Gå til innhold

Hvor liberal har en prest i Norge i dag "lov" til å være egentlig?

Anbefalte innlegg

Tidene er jo helt annerledes og man leser rett som det er om skeive prester og religionsstudenter fks som er veldig fint. Men hvilke begrensninger har man egentlig som ferdig utdannet prest i dag? Det virker fortsatt ikke helt innafor å være i samboerskap, men det er vel ingen som kan si noe på det om en prest velger å bo sammen med kjæresten sin uten å være gift? Eller? Hva hvis de får barn? Blir de oppfordret til å gifte seg så snart som mulig eller er det ingen "sjefsprester" eller biskoper som bryr seg?

Og hva med abort? Virker som de fleste spesielt i den yngre prestegenerasjonen i dag aksepterer abort dersom omstendighetene er problematiske (veldig unge, sosiale problemer, overgrep, sykdom osv.) men hvordan ser de på det å ta abort fordi "det passer litt dårlig", vil jobbe mer, reise mer osv)

Anonymkode: de44d...313

Fortsetter under...

Siden de ikke trenger å være troende heller ( såvidt jeg har forstått ), så må de vel heller ikke følge kristne tradisjoner. Naboen min nedi gata er prest og han er skilt ihvertfall. Er alene med ungene sine, og dater ulike damer og lever helt som "andre".

Men jo, det er jo biskoper og noen som reagerer fremdelses fordi de er noen ganger mer konservative. 

Jeg bor også i umiddelbar nærhet til en moskee og snakker jo med flere muslimer. De er mye mer strikse på å holde på regler, og tror neppe en imam kunne si han ikke tror 🙂

Det er vel mest dette med «gruppepress», forventninger og fordømmelse fra de som prestene omgås og forholder seg til som begrenser livsutfoldelsen deres i mer «syndige retninger» enn egne regler for hva de har lov til og ikke.

Det skal endel til for at de kan miste jobben. Prøvde meg på kjapp googling over prester tatt ut av tjeneste, og fant saker der prester hadde blitt tatt ut av tjeneste etter saker vedrørende voldtekt, basketak med konfirmant, og for å ha nektet å jobbe med kvinnelige prester. 

Tidene har iallfall endret seg siden jeg var barn. Da hørte jeg at presten i bygda oppsøkte ugifte par for å oppfordre dem til å gifte seg. Senere fikk vi en prest som var gift og skilt to ganger, om jeg husker rett. 😅

morsan skrev (26 minutter siden):

Det er vel mest dette med «gruppepress», forventninger og fordømmelse fra de som prestene omgås og forholder seg til som begrenser livsutfoldelsen deres i mer «syndige retninger» enn egne regler for hva de har lov til og ikke.

Det skal endel til for at de kan miste jobben. Prøvde meg på kjapp googling over prester tatt ut av tjeneste, og fant saker der prester hadde blitt tatt ut av tjeneste etter saker vedrørende voldtekt, basketak med konfirmant, og for å ha nektet å jobbe med kvinnelige prester. 

Tidene har iallfall endret seg siden jeg var barn. Da hørte jeg at presten i bygda oppsøkte ugifte par for å oppfordre dem til å gifte seg. Senere fikk vi en prest som var gift og skilt to ganger, om jeg husker rett. 😅

Baketak med en konfirmant? Herlighet 😀 ikke noe å av kanskje men. Litt drøyt.

Og iherdige prester som oppsøker par for å oppfordre dem til å gifte seg... haha. Greit at noe forandrer seg med årene. 

Religion må fornye seg og være i tråd med samfunnet for øvrig. Hvis ikke er eneste muligheten for religionen til å bestå at myndighetene truer folk til å tro (ref. en del muslimske land). 

Jeg er glad for at kristendommen i Norge praktiseres mer liberalt, og at gamle fordommer (f.eks mot homofili eller kvinner) synes å blekne. Dessverre opplever jeg Islam langt fra like tidsriktig og oppdatert. 

Annonse

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Tidene er jo helt annerledes og man leser rett som det er om skeive prester og religionsstudenter fks som er veldig fint. Men hvilke begrensninger har man egentlig som ferdig utdannet prest i dag? Det virker fortsatt ikke helt innafor å være i samboerskap, men det er vel ingen som kan si noe på det om en prest velger å bo sammen med kjæresten sin uten å være gift? Eller? Hva hvis de får barn? Blir de oppfordret til å gifte seg så snart som mulig eller er det ingen "sjefsprester" eller biskoper som bryr seg?

Og hva med abort? Virker som de fleste spesielt i den yngre prestegenerasjonen i dag aksepterer abort dersom omstendighetene er problematiske (veldig unge, sosiale problemer, overgrep, sykdom osv.) men hvordan ser de på det å ta abort fordi "det passer litt dårlig", vil jobbe mer, reise mer osv)

Anonymkode: de44d...313

Det er et stort mangfold i Den norske kirke i dag. De aller fleste av både medlemmer og ansatte er mer liberale i dag enn det som var tilfelle på 70-80 tallet. Noen få er konservative rundt mange spørsmål - og sier helt nei til abort, er totalavholds på alkohol og venter med sex til ekteskapet, men de er nok ikke så mange lenger.

Når det gjelder samboerskap vs ekteskap for prester, så er jeg faktisk litt usikker. Alle prestene jeg kjenner (en god del 🙂 ) er enten gift eller skilt. Tror det ligger i alle fall en forventning eller oppfordring om å gifte seg, men det er ikke noe krav om at en ikke skal ha vært samboer for å kunne bli prest.

Med tanke på abort, så vil jeg tro at de fleste prester er enige i dagens lov, om at abort før uke 12 er greit. Så er det mange, som også ellers i befolkningen, som er kritisk til utvidelse av denne grensen.

Å drikke alkohol er vel like vanlig blant prester som ellers i befolkningen. Noen er avholds, noen drikker litt alkohol en sjelden gang, og andre drikker gjerne litt både nå og da 😄

Hvis ikke DNK blir mer konservativ snart burde kirken bare legges ned. Ingen kristne kan seriøst synes det er greit med en wokekirke. Kanskje derfor det bare er tomme kirkebenker.
I den Katolske kirke er kirkebenkene fulle fordi de holder seg til tradisjonen.

Japemperor skrev (32 minutter siden):

Hvis ikke DNK blir mer konservativ snart burde kirken bare legges ned. Ingen kristne kan seriøst synes det er greit med en wokekirke. Kanskje derfor det bare er tomme kirkebenker.

Er i grunnen enig med deg. Hvis man skal se det utenfra: Hva skal man liksom med kirker og kirkesamfunn hvis ikke man tror på Gud og ikke følger hans bud? Til sammenligning virker det rart å være medlem av Arbeiderpartiet hvis man sympatiserer mest med FRP. Er man medlem et sted så følger man vel "partiboka" og de meninger, standpunkt og  retningslinjer som står der?

Synes kirken (spesielt DNK) blir en vits hvis den beveger seg veldig langt bort fra Gud og blir mer som en slags klubb for ikke-troende. En "åpen folkekirke" høres veldig flott ut (og jeg sier ikke at den bør bort), men utenfra synes jeg det virker som om grensene stadig flyttes og at den opprinnelige kristne tro forsvinner mer og mer. 

Så til å gi et svar på spørsmålet du stiller i overskriften. Jeg synes prester bør få være så liberale som de bare vil, og så får heller bare folk gå i de menigheter de selv mener er nærmest sin egen tro og overbevisning. Om det så er i en såkalt åpen folkekirke eller i en lukket sektmenighet. (Sekter har jeg dog ikke sansen for, men vi kan ikke forby dem så sant de ikke bryter med norsk lov). 

Endret av Solstrim
laban skrev (48 minutter siden):

Dette minte meg om da læreren min på den katolske skolen jeg gikk på, nappet fra meg kladdeboka mi fordi jeg "drodlet" navn på et band jeg likte. Det kan fort svartne litt nåt de bare napper fra deg ting, men vet jo ikke om presten her ba om capsen eller bare tok den. Jeg utagerte ikke da, men jeg husker enda så sint og paff jeg ble. Men mye rart... 

Japemperor skrev (4 timer siden):

Hva tenkte den katolske menigheten som laget denne logoen på? 

ISW skrev (6 minutter siden):

Hva tenkte den katolske menigheten som laget denne logoen på? 

Oi, det ser jo helt ille ut. Tidligere "historikk" tatt i betraktning oppfatter jeg dette bildet som ganske usmakelig. Bruker man fantasien litt så kan det se ut som et seksuelt overgrep mot et barn. 

Annonse

Solstrim skrev (1 minutt siden):

Oi, det ser jo helt ille ut. Tidligere "historikk" tatt i betraktning oppfatter jeg dette bildet som ganske usmakelig. Bruker man fantasien litt så kan det se ut som et seksuelt overgrep mot et barn. 

Ja - helt ufattelig at en katolsk kirke med litt rufsete historikk valgte den logoen.. 

Kashmir skrev (7 minutter siden):

Ja du er dristig ❤ tøft! 

Men du unnlot jo selvfølgelig å svare på spørsmålet. 

Jeg skjønte ikke helt hva du mente med påvirket? 

Jeg er ikke katolsk, så jeg er ikke direkte påvirket. Men jeg synes det er ille hvor mye hhv. krig, overgrep og annet jævelskap som har skjedd «i Guds navn». Hvis det skulle finnes en eller flere guder, så tror jeg ikke de er onde, men mennesker som bruker Guds navn til å styre andre eller utøve dårlige handlinger, kan ryke og reise.

ISW skrev (8 minutter siden):

Jeg skjønte ikke helt hva du mente med påvirket? 

Jeg er ikke katolsk, så jeg er ikke direkte påvirket. Men jeg synes det er ille hvor mye hhv. krig, overgrep og annet jævelskap som har skjedd «i Guds navn». Hvis det skulle finnes en eller flere guder, så tror jeg ikke de er onde, men mennesker som bruker Guds navn til å styre andre eller utøve dårlige handlinger, kan ryke og reise.

Nei du er ikke direkte påvirket, og likevel mener du mye. 

Det er lett å falle i den grøften. 

Jeg skjønner det. 

Kashmir skrev (3 minutter siden):

Nei du er ikke direkte påvirket, og likevel mener du mye. 

Det er lett å falle i den grøften. 

Jeg skjønner det. 

Så det du sier er at jeg ikke kan mislike praksisen til religiøse overhoder fordi jeg ikke er katolikk? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...