Gå til innhold

Isw?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har gått på lipitor i over 10 år. Alle kolesterol prøvene viser verdier i nedre grense av normalt. Altså helt på bunnen av referanseområdet. Kan jeg allikevel få avleiringer i årene? spør for jeg nærmer meg 50 og det er mye hjerte og kar sykdommer på farssiden.

Anonymkode: 151bd...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Du kan teoretisk sett ha avleiringer i årene selv om kolesterolet er lavt, men det er jo mindre sannsynlig. Det som er litt kjedelig, er at «fasitsvaret» på det får man kun ved å gjøre koronar angiografi, som er en dyr, invasiv og litt risikofyllt undersøkelse. Man gjør ikke det som screening, og ikke med mindre det foreligger sterk mistanke om trange kransårer.

Det finnes to undersøkelser man kan gjøre privat som nærmest utelukker avleiringer; enten ultralyd av halspulsårene (dersom disse er «rene» med tynne årevegger, så er det ekstremt usannsynlig at du har avleiringer andre steder, og den andre er kalsiumscore (CT av hjertet uten kontrastvæske for å se etter forkalkninger). Begge koster ca 1.500 kroner hver, er raske å gjennomføre og krever ikke henvisning fra lege.

Hvis du er bekymret kan du jo vurdere en av disse?  

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (19 timer siden):

Hei,

Du kan teoretisk sett ha avleiringer i årene selv om kolesterolet er lavt, men det er jo mindre sannsynlig. Det som er litt kjedelig, er at «fasitsvaret» på det får man kun ved å gjøre koronar angiografi, som er en dyr, invasiv og litt risikofyllt undersøkelse. Man gjør ikke det som screening, og ikke med mindre det foreligger sterk mistanke om trange kransårer.

Det finnes to undersøkelser man kan gjøre privat som nærmest utelukker avleiringer; enten ultralyd av halspulsårene (dersom disse er «rene» med tynne årevegger, så er det ekstremt usannsynlig at du har avleiringer andre steder, og den andre er kalsiumscore (CT av hjertet uten kontrastvæske for å se etter forkalkninger). Begge koster ca 1.500 kroner hver, er raske å gjennomføre og krever ikke henvisning fra lege.

Hvis du er bekymret kan du jo vurdere en av disse?  

Jeg tok ultralyden av hjerte og stresstest i 2019. Ville spesialisten sett dette da? Uansett vil jeg nok ikke ta undersøkelse når det er mindre sannsynlig. Røyker ikke heldigvis. Det gjorde de som fikk infarkt, angina og slag.

Anonymkode: 151bd...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg tok ultralyden av hjerte og stresstest i 2019. Ville spesialisten sett dette da? Uansett vil jeg nok ikke ta undersøkelse når det er mindre sannsynlig. Røyker ikke heldigvis. Det gjorde de som fikk infarkt, angina og slag.

Anonymkode: 151bd...283

Stresstest (arbeids-EKG) er en fin test for å se åreforkalkninger. Hvis det ikke har skjedd noe "nytt" siden 2019, som brystsmerter eller andre hjertesymptomer, så synes jeg bare du skal prøve å glemme dette, for du er godt utredet. Men er du bekymret kan du selvfølgelig snakke med fastlegen :)

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (12 timer siden):

Stresstest (arbeids-EKG) er en fin test for å se åreforkalkninger. Hvis det ikke har skjedd noe "nytt" siden 2019, som brystsmerter eller andre hjertesymptomer, så synes jeg bare du skal prøve å glemme dette, for du er godt utredet. Men er du bekymret kan du selvfølgelig snakke med fastlegen :)

Takk for at du stiller opp med svar🙂👍

 

 

Anonymkode: 151bd...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...