Gå til innhold

Jeg forsøker finne mening i livet - Hva gir livet ditt mening?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Mangen her er nok uenig men en viktig mening med livet for meg er det å tro på Gud. For meg setter det livet mitt i et større perspektiv å tro at det står en skaper bak det hele som kjenner meg og at ting ikke bare er tilfeldigheter. Det å vite at jeg er elsket og ønsket betyr overraskende mye selv om jeg har levd en stund. 

Jeg er enig med deg :)

Fortsetter under...

Jeg har alltid vært undrende og søkende. Det reiser seg spørsmål i meg og de har brakt meg inn i temaer og perspektiver fra filosofi, psykologi og pedagogikk. 

I ungdomsårene hadde jeg åpenbarende livshendelser som gav innsikt i en rikere verden, enn slik den hadde fremstått til da. Det brakte en dyp tilhørighet til naturen og menneskelig eksistens. 

Etter det har alltid målet mitt vært å utvide bevisstheten om meg selv. Det har blitt ekstremt viktig å møte hele mitt vesen og å tåle alle fasetter av meg selv. Alle mine psykiske utfordringer kan oppleves som lidelse, men like fullt er jeg nysgjerrig og utforskende til mitt sinn. Det er en relasjonellbro jeg for tiden har store utfordringer med å krysse, men målet er å møte angsten.

Jeg lever for autensitet over aksept. Mønstrene mine velger stadig aksept i sosiale sammenhenger, det er definitivt usikkerhet og frykt, godt buntet sammen som spiller ut ubevisste handlinger for å bli godtatt. Men dette jobber og lever jeg altså for.

Jeg sluttet å tro på Gud etter en oppvekst preget av vold og grov omsorgssvikt. Da var ikke Gud der, da to små barn hadde det helt jævlig. Jeg kommer aldri over det, og det er over 60 år siden. Levde i et helvete på jord. 

Min livsglede og det som gir mening for meg er å være tante til to små rakkere. Har også en jobb jeg trives supergodt i med mange fine kollegaer. Nærmeste familien min gir meg også noe å leve for ❤️

Det gir mening å være der for barna. Men egen mening, foruten å være der for dem, sliter jeg med å finne. 

Er ikke sikkert vi alle kommer til å finne den følelsen av "mening" som vi leter etter. Mange lykkelige mennesker, tror jeg bare ikke tenker så hardt på "mening". Tenker ikke at det har noe med at der dummere å gjøre, men at de grubler mindre. Og det er kanskje ikke så dumt det. 

Anonymkode: 8ef5b...0a0

Annonse

Jeg hadde den følelse at livet var meningsløst da jeg var dypt deprimert.  I dag har jeg mye som gir mening.  Spesielt barnebarna gir livet mening i dag.  Jobben min gir mening,  musikk, kunst og bøker/filmer.  Reise til fremmede steder er noe av det som har gitt livet mitt mening.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...