Gå til innhold

Forslag om å innføre "apartheid" i barnehage for å bevare minoritetsspråk

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/tresprakleg-barnehage-i-finnmark-skal-gjerde-barna-inn-etter-sprak-1.16613613

En planlagt barnehage i Finnmark skaper debatt. Samiske, kvenske og norske barn skal fysisk hindres fra å møtes - ved hjelp av gjerde.

Innendørs skal ikke barna kunne spasere mellom avdelingene. Utendørs skal de tre lekeområdene gjerdes inn, slik at barna holdes adskilt.

I et høringsnotat til den planlagte barnehagen ber en samisk foreldregruppe om at gjerdene må være "høye og tette". De ønsker å unngå at det samiske språket må vike hvis norske eller kvenske barn blir blandet inn i leken til de samiske barna.

Målet helliger middelet? Er dette noe dere støtter?

Kjør debatt!

Anonymkode: 30c90...8df

Fortsetter under...

Kashmir skrev (56 minutter siden):

Dette er vel et eksempel på hvorfor avisene har sluttet med 1.april- spøker.

Ingen kan jo lenger gjette på hva som er spøk og alvor siden slike forslag faktisk er seriøse. 

Så er du imot dette? Eller for ?

Anonymkode: 4bc4b...027

Annonse

Jeg trodde ikke mine egne øyne da jeg leste artikkelen, men jaggu var det sant gitt. Skjønner jo for så vidt at mange samer føler veldig sterkt for å verne om sin kultur og sitt språk, men dette var vel i overkant drøyt? Kan ikke alle barna lære litt av alle språkene? Og hverandres skikker og kultur og sånt?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...