Gå til innhold

Hvordan finner man frem til bøkene på biblioteket?

Anbefalte innlegg

Jeg låner stadig vekk bøker på biblioteket, men har aldri klart å skjønne koden for hylleplasseringen av boken så må alltid spørre om hjelp til å finne den. Er det mulig for oss som ikke jobber på biblioteket å finne frem selv? 😅 Hvordan såfall?

Anonymkode: 30810...29c

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg låner stadig vekk bøker på biblioteket, men har aldri klart å skjønne koden for hylleplasseringen av boken så må alltid spørre om hjelp til å finne den. Er det mulig for oss som ikke jobber på biblioteket å finne frem selv? 😅 Hvordan såfall?

Anonymkode: 30810...29c

Hvis det er en roman står bøkene sortert på forfatterens etternavn, bortsett fra islandske forfattere som står på fornavn slik de gjør det på Island. Er det en fagbok/faktabok står de, i norske folkebibliotek, etter et tallsystem kalt Dewey hvor hvert emne har sitt nummer fra 000-999.

Lillemus skrev (1 time siden):

Hvis det er en roman står bøkene sortert på forfatterens etternavn, bortsett fra islandske forfattere som står på fornavn slik de gjør det på Island. Er det en fagbok/faktabok står de, i norske folkebibliotek, etter et tallsystem kalt Dewey hvor hvert emne har sitt nummer fra 000-999.

Men hva med spanske navn? Der er jo gjerne det første av de to etternavnene «hovedetternavnet» (les: fars). Ville Gabriel Garcia Marquez plasseres under G eller M? I Spania/spansktalende land utvilsomt under G.

Ekstra skrev (7 timer siden):

Men hva med spanske navn? Der er jo gjerne det første av de to etternavnene «hovedetternavnet» (les: fars). Ville Gabriel Garcia Marquez plasseres under G eller M? I Spania/spansktalende land utvilsomt under G.

Jepp. Likeså med danske. :) Men jeg tenkte jeg ikke skulle gjøre det mer innviklet enn nødvendig, men ha Garcia Marquez står på G  og Arnaldur Indridason på A. Ikke alltid like innlysende. Val McDermid står på M, noen leter på D, men der står hun altså ikke.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...