Gå til innhold

Kronisk løs mage, men legen sier at det er ikke mer å gjøre med saken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært 3 ganger til fastlege det siste året for jeg har hatt kronisk løs mage I ca 1.5 år. Det er sjelden at magen ikke er løs. Jeg har tatt blodprøver og avføringsprøver.  De var veldig bra sa legen. Derfor så er det ikke noe farlig eller mer å gjøre med dette, sa han. Jeg følte meg veldig dum. Men det er plagsomt. Selv om legen sa at jeg ikke trenger å ta imodium så måtte jeg ta en i går. Jeg er ufattelig lei av å gå rundt med løs mage og mageknip. Og det hjelper med imodium. Tar det svært sjelden. Har ikke tatt det på 2 måneder men det var herlig å ta for da er det mye bedre for meg. 

Noen råd i situasjonen? 😊

Anonymkode: 54191...57e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg har vært 3 ganger til fastlege det siste året for jeg har hatt kronisk løs mage I ca 1.5 år. Det er sjelden at magen ikke er løs. Jeg har tatt blodprøver og avføringsprøver.  De var veldig bra sa legen. Derfor så er det ikke noe farlig eller mer å gjøre med dette, sa han. Jeg følte meg veldig dum. Men det er plagsomt. Selv om legen sa at jeg ikke trenger å ta imodium så måtte jeg ta en i går. Jeg er ufattelig lei av å gå rundt med løs mage og mageknip. Og det hjelper med imodium. Tar det svært sjelden. Har ikke tatt det på 2 måneder men det var herlig å ta for da er det mye bedre for meg. 

Noen råd i situasjonen? 😊

Anonymkode: 54191...57e

Hva spiser du da? Det er vel den logiske plassen å begynne. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen råd i situasjonen?

Stemmer symptomene med IBS, irritabel tarm-syndrom? https://www.helsenorge.no/sykdom/mage-og-tarm/irritabel-tarm/

I så fall finnes det en del tips om ting man kan prøve, både i lenken ovenfor og andre steder. Men det er individuelt hva som virker.  

Jeg kjenner en som fant ut at det ble bedre med laktosefritt kosthold. 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge andre årsaker er utelukket, er det kanskje forsøket verdt å nøste litt i kostholdet. F.eks. eliminere melkeprodukter en periode og se om det gir bedring. Gluten kan være en annen årsak. Det samme kan såkalt FODMAP, som er en sekkebetegnelse på forskjellige matvarer som kan forverre plager ved irritabel tarm.

Endret av FjellOgDalar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (På 24.10.2023 den 8.02):

Stemmer symptomene med IBS, irritabel tarm-syndrom? https://www.helsenorge.no/sykdom/mage-og-tarm/irritabel-tarm/

I så fall finnes det en del tips om ting man kan prøve, både i lenken ovenfor og andre steder. Men det er individuelt hva som virker.  

Jeg kjenner en som fant ut at det ble bedre med laktosefritt kosthold. 

Ja symptomene stemmer med IBS. Det er ganske plagsomt. Er sånn at jeg har løs mage hver dag for tiden. Før hadde jeg kanskje en uke der jeg var bedre hvis jeg foreks hadde litt fri fra jobb. Men nå når jeg er i jobb hver dag så er det løs mage hele tiden. Lurer på om jeg har en overømfindtlig tarm som reagerer på bare litt stress eller noe. Jeg blir ganske oppgitt. Legen sier at det kan ikke være noe alvorlig pga blodprøver er veldig fine verdier på ,og to ulike typer avføringsprøver var fine. Jeg har hatt problemer med dette i halvannet år nå. Ganske slitsomt. Vekten er gått litt opp. Så den går ikke ned av dette. Jeg drikker cola gjennom hele dagene så kan også være det. Jeg er helt avhengig og burde sluttet med det.. men det er heller ikke lett ... :)

Anonymkode: 54191...57e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar skrev (11 timer siden):

Så lenge andre årsaker er utelukket, er det kanskje forsøket verdt å nøste litt i kostholdet. F.eks. eliminere melkeprodukter en periode og se om det gir bedring. Gluten kan være en annen årsak. Det samme kan såkalt FODMAP, som er en sekkebetegnelse på forskjellige matvarer som kan forverre plager ved irritabel tarm.

Legen sier at alle alvorlige årsaker er utelukket pga blodprøveverdier og to ulike typer avføringsprøver.  Men jeg bruker ikke særlig med melkeprodukter for jeg er ikke glad i det. Så tror ikke det har med det å gjøre. Kan være koffeinet i colaen. Jeg sliter virkelig med å klare å stoppe med å drikke det. Jeg må prøve igjen men jeg sliter med å stoppe. 

Tok en imodium i dag for jeg kjenner så etter på magen hele tiden . Og når jeg tar en slik føler jeg meg bra. 

Anonymkode: 54191...57e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sliter omvendt, kronisk forstoppelse. Jeg ble så desperat at jeg bestilte noe for magen, magimax eller noe. Det skal hjelpe for alle mageplager, håper det hjelper da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (7 timer siden):

Jeg sliter omvendt, kronisk forstoppelse. Jeg ble så desperat at jeg bestilte noe for magen, magimax eller noe. Det skal hjelpe for alle mageplager, håper det hjelper da. 

 Uffda. Det er mer plagsomt å ha forstoppelse synes jeg. Jeg slet med det samme som deg før. Og plutselig forandret det seg til det motsatte . Ble løs istedet... Det som hjelper mot forstoppelse kan være å kjøpe noe maltekstrakt, drikke mye..

Anonymkode: 54191...57e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

 Uffda. Det er mer plagsomt å ha forstoppelse synes jeg. Jeg slet med det samme som deg før. Og plutselig forandret det seg til det motsatte . Ble løs istedet... Det som hjelper mot forstoppelse kan være å kjøpe noe maltekstrakt, drikke mye..

Anonymkode: 54191...57e

Ja det er plagsomt og må ta dråper annenhver dag for å få gått på do, kan prøve maltekstrakt. Brukte jo det hos babyer husker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (På 27.10.2023 den 19.18):

Ja det er plagsomt og må ta dråper annenhver dag for å få gått på do, kan prøve maltekstrakt. Brukte jo det hos babyer husker jeg. 

Ja man bruker det på babyer, og det funket så det kan være greit å prøve det. 

Anonymkode: 54191...57e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det som kommer ut har som regel sammenheng med det man putter inn.

Tror jeg ville startet med eliminering av typer mat og drikke du har i deg. Det tar gjerne 1-3 dager før du ser resultat. Hvis du starter med å f.eks fjerne melkeprodukter så ikke fjern noe annet før det har gått et par dager for å se hvordan du reagerte.

Du skriver selv at du drikker mye cola. Forstår at enhver omlegging av det daglige kan være en utfordring, men på et tidspunkt bør du prøve å kutte ut for å se om det kan være cola som utløser problemet ditt.

Ellers er det vanlige kostholdsråd som kan ta hånd om dette. Daglig inntak av frukt, grønnsaker, grove kornprodukter osv. Om det er en utfordring kan kosttilskudd forsøkes. Fiberhusk er noe av det mest effektive fiberet vi har for stabilisering av mage. Og med det mener jeg at om du har løs mage, blir den mer fast, og er den veldig hard vil den mykes opp. Bør ha minst 1-2gram for dagen. Men prøv deg fram. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...