Gå til innhold

Overgangsalderen - hetetokter

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg kan ikke svare på spørsmålet ditt fordi jeg er ikke i overgangsalderen, men jeg har flere ganger blitt satt i kunstig overgangsalder og slitt veldig med hetetokter da så du har min medlidenhet.

Jeg hadde tatt det opp med legen og vurdert hormoner. Det er hjelp og få også med overgangsplager

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du som har gjennomgått dette, hvor lenge varte perioden? 

Jeg sliter med anfall flere ganger om dagen, og sånn har det vært noen måneder allerede. 

Anonymkode: 05cfb...c1c

Det begynte når jeg var 52. Jeg er 57 nå og er ikke ferdig med det enda. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du som har gjennomgått dette, hvor lenge varte perioden? 

Jeg sliter med anfall flere ganger om dagen, og sånn har det vært noen måneder allerede. 

Anonymkode: 05cfb...c1c

Er midt oppe i det. Begynte med noe uregelmessig mens og for omtrent akkurat ett år siden (54 år gammel) begynte hetetoktene, sexlysten forsvant sporløst og slimhinnene ble tørre som Sahara.. På det verste hadde jeg opptil 25 i døgnet og flere om natten også, dette førte jo til veldig oppstykket og dårlig søvn. Jeg gadd ikke gå om fastlegen da mange fastleger kan fint lite om overgangsalder så jeg gikk direkte til gynekolog. Det koster skjorta, men var verdt det, jeg orket ikke vente i flere mnd for å komme til en med refusjonsordning. Fikk da hormonplaster og en provera-kur jeg skulle ta hver tredje mnd for å fremkalle en mens. Plasteret funket gull, provera-kuren funket ikke, jeg blødde uansett i hytt og pine. Jeg økte også plasterstyrken da hetetoktene kom tilbake etter en stund og det gikk fint lenge. Helt til jeg fikk utrolig ømme og sprengte bryser, da gikk jeg til en ny gynekolog, den forrige hadde blitt offentlig i mellomtiden. Her fikk jeg tips om å gå litt ned i styrke på plasteret igjen (fra 100 til 75 mcg) og sette inn en hormonspiral for å få slutt på blødningene. Dette var 21/6 og det ble en sommer med blødninger for å si det sånn, men nå, 2,5 mnd etter, ser det endelig ut til å ha gitt seg helt. :) Hetetoktene er borte, brystene er normale og jeg steinsover om natten! Og sexlysten er like stor som før. ;)

Bestill deg time hos gynekolog du!

Vendi skrev (19 minutter siden):

Huff... Hadde håpet det ville gi seg ila ett år eller deromkring, så dette lover jo ikke bra..

Takk for at du deler din historie. Jeg holdt vel på et par år med uregelmessig mens før det stoppet helt for snart ett år siden. Men det er først de siste månedene at jeg har fått disse hetetoktene på plagsomt vis. Flere ganger om dagen. Merker egentlig ikke til så mange andre symptomer, så tror jeg er heldig tross alt. Husker moren min sa for mange år siden: "Ligner du på meg, så får du en lett overgang". Det har vist seg å stemme. Alderen også. Hun var 50 da hun mistet mensen, og det samme med meg, dvs jeg var noen måneder unna 50 da jeg hadde min siste mens. 

Tenker at jeg ikke trenger å gå til gynekolog, fastlegen er nok god nok :)

Edit: Skulle være anonym, men glemte å huke av.. 

Fastleger møter utrolig mange kvinner i overgangsalder, så de vil ofte gi god hjelp med dette. 

Anonymkode: b87ed...099

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Fastleger møter utrolig mange kvinner i overgangsalder, så de vil ofte gi god hjelp med dette. 

Anonymkode: b87ed...099

Tja, dessverre er det mange fastleger som ikke vet stort om overgangalderen og behandling for plager og derfor unnlater og behandle eller feilbehandler. Spesielt danske leger da de i Danmark har en helt annen holdning til hormonbehandling enn her i landet. Det siste jeg hørte om var en kvinne som har en bmi på 29 (var under 30 i alle fall) og ba om hormonbehandling hos sin danske fastlege, hun fikk en skjennepreken om hvor farlig hormonbehandling var, men at plagene sikkert skyltes hennes overvekt så hun kunne få starte på slankesprøyter! Har du hørt noe så vanvittig?! Vi var flere som tenkte tanken at han får økonomisk støtte for å sette pasienter på slike slankesprøyter, kvinnen hadde nektet, men var ganske fortvilet. Hun fikk ikke henvisning til gynekolog heller og var usikker på om hun rett og slett hadde råd til å gå til privat gynekolog da dette er veldig kostbart.

Mange fastleger har også holdninger som "nei, så lenge hormonprøvene dine ikke viser noe feil så får du ikke behandling" (selv om symptomene er meget uttalte) eller "Nei, du er ikke gammel nok til å være i overgangsalderen, man kommer ikke i oa før man er 52 og du er bare 50" (selv med kraftige symptomer). Man kan selvfølgelig prøve fastlegen først, men om man ikke får skikkelig hjelp så er det bare å gå til gynekolog. Jeg gadd ikke en gang prøve min fastlege...

Annonse

Nicklusheletida
Lillemus skrev (3 timer siden):

Tja, dessverre er det mange fastleger som ikke vet stort om overgangalderen og behandling for plager og derfor unnlater og behandle eller feilbehandler. Spesielt danske leger da de i Danmark har en helt annen holdning til hormonbehandling enn her i landet. Det siste jeg hørte om var en kvinne som har en bmi på 29 (var under 30 i alle fall) og ba om hormonbehandling hos sin danske fastlege, hun fikk en skjennepreken om hvor farlig hormonbehandling var, men at plagene sikkert skyltes hennes overvekt så hun kunne få starte på slankesprøyter! Har du hørt noe så vanvittig?! Vi var flere som tenkte tanken at han får økonomisk støtte for å sette pasienter på slike slankesprøyter, kvinnen hadde nektet, men var ganske fortvilet. Hun fikk ikke henvisning til gynekolog heller og var usikker på om hun rett og slett hadde råd til å gå til privat gynekolog da dette er veldig kostbart.

Mange fastleger har også holdninger som "nei, så lenge hormonprøvene dine ikke viser noe feil så får du ikke behandling" (selv om symptomene er meget uttalte) eller "Nei, du er ikke gammel nok til å være i overgangsalderen, man kommer ikke i oa før man er 52 og du er bare 50" (selv med kraftige symptomer). Man kan selvfølgelig prøve fastlegen først, men om man ikke får skikkelig hjelp så er det bare å gå til gynekolog. Jeg gadd ikke en gang prøve min fastlege...

Jeg ble nektet hormonbehandling fordi det har vært en del bryskreft i familien. 

Nicklusheletida skrev (2 minutter siden):

Jeg ble nektet hormonbehandling fordi det har vært en del bryskreft i familien. 

Min mor døde av brystkreft, men jeg fikk hormoner allikevel, av gynekolog. Hormonene beskytter mot flere andre kreftformer og mot benskjørhet, det er også noe å tenke på.

Endret av Lillemus

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...