Gå til innhold

Ble tilbudt antibiotika av arbeidsgiver i utlandet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når man blir forkjølet i Norge så blir man helst hjemme og slapper av til man blir frisk av seg selv. I noen land vil de tydeligvis at du skal dra til legen og få antibiotika så du blir frisk med en gang. Jeg spurte en norsk bekjent hvorfor dette ikke gjøres i Norge og det er vist forbudt. 
Hvordan kan noen land enda ikke vite dette? Jeg er ikke noe lege så jeg har ikke peiling. 
Men hvor farlig er det? Og er det farlig å ta en gang? 
Og hvis forkjølelsen skyldes et virus.. så hjelper vel ikke ab?

Anonymkode: 6eda8...da7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Når man blir forkjølet i Norge så blir man helst hjemme og slapper av til man blir frisk av seg selv. I noen land vil de tydeligvis at du skal dra til legen og få antibiotika så du blir frisk med en gang. Jeg spurte en norsk bekjent hvorfor dette ikke gjøres i Norge og det er vist forbudt. 
Hvordan kan noen land enda ikke vite dette? Jeg er ikke noe lege så jeg har ikke peiling. 
Men hvor farlig er det? Og er det farlig å ta en gang? 
Og hvis forkjølelsen skyldes et virus.. så hjelper vel ikke ab?

Anonymkode: 6eda8...da7

Antibiotika hjelper ikke mot virus nei. Og siden forkjølelse ofte kommer av virus så er det helt virkningsløst. Grunnen til at man har blitt mer restriktive på å skrive ut antibiotika er at bakteriene blir mer og mer resistente mot antibiotika og da kan vi ende med at ganske vanlige sykdommer brått blir livsfarlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.9.2023 den 15.11):

Når man blir forkjølet i Norge så blir man helst hjemme og slapper av til man blir frisk av seg selv. I noen land vil de tydeligvis at du skal dra til legen og få antibiotika så du blir frisk med en gang. Jeg spurte en norsk bekjent hvorfor dette ikke gjøres i Norge og det er vist forbudt.