Gå til innhold

Ble tilbudt antibiotika av arbeidsgiver i utlandet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når man blir forkjølet i Norge så blir man helst hjemme og slapper av til man blir frisk av seg selv. I noen land vil de tydeligvis at du skal dra til legen og få antibiotika så du blir frisk med en gang. Jeg spurte en norsk bekjent hvorfor dette ikke gjøres i Norge og det er vist forbudt. 
Hvordan kan noen land enda ikke vite dette? Jeg er ikke noe lege så jeg har ikke peiling. 
Men hvor farlig er det? Og er det farlig å ta en gang? 
Og hvis forkjølelsen skyldes et virus.. så hjelper vel ikke ab?

Anonymkode: 6eda8...da7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Når man blir forkjølet i Norge så blir man helst hjemme og slapper av til man blir frisk av seg selv. I noen land vil de tydeligvis at du skal dra til legen og få antibiotika så du blir frisk med en gang. Jeg spurte en norsk bekjent hvorfor dette ikke gjøres i Norge og det er vist forbudt. 
Hvordan kan noen land enda ikke vite dette? Jeg er ikke noe lege så jeg har ikke peiling. 
Men hvor farlig er det? Og er det farlig å ta en gang? 
Og hvis forkjølelsen skyldes et virus.. så hjelper vel ikke ab?

Anonymkode: 6eda8...da7

Antibiotika hjelper ikke mot virus nei. Og siden forkjølelse ofte kommer av virus så er det helt virkningsløst. Grunnen til at man har blitt mer restriktive på å skrive ut antibiotika er at bakteriene blir mer og mer resistente mot antibiotika og da kan vi ende med at ganske vanlige sykdommer brått blir livsfarlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.9.2023 den 15.11):

Når man blir forkjølet i Norge så blir man helst hjemme og slapper av til man blir frisk av seg selv. I noen land vil de tydeligvis at du skal dra til legen og få antibiotika så du blir frisk med en gang. Jeg spurte en norsk bekjent hvorfor dette ikke gjøres i Norge og det er vist forbudt. 
Hvordan kan noen land enda ikke vite dette? Jeg er ikke noe lege så jeg har ikke peiling. 
Men hvor farlig er det? Og er det farlig å ta en gang? 
Og hvis forkjølelsen skyldes et virus.. så hjelper vel ikke ab?

Anonymkode: 6eda8...da7

Det er ikke så farlig på individnivå å ta antibiotika selv når det ikke er påkrevet, men det er et stort problem for kloden/verdenssamfunnet. Antibiotikaresistens er en stor trussel mot folkehelsen. Se f.eks. Antibiotikaresistens - hva er det og hvorfor er det farlig? | Leger Uten Grenser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (4 minutter siden):

Det er ikke så farlig på individnivå å ta antibiotika selv når det ikke er påkrevet, men det er et stort problem for kloden/verdenssamfunnet. Antibiotikaresistens er en stor trussel mot folkehelsen. Se f.eks. Antibiotikaresistens - hva er det og hvorfor er det farlig? | Leger Uten Grenser

Det er veldig mange land med dysfunksjonelle helsevesen hvor man mer eller mindre kan kjøpe både antibiotika, benzo, opiater, etc. over disk. Eventuelt er farmasøyt primærkontakt i helsevesenet.

Ja, jeg synes det er skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (30 minutter siden):

Det er veldig mange land med dysfunksjonelle helsevesen hvor man mer eller mindre kan kjøpe både antibiotika, benzo, opiater, etc. over disk. Eventuelt er farmasøyt primærkontakt i helsevesenet.

Ja, jeg synes det er skummelt.

Det er veldig, veldig skummelt. I fremtiden risikerer vi at f.eks. mange kreftpasienter kommer til å dø fordi vi ikke klarer å behandle uskyldige infeksjoner som de pådrar seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...