Gå til innhold

Drapet på Sørlandssenteret - artikkel om en av landets farligste kvinner

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke lest det hun har skrevet på KG, men husker godt de første innleggene hennes her, mens hun fortsatt var "jenta på broen". 

Jeg syntes det mest skremmende var at hun formulerte seg som om hun hadde lært å snakke ved å sitte under bordet hos BUP, barnevernet eller liknende instans, ikke gjennom et normalt hverdagsliv. Hun omtaler konsekvent seg selv og det hun gjør, som en slags åstedsrapport hun ikke har noen innflytelse på.

Dette er en svært omfattende sak, og det er brukt enorme ressurser på jenta. Det er litt naivt å tro at hun ikke har fått hjelp og støtte. Selv fosterfaren hennes, som trolig kjenner henne bedre enn mange byråkrater i systemet, uttalte til media etter drapet at hun ikke vil ta imot hjelpen hun får og spiller et spill når hun ikke får alt akkurat som hun vil. Det er alvorlig når lærere på fengselsskolen slutter pga. redsel for en enkeltelev og sikkerhetspersonalet på Dikemark blir langtidssykemeldt pga. gjentatt voldsbruk og grove trusler mot seg og sine barn, slik det står i den nye artikkelen i A-magasinet. Disse fagpersonene har møtt ungdommer med vanskelig bakgrunn før.

Men det er også avdekket at ikke all oppfølging har vært grundig nok, det er vel ikke uvanlig at såpass vanskelige tilfeller ender som kasteballer i systemet. Det ligger en åpen rapport og et sammendrag her: 
https://www.statsforvalteren.no/agder/barn-og-foreldre/barnevern/tilsynsrapportene-etter-drapet-pa-sorlandssenteret-er-klar/

Jeg aner ikke hva slags forstyrrelser hun lider av og hva man burde gjøre. Men jeg synes historikken er såpass skremmende at man skal være svært forsiktig med å tro at hun vil samarbeide hvis hun bare får ting mer som hun vil. Erfaringene sier at det fort kan endre seg til noe katastrofalt. 

Endret av laban

Fortsetter under...

Vet ikke helt hva jeg skal si. Denne saken og denne personen gjorde sterkt inntrykk på meg. Hendelsene på broa skjedde ikke langt fra jobben min, og det var i mitt nærområde hun var, og på mitt nærmeste kjøpesenter drapet skjedde. Jeg tenker som deg, laban, at det var skremmende hvordan hun formulerte seg. Hun uttrykte seg så milevidt fra mine egne ungdommer, som var på hennes alder, og med et språk en skulle tro tilhørte en voksen fagperson i helsevesenet.

Det hun har skrevet her på DOL det siste året har også skremt meg. All aggresjonen og volden og truslene mot de som skal passe på henne nå - samtidig som en voldsom energi mot systemet - det er skremmende. 

Jeg har ikke lest den artikkelen i Aftenposten denne uka, men har vel leste det meste av det som har stått om henne tidligere.

påskelilje skrev (56 minutter siden):

Vet ikke helt hva jeg skal si. Denne saken og denne personen gjorde sterkt inntrykk på meg. Hendelsene på broa skjedde ikke langt fra jobben min, og det var i mitt nærområde hun var, og på mitt nærmeste kjøpesenter drapet skjedde. Jeg tenker som deg, laban, at det var skremmende hvordan hun formulerte seg. Hun uttrykte seg så milevidt fra mine egne ungdommer, som var på hennes alder, og med et språk en skulle tro tilhørte en voksen fagperson i helsevesenet.

Det hun har skrevet her på DOL det siste året har også skremt meg. All aggresjonen og volden og truslene mot de som skal passe på henne nå - samtidig som en voldsom energi mot systemet - det er skremmende. 

Jeg har ikke lest den artikkelen i Aftenposten denne uka, men har vel leste det meste av det som har stått om henne tidligere.

Husker da hun skrev her inne at virker ikke som hun viser noe anger over drapet som skjedde heller. Det virker mer som det var sånn "Jaja ,selvfølgelig er det synd at livet gikk tapt men hva med MEG da?"

Nå har hun vært innlagt i ganske lang tid og brukt all makt på å sloss imot dem. I det øyeblikket hun slippes opp fra belter så så kan hun finne på å utagere med en gang. Det må være to personen på henne til en hver tid og de må bruke hørselsvern fordi hun kan skrike i timesvis mens hun ligger i belter.

Hun drapstruer også de ansattes barn. Hun forteller hun sitter på forum, så betyr det at hun da direkte har fått tak i navnene og truet barna? Kan hun få oppsøke sosiale medier? Det hadde vært nok til at jeg hadde levert inn min oppsigelse og aldri turt å jobbe med henne igjen.

Det virker jo som hun næres av å holde på sånn. Hva slags behandling kan man i det hele tatt tilby denne jenta? Denne jenta er jo ikke dum. Hun er kalkulerende smart og må da ha en viss kontroll over hva hun gjør og hva hun får ut av det?

Anonymkode: 5b575...45c

laban skrev (1 time siden):

Jeg har ikke lest det hun har skrevet på KG, men husker godt de første innleggene hennes her, mens hun fortsatt var "jenta på broen". 

Jeg syntes det mest skremmende var at hun formulerte seg som om hun hadde lært å snakke ved å sitte under bordet hos BUP, barnevernet eller liknende instans, ikke gjennom et normalt hverdagsliv. Hun omtaler konsekvent seg selv og det hun gjør, som en slags åstedsrapport hun ikke har noen innflytelse på.

Dette er en svært omfattende sak, og det er brukt enorme ressurser på jenta. Det er litt naivt å tro at hun ikke har fått hjelp og støtte. Selv fosterfaren hennes, som trolig kjenner henne bedre enn mange byråkrater i systemet, uttalte til media etter drapet at hun ikke vil ta imot hjelpen hun får og spiller et spill når hun ikke får alt akkurat som hun vil. Det er alvorlig når lærere på fengselsskolen slutter pga. redsel for en enkeltelev og sikkerhetspersonalet på Dikemark blir langtidssykemeldt pga. gjentatt voldsbruk og grove trusler mot seg og sine barn, slik det står i den nye artikkelen i A-magasinet. Disse fagpersonene har møtt ungdommer med vanskelig bakgrunn før.

Men det er også avdekket at ikke all oppfølging har vært grundig nok, det er vel ikke uvanlig at såpass vanskelige tilfeller ender som kasteballer i systemet. Det ligger en åpen rapport og et sammendrag her: 
https://www.statsforvalteren.no/agder/barn-og-foreldre/barnevern/tilsynsrapportene-etter-drapet-pa-sorlandssenteret-er-klar/

Jeg aner ikke hva slags forstyrrelser hun lider av og hva man burde gjøre. Men jeg synes historikken er såpass skremmende at man skal være svært forsiktig med å tro at hun vil samarbeide hvis hun bare får ting mer som hun vil. Erfaringene sier at det fort kan endre seg til noe katastrofalt. 

Kan ikke dette være et slags ekkolali? 

Hun hadde også fått forbud mot å diskutere den pågående klagesaken med de ansatte, fordi hun holdt på i time etter time og slet dem fullstendig ut. Hun sitter nok med journaler og dokumenter og repeterer dem dag ut og dag inn.

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Først klaget hun på det tvungne, og så klager hun på at tvangen er opphevet? Har jeg forstått det riktig da? 

Anonymkode: e8a80...32f

Ja, det var det jeg også fikk inntrykk av. Det kan være et mønster. Hun vil ut av fosterhjem, hun kommer ut, og så vil hun tilbake igjen. Starter drama på drama fordi hun ikke får komme tilbake. Det er dette spillet om å hele tiden få folk til å gjøre som hun vil. Når de gjør det er det heller ikke bra. Ekstrent manipulativ. 

påskelilje skrev (2 timer siden):

Jeg tror det er riktig at hun flyttes fra sikkerhetsavdelingen - enten til fengsel eller til en en form for sikkerhetsbolig med ansatte som er vant til å jobbe med alvorlige adferdsvansker. Ny start kan gi noen nye muligheter.

Hun er fortsatt veldig ung, men det kommer til å bli vanskelig å ta sjansen på at hun ikke skader noen i fremtiden. Jeg tror imidlertid at hun har blitt hektet på det adneralinrushet hun får gjennom utageringen, så kanskje kan andre rammer bidra til avlæring.

frosken skrev (8 minutter siden):

Jeg tror det er riktig at hun flyttes fra sikkerhetsavdelingen - enten til fengsel eller til en en form for sikkerhetsbolig med ansatte som er vant til å jobbe med alvorlige adferdsvansker. Ny start kan gi noen nye muligheter.

Hun er fortsatt veldig ung, men det kommer til å bli vanskelig å ta sjansen på at hun ikke skader noen i fremtiden. Jeg tror imidlertid at hun har blitt hektet på det adneralinrushet hun får gjennom utageringen, så kanskje kan andre rammer bidra til avlæring.

Hun kan ikke sone i fengsel med den fremtreden hun har nå. Det er andre innsatte også, og de sliter nok mange ganger om de ikke skal bli utsatt for hennes terror i tillegg. Det er betjenter som allerede er frustrerte og også engstelige på grunn av jobben, fordi det er en del trusler og vold blant innsatte. De er barnemat i forhold til denne jenta. 

Endret av Kashmir
frosken skrev (9 minutter siden):

Men hvis hun er så aggressiv at hun til en hver tid må ha 2 personer hos seg, kan hun jo ikke være i fengsel vel? De har vel ikke ressurser der til så tett bemanning? 

Nicklusheletida
laban skrev (4 timer siden):

Til det siste avsnittet. Hun vil garantert ikke samarbeide om hun får ting mer som hun vil. Da er det noe annet hun heller vil, slik jeg har oppfattet henne. 

Jeg tror ingen ting vil kunne hjelpe henne. Som det ble sagt. Den hjelpen er ikke oppfunnet enda. 

Nicklusheletida skrev (7 minutter siden):

Til det siste avsnittet. Hun vil garantert ikke samarbeide om hun får ting mer som hun vil. Da er det noe annet hun heller vil, slik jeg har oppfattet henne. 

Jeg tror ingen ting vil kunne hjelpe henne. Som det ble sagt. Den hjelpen er ikke oppfunnet enda. 

Hun vil ha noen å opponere mot. Om de gir etter og hun får viljen sin, ja da vil hun protestere på at hun fikk viljen sin og lage baluba på nytt. 

Annonse

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun vil ha noen å opponere mot. Om de gir etter og hun får viljen sin, ja da vil hun protestere på at hun fikk viljen sin og lage baluba på nytt. 

Ja, jeg er ikke det minste overrasket over å lese det du skriver. 

Worriesome Plenty 2
Kashmir skrev (6 timer siden):

Hva tenker du her? Det er vel ingen som ikke har medfølelse med familien til den drepte. Det tror jeg alle har. Det friskmelder jo ikke en 15-åring som tenker og handler som gjerningspersonen her. 

Jeg mener det kun er den dreptes familie det er synd på her. Den utagerende, manipulerende gjerningspersonen som fortsetter i samme spor er det ikke synd på. Hun ser nok på tittelen ‘Norges farligste’ som en triumf. Hun elsker nok å virke spesiell og verst. 

Den psykiske sykdommen hennes er det nok ikke noe å gjøre noe med. Dyssosial narsissist med sterk eupf samlet skaper ett farlig menneske og de to første lider man ikke selv under. 

påskelilje skrev (59 minutter siden):

Men hvis hun er så aggressiv at hun til en hver tid må ha 2 personer hos seg, kan hun jo ikke være i fengsel vel? De har vel ikke ressurser der til så tett bemanning? 

De ga til slutt opp på Bredtvet, selv om det gikk bra der en god stund, ifølge Aftenposten-artikkelen. Bl.a. fordi lærerne på fengselsskolen sluttet etter å ha blitt presset og truet. Det er veldig leit for andre innsatte at slike kompetente krefter forsvinner, ofte er skolen et lyspunkt for mange av de som havner i fengsel etter en vanskelig oppvekst. 

De har begrensede ressurser der som alle andre steder. Men også mye erfaring med andre enn de "enkleste" tilfellene. 

påskelilje skrev (1 time siden):

Utageringen handler ikke bare om hvem hun er, men også om hvilken respons hun får i omgivelsene. Det fungerer i allefall ikke fortsette som før på Dikemark.

Kashmir skrev (1 time siden):

Hun kan ikke sone i fengsel med den fremtreden hun har nå. Det er andre innsatte også, og de sliter nok mange ganger om de ikke skal bli utsatt for hennes terror i tillegg. Det er betjenter som allerede er frustrerte og også engstelige på grunn av jobben, fordi det er en del trusler og vold blant innsatte. De er barnemat i forhold til denne jenta. 

Det kan hende det beste er på opprette en sikkerhetsbolig. 

Worriesome Plenty 2 skrev (1 time siden):

Jeg mener det kun er den dreptes familie det er synd på her. Den utagerende, manipulerende gjerningspersonen som fortsetter i samme spor er det ikke synd på. Hun ser nok på tittelen ‘Norges farligste’ som en triumf. Hun elsker nok å virke spesiell og verst. 

Den psykiske sykdommen hennes er det nok ikke noe å gjøre noe med. Dyssosial narsissist med sterk eupf samlet skaper ett farlig menneske og de to første lider man ikke selv under. 

Jeg vet ikke jeg. Nå kan jeg ikke sette meg inn i hvordan hun har det, men jeg må tro at det er en helt forferdelig ensomhetsfølelse å være sånn. Jeg er åpen for at jeg tar feil. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...