Gå til innhold

Kosttilskudd ol.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Lillemus skrev (2 timer siden):

Hvis du spiser mye wienerbrød trenger du ikke lure på hvorfor du ikke går ned i vekt. Ett wienerbrød inneholder rundt 350 kcal, skal innrømme at jeg trodde det var mer også.

Jeg trodde det var over 900 kcal. Så det var en god nyhet. 

erik123 skrev (14 minutter siden):

Det er ikke bare wienerbrød, det er mye sunn mat også. Men noe må man unne seg. Livet er ikke en evig slankekur. 

Nei. Men akkurat wienebrød er jo noe av det verste.

Det som er cluet er å finne mat du liker av det som er næringsrikt. Jeg går på medisiner som påvirker forbrenning mm, så jeg er nødt til å spise riktig mat. Også på grunn av at jeg ikke vil bli overvektig og komme i dårlig form.

Jeg har alltid vært i ovetkant glad i mat, og det var ingenting jeg tidligere ikke kunne spise. Derfor var det litt utfordrende å legge om kostholdet. Jeg har ikke blitt mindre glad i mat. Jeg gleder meg til hvert måltid. Og det er skikkelig deilig å tenke på at 95% av det jeg spiser er veldig bra for kroppen. 

Det går fint an å komme dit 🙂 det krever bare litt innsats. 

Endret av Kashmir

erik123 skrev (7 timer siden):

Det er ikke bare wienerbrød, det er mye sunn mat også. Men noe må man unne seg. Livet er ikke en evig slankekur. 

Det er jeg enig i, ett wienerbrød som lørdagskos er ikke noe problem, ett wienerbrød hver dag blir noe annet. :)

erik123 skrev (7 timer siden):

Jeg trodde det var over 900 kcal. Så det var en god nyhet. 

Det er jo mye luft også i et wienerbrød, men jeg synes det var snodig lite. Hvis du spiser disse som kjøpes ferdig pakket i plast i dagligvaren så bør du i alle fall ikke spise mer enn ett i uka, det er ultraprosessert mat på sitt verste og inneholder utrolig mye rart. Her er Mesterbakeren sine f.eks.: 

https://www.mesterbakeren.no/produkt/wienerbrod-2-pk/

Fru2020 skrev (På 10.9.2023 den 20.47):

Hva tar dere andre?

Vurderer krom pga søtsug men usikker på om det bare er å kaste bort penger.

Det er blitt en milliardindustri pga. stadig ønske om bedre helse og økt kontroll over egen fremtidig helsetilstand. Selv tar jeg kun tilskudd som legen har ordinert.

Jeg tenker at om du opplever mye sug etter noe å spise, kan det muligens hjelpe å spise litt mer proteinrik mat - det holder deg mett lengre.

Mange liker også vaniljekesam med bær, grønnsaker e.l. som en erstatning til noe søtt. Husk også at jo mer søtt du lar kroppen spise, jo mer vil den ha - det er faktisk sant.

Annonse

erik123 skrev (På 11.9.2023 den 16.46):

Å spise "riktig" er ikke enkelt. Det blir for mye Wienerbrød, dessverre. 

erik123 skrev (22 minutter siden):

Det gjelder å styre unna søtsaker og heller trene mye. Forbrenner du 700 kcal om dagen på trening så hjelper det. Trening er sterkt undervurdert. Og søtsaker er lett å holde seg unna. 

Jeg sliter litt med å forstå hva du skriver. Er det enkelt eller ikke enkelt å spise sunt og holde seg unna søtsaker?

Vhanja skrev (46 minutter siden):

Jeg sliter litt med å forstå hva du skriver. Er det enkelt eller ikke enkelt å spise sunt og holde seg unna søtsaker?

Det er enkelt, men du må ha "ryggrad" og jernvilje. Da greier du det. Ikke gi opp. Livet har mye annet å by på. 

erik123 skrev (1 time siden):

Det gjelder å styre unna søtsaker og heller trene mye. Forbrenner du 700 kcal om dagen på trening så hjelper det. Trening er sterkt undervurdert. Og søtsaker er lett å holde seg unna. 

Du må trene lenge og hardt for å forbrenne 700 kcal daglig da. En mer typisk økt er 300-500 kcal. 

Glitter skrev (47 minutter siden):

Du må trene lenge og hardt for å forbrenne 700 kcal daglig da. En mer typisk økt er 300-500 kcal. 

Jepp. Om jeg husker riktig så pleide erik123 å gå mye tur, det er kjempesunt og undervuert, men forbrenner ikke sååååå voldsomt med kalorier. Jeg gikk i dag tur i halvannen time, ca. 7,5 km, i det som for meg er litt tempo, jeg ble svett og ifølge helseappen har jeg brukt 359 kcal. Klart en stor mann forbrenner mer, men på den annen side tror jeg ikke erik123 brukte å gå 2-3 timers tur hver dag før han ikke kunne gå tur lengre.

Lillemus skrev (13 timer siden):

Jepp. Om jeg husker riktig så pleide erik123 å gå mye tur, det er kjempesunt og undervuert, men forbrenner ikke sååååå voldsomt med kalorier. Jeg gikk i dag tur i halvannen time, ca. 7,5 km, i det som for meg er litt tempo, jeg ble svett og ifølge helseappen har jeg brukt 359 kcal. Klart en stor mann forbrenner mer, men på den annen side tror jeg ikke erik123 brukte å gå 2-3 timers tur hver dag før han ikke kunne gå tur lengre.

Hva vet du om det? Jeg gikk to til tre timer før og brente mange kalorier. Heg har gjort mye bra. Du forbrenner utrolig mye kalorier. 

erik123 skrev (7 minutter siden):

Hva vet du om det? Jeg gikk to til tre timer før og brente mange kalorier. Heg har gjort mye bra. Du forbrenner utrolig mye kalorier. 

Bare et inntrykk jeg har fått, godt å høre at du har vært veldig aktiv og jeg tar feil. :) Men det er jo ikke alle som har mulighet til å gå tur i 2-3 timer hver dag, dessverre.

Lillemus skrev (7 timer siden):

Bare et inntrykk jeg har fått, godt å høre at du har vært veldig aktiv og jeg tar feil. :) Men det er jo ikke alle som har mulighet til å gå tur i 2-3 timer hver dag, dessverre.

Mange greier det, men de må ville det og ha litt viljestyrke. Men noen greier det ikke. Men det er en begynnelse. Man kan begynne med en times gåturer i kupert terreng. 

Annonse

erik123 skrev (25 minutter siden):

Mange greier det, men de må ville det og ha litt viljestyrke. Men noen greier det ikke. Men det er en begynnelse. Man kan begynne med en times gåturer i kupert terreng. 

Om jeg ikke hadde vært i jobb så hadde det ikke vært noe problem, men når jeg er borte fra 7-17, er ferdig med middagen og rydding på kjøkkenet kl. 18 om jeg er heldig så er det ikke 2-3 timers tur som står på programmet. Jeg går ofte en liten tur om kvelden da, men ikke 2-3 timer nei, da er det jo sengetid når jeg kommer hjem og har fått tatt en dusj - jeg vil jo gjerne se og snakke litt med mannen min også. :) 

Nå er det et problem her, har fått slitasjegikt i hofta og må begrense turgåingen til et minium, det er en enorm nedtur. Jeg som har gått så mye og må bare ta det med ro. Da blir det mye sykling på ergometersykkel. Ufattelig at jeg måtte f¨å dette nå. Men det er vel alder og vekt som er synderen her. 

erik123 skrev (1 time siden):

Nå er det et problem her, har fått slitasjegikt i hofta og må begrense turgåingen til et minium, det er en enorm nedtur. Jeg som har gått så mye og må bare ta det med ro. Da blir det mye sykling på ergometersykkel. Ufattelig at jeg måtte f¨å dette nå. Men det er vel alder og vekt som er synderen her. 

Har legen sagt at du ikke bør gå? På Helsenorge står det at svømming, sykling og gange er gode treningsformer ved artrose i hoftene, men om du får smerter av det så er det nok ikke så lurt.

Lillemus skrev (2 timer siden):

Har legen sagt at du ikke bør gå? På Helsenorge står det at svømming, sykling og gange er gode treningsformer ved artrose i hoftene, men om du får smerter av det så er det nok ikke så lurt.

Kiropraktoren sa at jeg ikke burde gå på asfalt og ikke lenger en 20 minutter, det er jo ingen ting.. Så det er bare tomt her nå. Jeg sykler men svømming er utelukket. Vi ikke vise meg fram for andre. 

erik123 skrev (17 minutter siden):

Kiropraktoren sa at jeg ikke burde gå på asfalt og ikke lenger en 20 minutter, det er jo ingen ting.. Så det er bare tomt her nå. Jeg sykler men svømming er utelukket. Vi ikke vise meg fram for andre. 

Du kan ikke sykle til et en tursti eller noe der du kan gå da? Tror jeg hadde tørnet om jeg ikke kunne gå tur... Svømme gjør ikke jeg heller, det er kjeeeedelig... Jeg bader gjerne, men å svømme frem og tilbake, det orker jeg ikke, selv om jeg garantert hadde hatt godt av det med denne ryggen min!

Lillemus skrev (12 minutter siden):

Du kan ikke sykle til et en tursti eller noe der du kan gå da? Tror jeg hadde tørnet om jeg ikke kunne gå tur... Svømme gjør ikke jeg heller, det er kjeeeedelig... Jeg bader gjerne, men å svømme frem og tilbake, det orker jeg ikke, selv om jeg garantert hadde hatt godt av det med denne ryggen min!

Ja, det kan være litt kjedelig å svømme fram og tilbake hvis en tenker på det, men ikke hvis en tenker på hvor godt det er å gli igjennom vannet. Når jeg svømmer så er jeg i min egen boble. Både tenker og tenker på ingenting, men husker sjeldent hva jeg egentlig har tenkt på når jeg er ferdig. Føler bare meg mer fornøyd. Godt ikke alle liker å svømme, da hadde det blitt trangt i bassenget:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...