brukes mange ganger i stedet for å brukes til restavfall med en gang 🙂 

Fakta om plastposer - Handelens Miljøfond (handelensmiljofond.no)

Takk for nyttig info! Jeg har vært flink til å bruke gjenbrukbare handlenett i det siste. Hadde en tendens til å ofte glemme å ta de med, så derfor har jeg lagt noen ekstra i sekk og sykkelveske slik at jeg alltid har når jeg trenger det. Har bare ikke kommet på at jeg kan gjøre det med vanlige bærepose også :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...