Gå til innhold

La ut bilde som det så ut som hun var på vei til å ta selvmord, var det feil av meg å ikke ringe?

Anbefalte innlegg

Gjest 7b241...9bf

Jeg følger en konto på instagram som for en tid tilbake la ut bilde på story der hun skrev at hun hadde blitt avvist av legevakten samt ett bilde av en samling med tabletter som lå utenfor en dosett. Jeg vurderte om jeg skulle ringe legevakt, men gjorde ikke det likevel ettersom jeg ikke kjenner henne personlig, det var en stund siden hun hadde postet det og at det jo heller ikke var sikkert hun faktisk var så nær å ta overdose som det så ut til. 

Det skremte meg virkelig og jeg er redd det skal skje igjen. Enten med henne eller andre. Og jeg har tenkt mye på om det var feil av meg å ikke ringe eller ikke? Hva om hun hadde dødd? Burde jeg ha ringt eller ikke?

Anonymkode: 7b241...9bf

Fortsetter under...

Gjest 7b241...9bf
Gjest bfc6e...b51 skrev (3 minutter siden):

Det er jo åpenbart for oppmerksomhet når det legges ut slik. Hvis hun virkelig vil ta selvmord så legger man ikke ut det

Anonymkode: bfc6e...b51

Jeg tenker at det ikke nødvendigvis trenger å være pga ønske om oppmerksomhet, slik jeg tolket det virket det litt som hun ønsket at noen skulle ringe på vegne av henne? Men spørsmålet var uansett ikke det.

Gjest 7b241...9bf skrev (11 minutter siden):

Det skremte meg virkelig og jeg er redd det skal skje igjen. Enten med henne eller andre. Og jeg har tenkt mye på om det var feil av meg å ikke ringe eller ikke? Hva om hun hadde dødd? Burde jeg ha ringt eller ikke?

Det var helt riktig avgjørelse at du ikke ringte.

Gjest 7b241...9bf
kupton skrev (2 minutter siden):

Det var helt riktig avgjørelse at du ikke ringte.

Så bra du tenker det. Har du noen tanker om når man burde ringe? Om jeg skulle havne i lignende situasjon selv. Synes det var en utrolig vanskelig avgjørelse.

Jeg ville aldri ringt for en ukjent. Jeg ville oppfordret vedkommende til å ringe selv hvis jeg hadde muligheten.

Dette er spill for galleriet. Får en "applaus", gjenstas forestillingen.

Annonse

Gjest 7b241...9bf
kupton skrev (2 minutter siden):

Jeg ville aldri ringt for en ukjent. Jeg ville oppfordret vedkommende til å ringe selv hvis jeg hadde muligheten.

Dette er spill for galleriet. Får en "applaus", gjenstas forestillingen.

Har man ikke egentlig plikt til å ringe for å avverge da? Mener på jeg har hørt det ett sted?

Gjest 7b241...9bf skrev (1 minutt siden):

Har man ikke egentlig plikt til å ringe for å avverge da? Mener på jeg har hørt det ett sted?

Du har ingen plikt til det.

Jeg hadde en høyt elsket tvillingbror. Han ble rammet hardt av psykisk sykdom, rusmisbruk og mange problemer hvor alle instanser var involvert over fkere år.

Han klandret meg. Han klandret alle. Han klarte ikke å se ting i perspektiv. 

Det er så mange av disse som sliter og dermed manipulerer omgivelsene. De gjør det nok ofte i desperasjon, men de hat ingen tanke på hva dette gjør med andre . 

Du er flink, og du bruker fornuft. Du handler helt riktig.

Synes det er utrolig dårlig gjort å legge ut sånne bilder/tekst. Dårlig gjort mot alle de som blir redde. Jeg ville ikke ha ringt i et slikt tilfelle. 

Gjest 7b241...9bf
kupton skrev (4 minutter siden):

Du har ingen plikt til det.

Åja. Da har jeg nok misforstått. Men om personen hadde endt opp med ett forsøk og dødd av det hadde jeg ikke klart å leve med meg selv.

Gjest 7b241...9bf
Kashmir skrev (5 minutter siden):

Jeg hadde en høyt elsket tvillingbror. Han ble rammet hardt av psykisk sykdom, rusmisbruk og mange problemer hvor alle instanser var involvert over fkere år.

Han klandret meg. Han klandret alle. Han klarte ikke å se ting i perspektiv. 

Det er så mange av disse som sliter og dermed manipulerer omgivelsene. De gjør det nok ofte i desperasjon, men de hat ingen tanke på hva dette gjør med andre . 

Du er flink, og du bruker fornuft. Du handler helt riktig.

Så leit å høre om tvillingbroren din. Det er bra du tenker jeg handler riktig. Er lett å bli usikker på akkurat det. Jeg er ikke så god på å ha is i magen.

Gjest 7b241...9bf
emilie321 skrev (4 minutter siden):

Synes det er utrolig dårlig gjort å legge ut sånne bilder/tekst. Dårlig gjort mot alle de som blir redde. Jeg ville ikke ha ringt i et slikt tilfelle. 

Ja, det er utrolig dårlig gjort. Det er en vanskelig situasjon å være i når man er vitne til slik. Jeg tror de som poster slikt dessverre ikke innser hvor stor innvirkning det har på folk?

Annonse

Gjest 7b241...9bf skrev (5 minutter siden):

Så leit å høre om tvillingbroren din. Det er bra du tenker jeg handler riktig. Er lett å bli usikker på akkurat det. Jeg er ikke så god på å ha is i magen.

Nei. Vi kan bli sittende med voldsom skyldfølelse. Men vi må skjønne bedre.  Vi kan ikke forhindre. Det er ikke opp til oss. Husk det.

Gjest 7b241...9bf
Kashmir skrev (14 minutter siden):

Nei. Vi kan bli sittende med voldsom skyldfølelse. Men vi må skjønne bedre.  Vi kan ikke forhindre. Det er ikke opp til oss. Husk det.

Ja. Er vanskelig, men man kan vel kanskje se på det slik at den enkelte har ansvar for eget liv? Bare en tanke jeg fikk, vet ikke om folk ville være enig?

Gjest 7b241...9bf skrev (1 minutt siden):

Ja. Er vanskelig, men man kan vel kanskje se på det slik at den enkelte har ansvar for eget liv? Bare en tanke jeg fikk, vet ikke om folk ville være enig?

Vi kan forhindre i enkellte tilfeller. Men vi blir dessverre ofte manipulert. Du vet.  Vil de dø, så dør de. In the end. 

Gjest 22b74...a37

Jeg har selv en venninne jeg har tatt mye avstand fra som støtt og stadig poster på Snap om at hun skal ta livet sitt, meldinger der hun står på en bro og det er hennes måte å si "jeg trenger noen å prate med." Tidligere gav jeg etter og dro ut selv på natten for å hjelpe, men nå nekter jeg og hun har fremdeles ikke tatt livet sitt.

Som Kupton sier over: Hvis de lærer at de får oppmerksomhet i "belønning" for å holde på sånn, da blir det til at det er det de tyr til hver gang isteden for å oppsøke helsevesenet selv, eller kommuniserer tidligere at de sliter.

Anonymkode: 22b74...a37

Gjest 7b241...9bf
Kashmir skrev (10 minutter siden):

Vi kan forhindre i enkellte tilfeller. Men vi blir dessverre ofte manipulert. Du vet.  Vil de dø, så dør de. In the end. 

Ja, så brutalt er det bare kanskje.

Gjest bfc6e...b51
Gjest 7b241...9bf skrev (1 time siden):

Jeg tenker at det ikke nødvendigvis trenger å være pga ønske om oppmerksomhet, slik jeg tolket det virket det litt som hun ønsket at noen skulle ringe på vegne av henne? Men spørsmålet var uansett ikke det.

Det blir jo akkurat det samme. Ønsker man at noen skal ringe så ønsker man jo oppmerksomhet /bli innlagt

Anonymkode: bfc6e...b51

Gjest 7b241...9bf
Gjest 22b74...a37 skrev (9 minutter siden):

Jeg har selv en venninne jeg har tatt mye avstand fra som støtt og stadig poster på Snap om at hun skal ta livet sitt, meldinger der hun står på en bro og det er hennes måte å si "jeg trenger noen å prate med." Tidligere gav jeg etter og dro ut selv på natten for å hjelpe, men nå nekter jeg og hun har fremdeles ikke tatt livet sitt.

Som Kupton sier over: Hvis de lærer at de får oppmerksomhet i "belønning" for å holde på sånn, da blir det til at det er det de tyr til hver gang isteden for å oppsøke helsevesenet selv, eller kommuniserer tidligere at de sliter.

Anonymkode: 22b74...a37

Leit å høre om venninnen din. Jeg kan se for meg det var vanskelig å skulle nekte stille opp for henne første gangene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...