Gå til innhold

@ISW Spørsmål om blodfortynnende og hjerteproblematikk


Vhanja

Anbefalte innlegg

Jeg er operert for lekkasje i mitralklaffen og må gå på blodfortynnende resten av livet. Jeg må gå på Marewan, selv om jeg forstår at den medisinen er litt "gammeldags" og omstendelig og at det har kommet nye og enklere preparater. 

Men alle kardiologer og leger sier at jeg, pga min hjertefeil, ikke kan gå på disse andre blodfortynennde, jeg må gå på Marewan. Men det er ingen som har forklart meg hvorfor (og jeg har ikke kommet på og spurt før etter jeg har kommet hjem).

Vet du hvorfor man ikke kan ta andre blodfortynnende enn Marewan med mitralklaffefeil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Jeg antar at du da har mekanisk mitralklaff?

"Blodfortynnende" er egentlig en litt upresis benevnelse og brukes (dels på folkemunne) om alt fra acetylsalisylsyre til warfariner (Marevan). Men disse, og de nyere medisinene, har noe ulik virkningsmekanisme. Marevan virker ved å blokkere effekten fra vitamin K1. Andre medisiner hindrer aktiveringen av blodplater ved skader i blodårene. Det finnes flere.

Jeg må innrømme at jeg ikke er ekstremt up to date på hvordan alle disse medisinene virker. Jeg vet at min far brukte en noe nyere medisin (Eliquis) som tromboseprofylakse ved atrieflimmer. Det jeg derimot ser, som du sier, er at det bare er Marevan som er godkjent for forebyggende behandling ved mekaniske hjerteklaffer. Da er det enten ikke gjennomført studier med andre medisiners effekt på dette, eller så virker de på en annen måte som ikke er like gunstig ved disse tilstandene.

Jeg skjønner at det er plagsomt å bruke en medisin som krever INR-målinger og har mange interaksjoner, men jeg tror dessverre bare det må bli sånn..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Joda, jeg har slått meg til ro med at det er slik. Det er en liten pris å betale for å være såpass mye bedre som jeg er. Men jeg er bare nysgjerrig på hvorfor det er slik.

Vet du hvorfor andre virkemåter ikke er like gunstig?

(Og, ja, jeg har nå mekanisk mitralklaff. Både småcreepy og morsomt å høre at jeg tikker. :D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (43 minutter siden):

Takk for svar!

Joda, jeg har slått meg til ro med at det er slik. Det er en liten pris å betale for å være såpass mye bedre som jeg er. Men jeg er bare nysgjerrig på hvorfor det er slik.

Vet du hvorfor andre virkemåter ikke er like gunstig?

(Og, ja, jeg har nå mekanisk mitralklaff. Både småcreepy og morsomt å høre at jeg tikker. :D)

Nei, jeg kjenner ikke til studiene som er gjort på dette dessverre - kanskje @kupton vet?

Det jeg som sagt vet er at under "blodfortynnende" ligger en rekke ulike "angrepspunkt"/virkemekanismer, og jeg vil anta at noen er bedre for noen lidelser og andre igjen er bedre ved andre tilstander/lidelser.

Så gøy :D Har ikke Kongen også det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...