Gå til innhold

Hvordan får man til en endring?

Anbefalte innlegg

Jeg har mange ganger tenkt at jeg er sykt drittlei av livsstilen jeg lever. Spiser usunt hele tiden, trener aldri. Maten er vel det største problemet her ettersom jeg overspiser i tillegg til å spise usunt. Er ett under at jeg ikke veier over 100 kg. 

Men hvordan får man til en endring? Jeg har prøvd og feilet så mange ganger, men samme hvor drittlei jeg er av å ha det slik og hvor mye jeg ønsker endring så klarer jeg det aldri.

Anonymkode: 6bcd5...e8e

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/475550-hvordan-f%C3%A5r-man-til-en-endring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har mange ganger tenkt at jeg er sykt drittlei av livsstilen jeg lever. Spiser usunt hele tiden, trener aldri. Maten er vel det største problemet her ettersom jeg overspiser i tillegg til å spise usunt. Er ett under at jeg ikke veier over 100 kg. 

Men hvordan får man til en endring? Jeg har prøvd og feilet så mange ganger, men samme hvor drittlei jeg er av å ha det slik og hvor mye jeg ønsker endring så klarer jeg det aldri.

Jøss, nå skrev du innlegget jeg kunne skrevet selv… Har mistet det helt siste mnd og gått opp det jeg gikk ned i sommer… Lovet forbedring fra i dag(bombe) men nå er jeg helt desperat etter noe karbohydratrikt usunt. Ser snart ingen annen mulighet enn å få slankemedisin for å slippe å alltid ha lyst på noe. Sov selvfølgelig minimalt i natt for å fullbyrde blåmandag.

Endret av cilie
cilie skrev (13 minutter siden):

Jøss, nå skrev du innlegget jeg kunne skrevet selv… Har mistet det helt siste mnd og gått opp det jeg gikk ned i sommer… Lovet forbedring fra i dag(bombe) men nå er jeg helt desperat etter noe karbohydratrikt usunt. Ser snart ingen annen mulighet enn å få slankemedisin for å slippe å alltid ha lyst på noe. Sov selvfølgelig minimalt i natt for å fullbyrde blåmandag.

Samme her. Skulle starte på nytt i dag (siden det er mandag og starten av uka) og det har på en måte gått bra, i alle fall i den forstand at jeg ikke har spist noe usunt (sjokolade, potetgull, smågodt osv) men nå craver jeg skikkelig sjokolade og er like før jeg bare drar på butikken...

Det tror jeg er fordi du ikke liker endringer du har prøvd tidligere. Og det er nok ganske viktig. Ikke mange som ser hverken glede eller hensikt i å dag ut og dag inn, gjøre ting som koster for mye av både viljestyrke og offer.

Og så tar ting tid. Det skjer ikke en forandring på to døgn. 

Jeg vil påstå at jeg er over gjennomsnittet glad i mat. Jeg har ikke spist veldig usunt tidligere heller, for jeg er ikke særlig glad i fet mat og sukker. Så der har jeg flaks- det skal sies. Men jeg er latterlig glad i pizza og lasagne. Jeg spiste en av dem minst to ganger i uken. Det var ikke bare sunt det andre jeg spiste heller, men jeg la til det sunne, fks noen pastarett og alltid salat ved siden av. Men det hjelper ikke på kiloene. Jeg har mye lavere forbrenning pga medisiner, så jeg måtte finne mat jeg likte og som mettet. Det tok jo noen måneder før jeg fant de rette måltidene for meg, og til å begynne med tenkte jeg at "haha, jeg blir aldri mett på dette" Men vi omstiller oss! Og nå blir jeg mett etter hvert måltid som er ca en tredjedel av det jeg spiste tidligere.

Finn mat du liker og som er bra for deg. Og ha tålmodighet. Det siste er veldig viktig! 

Kashmir skrev (På 9.10.2023 den 20.22):

Det tror jeg er fordi du ikke liker endringer du har prøvd tidligere. Og det er nok ganske viktig. Ikke mange som ser hverken glede eller hensikt i å dag ut og dag inn, gjøre ting som koster for mye av både viljestyrke og offer.

Og så tar ting tid. Det skjer ikke en forandring på to døgn. 

Jeg vil påstå at jeg er over gjennomsnittet glad i mat. Jeg har ikke spist veldig usunt tidligere heller, for jeg er ikke særlig glad i fet mat og sukker. Så der har jeg flaks- det skal sies. Men jeg er latterlig glad i pizza og lasagne. Jeg spiste en av dem minst to ganger i uken. Det var ikke bare sunt det andre jeg spiste heller, men jeg la til det sunne, fks noen pastarett og alltid salat ved siden av. Men det hjelper ikke på kiloene. Jeg har mye lavere forbrenning pga medisiner, så jeg måtte finne mat jeg likte og som mettet. Det tok jo noen måneder før jeg fant de rette måltidene for meg, og til å begynne med tenkte jeg at "haha, jeg blir aldri mett på dette" Men vi omstiller oss! Og nå blir jeg mett etter hvert måltid som er ca en tredjedel av det jeg spiste tidligere.

Finn mat du liker og som er bra for deg. Og ha tålmodighet. Det siste er veldig viktig! 

Veldig godt poeng! I forhold til porsjonsstørrelser, er det ikke slik at magen utvider seg etter hvor mye man spiser? Så om man spiser mye blir man fortere sulten? Jeg har i alle fall hørt at det er slik, men usikker på om det stemmer?

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Veldig godt poeng! I forhold til porsjonsstørrelser, er det ikke slik at magen utvider seg etter hvor mye man spiser? Så om man spiser mye blir man fortere sulten? Jeg har i alle fall hørt at det er slik, men usikker på om det stemmer?

Det ser ihvertfall riktig ut. Det er jo de som slankeopereres, og da utvider jo magesekken seg hvis de spiser mer enn anbefalt etterpå, og de legger på seg igjen.

Så ja, det er "bare" tivenning. 

Endret av Kashmir

Annonse

Jeg tror også at det har med å finne en endring en liker, i tillegg til å akseptere at en må tåle noe ubehag. Og ubehaget kan være den uroen du får når du har lyst på noe usunt, og må stå i mot. Jeg er ikke flink til det, men vet at det er det som virker, at jeg må tåle ubehaget med å la være å spise chips hvis jeg har det i hus, la være å spise sjokolade som står fremme på et bord på jobben, la være å ta et glass vin midt i uka.... Så lenge jeg gir etter for det ubehaget, så sitter kiloene på.

Når det gjelder trening, har jeg fått skikkelig treningsglede de siste par årene. Jeg, av alle, har blitt fast gjest på byens største og flotteste treningssenter, der de kule ungdommene og studentene går 😄 Det er ikke mange kvinner på min aldre der, men jeg tropper opp, uke etter uke, og trener MIN kropp og gjør den så god som den kan bli (når det gjelder trening). Det er SÅ deilig å kjenne at jeg er sterkere nå og tåler med hverdagsbelastning!

påskelilje skrev (33 minutter siden):

Jeg tror også at det har med å finne en endring en liker, i tillegg til å akseptere at en må tåle noe ubehag. Og ubehaget kan være den uroen du får når du har lyst på noe usunt, og må stå i mot. Jeg er ikke flink til det, men vet at det er det som virker, at jeg må tåle ubehaget med å la være å spise chips hvis jeg har det i hus, la være å spise sjokolade som står fremme på et bord på jobben, la være å ta et glass vin midt i uka.... Så lenge jeg gir etter for det ubehaget, så sitter kiloene på.

Når det gjelder trening, har jeg fått skikkelig treningsglede de siste par årene. Jeg, av alle, har blitt fast gjest på byens største og flotteste treningssenter, der de kule ungdommene og studentene går 😄 Det er ikke mange kvinner på min aldre der, men jeg tropper opp, uke etter uke, og trener MIN kropp og gjør den så god som den kan bli (når det gjelder trening). Det er SÅ deilig å kjenne at jeg er sterkere nå og tåler med hverdagsbelastning!

Jeg syns du kom med den viktigste oppfordringen her : at man må tåle ubehag og stå i det. Veldig viktig å ikke gi etter fordi det koster å holde ut!

Jeg tror også at jo mer man jobber med ting og holder ut, jo mer setter man pris på resultater også. Jeg er litt ( mye ) lei av at så mange vil ha alt på enklest mulig måte. 

Det siste gjelder ikke deg Hi ! 🙂 

Endret av Kashmir
AnonymBruker skrev (På 9.10.2023 den 20.17):

Skulle starte på nytt i dag (siden det er mandag og starten av uka) og det har på en måte gått bra, i alle fall i den forstand at jeg ikke har spist noe usunt (sjokolade, potetgull, smågodt osv) men nå craver jeg skikkelig sjokolade og er like før jeg bare drar på butikken...

Svært mange vil oppleve reduksjon i søtsuget hvis man holder ut litt lenger. Forsøk å finne noe kalorifattig du liker (frukt - frisk eller tørket, rå grønnsaker, bær...) som du kan erstatte godteriet med. Som nedtrapping på saltsnacks er popcorn og saltstenger bedre enn mye annet.

Det er vanskelig å gå fra alt til ingenting, men det finnes mye med god smak som har mer næring enn godteri og saltsnacks. Hvis du bor alene, er det "bare" å la være å kjøpe det. Jeg kjøper ikke kattemat fordi jeg ikke har katt, og tenker tilsvarende om søtt og salt - kjøper det aldri hvis det ikke skal deles med gjester, tas med på tur el.l. Trangen vil gå ned med tiden, og du kan venne deg til at slike varer ikke angår deg.  Dyrt er det også 😉

AnonymBruker skrev (På 9.10.2023 den 20.17):

Samme her. Skulle starte på nytt i dag (siden det er mandag og starten av uka) og det har på en måte gått bra, i alle fall i den forstand at jeg ikke har spist noe usunt (sjokolade, potetgull, smågodt osv) men nå craver jeg skikkelig sjokolade og er like før jeg bare drar på butikken...

Som @laban er inne på så gjelder det å holde ut den første uken til det verste søtsuget er over. :) Men vær klar over at alle raske karbohydrater hjelper til med å opprettholde søtsuget. Husker godt da mannen og jeg gikk over til lavkarbo for snart 2,5 år siden - de første 3 dagene snakket han ikke om annet enn lavkarbo-kaker og holdt på å gå på veggen av søtsug og så ble det brått stille da søtsuget forsvant. :) Jeg sier ikke at du skal gå lavkarbo, men for søtsuget sin del hjelper det å kutte ned på raske karbohydrater også, erstatt den ene poteten og halvparten av pastaen/risen med masse grønnsaker f.eks. Bytt ut brødet med grovt knekkebrød og spis ren mat fremfor ultraprosesserte produkter.

emilie321 skrev (4 minutter siden):

Er enig i det flere skriver over her. Begynn gjerne med en ting av gangen, ikke ta alt på en gang.

Det er skrevet mange bra ting i denne tråden, og dette som er skrevet her er en av dem.

Det jeg tror mange gjør feil er at de gjør en for stor endring. De går fra å spise chips/sjokolade hver dag til å si at de bare skal gjøre det i helgene. Så klarer man kanskje ikke det, føler man ikke får det til og gir opp.

I stedet kan man starte med å f.eks spise snop annenhver dag i stedet for hver dag. Når det fungerer greit så hver tredjedag osv. Gjør stegene så små at man faktisk får det til og klarer å opprettholde det før man går videre til neste.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...