Gå til innhold

Hva tenker du om rn ung kvinne med kort hår?

Anbefalte innlegg

Babette skrev (7 timer siden):

- og markerte øyenbryn. Noen har også oppblåste lepper.

Lillemus skrev (6 timer siden):

Du glemte 5 cm lange øyenvipper. Ser de ikke selv at det ser bare idiotisk og falskt ut?

Ja, både de voldsomt markerte brynene, leppene og vippene stusser jeg også over. Men hva man synes ser naturlig/pent ut kommer jo an på ståsted. Og vane. 

Husker en amerikaner jeg kom i snakk med i Hamburg da jeg var ca 20-21 spurte meg om hvorfor ikke europeiske jenter sminket seg. Og jeg bare: jeg har da mascara på! Hehe.. men det blir jo som ingenting ift full rulle med foundation etc. 

Må innrømme at jeg synes det er et pluss at sønnen min har funnet seg en jente som ikke bare er en super person, men også at hun ikke er på dette bryn-leppe-vippe-kjøret. 

Fortsetter under...

morsan skrev (19 minutter siden):

Det har rukket å bli noen år siden jeg hadde skoleelev, men husker jeg bladde i en årbok med klassebilder av alle elevene på alle trinn på skolen hans - husker ikke nå om det var ungdomsskolen eller videregående. Men i alle klasser på alle trinn var det da kun én jente med kortere hår. 😅 

De blir så like alle sammen. Eller er der litt sånn «kinesereffekten» som gjør at vi gæmliser synes de er så like? Synes de det samme om oss? Jeg synes der er mye mer individuelle forskjeller mellom damer på min alder enn de unge. Men vi var kanskje «like like» i hine hårde, bare med permanent, store briller og skulderputer? 😂

Jeg tror motetrender har mye hardere grep på dagens unge enn tidligere tiders, og at de derfor fremstår som mer  like og "uniformerte" i dag. Husker i alle fall et mangfold av hårlengder og fasonger i mine unge dager. På begynnelsen av 1980-tallet var det mange med takrennesveis og hvit lugg, men mange andre varianter også.

Men noe som har slått meg, er at dagens unge jenter/kvinner har så fin hud. Både jeg og mange med meg så ut som moltemyrer i trynet i alderen 15-20. Hvor har kvisene blitt av? De lar seg ikke sminke bort (tro meg, jeg prøvde hardt), så jeg tror ikke det kan være forklaringen.

morsan skrev (32 minutter siden):

Det har rukket å bli noen år siden jeg hadde skoleelev, men husker jeg bladde i en årbok med klassebilder av alle elevene på alle trinn på skolen hans - husker ikke nå om det var ungdomsskolen eller videregående. Men i alle klasser på alle trinn var det da kun én jente med kortere hår. 😅 

De blir så like alle sammen. Eller er der litt sånn «kinesereffekten» som gjør at vi gæmliser synes de er så like? Synes de det samme om oss? Jeg synes der er mye mer individuelle forskjeller mellom damer på min alder enn de unge. Men vi var kanskje «like like» i hine hårde, bare med permanent, store briller og skulderputer? 😂

Jeg synes også de er veldig like hverandre.  Særlig hvis en ser et konfirmantbikde der de i tillegg har hvite kapper på, så ser jentene veldig like ut! 

Men interessant det du sier, at de kanskje synes vi damene i femtiårene ser like ut 😁😁😁 Det har jeg ikke tenkt på, for jeg synes jo virkelig at det er stort mangfold blant oss 😅

UtakknemligDiva

Noen kler kort hår, men det er få. Har du kort hår, antar jeg fort at du enten er punk eller lesbisk. Har kommet ei ny på jobben hos oss, jeg ble overrasket når jeg fikk høre hun har barn, og vi snakket bare om noe som gjorde at jeg skjønte hun var hetero. Jeg trodde hun var lesbisk fra da jeg så henne og underbevisstheten min vil tro det enda.

Endret av UtakknemligDiva

Annonse

Babette skrev (På 4.11.2023 den 9.54):

Det samme gjelder toppidrettsøvere, hestehalene danser mot ryggen både i langrennsløypa og på friidrettsbanen.  Og dette er jenter som antakelig må vakse håret hver dag når det blir gjennomsvett etter trening. Da skulle man tro det var mer praktisk med kort eller halvlangt.

Det der har jeg også tenkt på. Man ser det tydelig ved lagidrett for kvinner - alle ser identiske ut med like drakter og hestehale. Det må bli mye hårvask.

morsan skrev (På 4.11.2023 den 17.09):

Det har rukket å bli noen år siden jeg hadde skoleelev, men husker jeg bladde i en årbok med klassebilder av alle elevene på alle trinn på skolen hans - husker ikke nå om det var ungdomsskolen eller videregående. Men i alle klasser på alle trinn var det da kun én jente med kortere hår. 

Da min yngste gikk ut av 10. klasse, var det én jente med kort hår. Det husker jeg fra vitnemålsutdelingen.

AnonymBruker skrev (På 4.11.2023 den 18.42):

Mange tenker vel at det er en lesbianer. 

UtakknemligDiva skrev (På 4.11.2023 den 20.36):

Har du kort hår, antar jeg fort at du enten er punk eller lesbisk. Har kommet ei ny på jobben hos oss, jeg ble overrasket når jeg fikk høre hun har barn, og vi snakket bare om noe som gjorde at jeg skjønte hun var hetero. Jeg trodde hun var lesbisk fra da jeg så henne og underbevisstheten min vil tro det enda.

Jeg har alltid hatt kort hår, jeg har elendig hårvekst. Jeg vet at jeg ser ut slik mange tror at en typisk lesbisk kvinne ser ut, jeg har heller ikke noen feminin kropp (bortsett fra at jeg ikke er flatbrystet) eller klesstil. Jeg fikk høre (ad omveier) at noen tenkte jeg var lesbisk et sted jeg var konsulent på 1980-tallet også. Det hjalp sikkert heller ikke at jeg har utdannelse fra et fag og en skole som den gangen var veldig mannsdominert. 

Det blir jo litt for enkelt å tro at seksuell legning er synlig utenpå. Den er ikke det for noen av kjønnene, det er bare enkelte som lever opp til alle mytene. For all del, folk må tro hva de vil om meg, jeg er ikke på partnerjakt. Men det er litt merkelig at verden er blitt så frigjort at det nesten ikke finnes tabuer lenger, og folk likevel tror at korthårede jenter er lesber og gutter med litt "mykere" stil og interesser enn gjennomsnittsmannen, er homoer. 

Jeg har hatt kort sveis hele livet, moren min nektet meg å "spare" fordi jeg hadde tynt hår og dårlig vekst som ville sett ille ut hvis det fikk vokse fritt. Det var i en tid da verden var liten og alle med kort hår var gutter, så det ble mange spørsmål av typen "er du gutt eller jente?" Jeg hadde heller ikke sånn søt pikestemme, jeg ble ofte tatt for å være moren min hvis jeg svarte telefonen (den gangen hadde husstanden én felles fasttelefon). Det flaueste var å få beskjed om å gå "ved siden av" hvis jeg nærmet meg dametoalettet på kaféer o.l. (toalettene var ofte bevoktet av godt voksne damer som krevde inn en femtiøring og passet på renholdet den gangen).

På førsteklassebildet har alle de andre jentene hårsløyfe, musefletter, hårbånd eller noe liknende. Men på klassebildet fra 4. klasse og ungdomsskolen er det flere jenter med kort hår. Minst én av disse har det fremdeles, etter en langhåret periode som unge kvinner. 

Som voksen forsto jeg hvorfor moren min holdt håret mitt kort, det ser veldig tynt og fasongløst ut når det blir halvlangt. Da måtte jeg styrt med strukturbehandling etc., og det gidder jeg ikke. Jeg er generelt lavtscorende på utseende, og det tror jeg er en slags fordel nå som jeg blir eldre - jeg har liksom ikke noe å miste 😉

laban skrev (9 minutter siden):

Det der har jeg også tenkt på. Man ser det tydelig ved lagidrett for kvinner - alle ser identiske ut med like drakter og hestehale. Det må bli mye hårvask.

Da min yngste gikk ut av 10. klasse, var det én jente med kort hår. Det husker jeg fra vitnemålsutdelingen.

Jeg har alltid hatt kort hår, jeg har elendig hårvekst. Jeg vet at jeg ser ut slik mange tror at en typisk lesbisk kvinne ser ut, jeg har heller ikke noen feminin kropp (bortsett fra at jeg ikke er flatbrystet) eller klesstil. Jeg fikk høre (ad omveier) at noen tenkte jeg var lesbisk et sted jeg var konsulent på 1980-tallet også. Det hjalp sikkert heller ikke at jeg har utdannelse fra et fag og en skole som den gangen var veldig mannsdominert. 

Det blir jo litt for enkelt å tro at seksuell legning er synlig utenpå. Den er ikke det for noen av kjønnene, det er bare enkelte som lever opp til alle mytene. For all del, folk må tro hva de vil om meg, jeg er ikke på partnerjakt. Men det er litt merkelig at verden er blitt så frigjort at det nesten ikke finnes tabuer lenger, og folk likevel tror at korthårede jenter er lesber og gutter med litt "mykere" stil og interesser enn gjennomsnittsmannen, er homoer. 

Jeg har hatt kort sveis hele livet, moren min nektet meg å "spare" fordi jeg hadde tynt hår og dårlig vekst som ville sett ille ut hvis det fikk vokse fritt. Det var i en tid da verden var liten og alle med kort hår var gutter, så det ble mange spørsmål av typen "er du gutt eller jente?" Jeg hadde heller ikke sånn søt pikestemme, jeg ble ofte tatt for å være moren min hvis jeg svarte telefonen (den gangen hadde husstanden én felles fasttelefon). Det flaueste var å få beskjed om å gå "ved siden av" hvis jeg nærmet meg dametoalettet på kaféer o.l. (toalettene var ofte bevoktet av godt voksne damer som krevde inn en femtiøring og passet på renholdet den gangen).

På førsteklassebildet har alle de andre jentene hårsløyfe, musefletter, hårbånd eller noe liknende. Men på klassebildet fra 4. klasse og ungdomsskolen er det flere jenter med kort hår. Minst én av disse har det fremdeles, etter en langhåret periode som unge kvinner. 

Som voksen forsto jeg hvorfor moren min holdt håret mitt kort, det ser veldig tynt og fasongløst ut når det blir halvlangt. Da måtte jeg styrt med strukturbehandling etc., og det gidder jeg ikke. Jeg er generelt lavtscorende på utseende, og det tror jeg er en slags fordel nå som jeg blir eldre - jeg har liksom ikke noe å miste 😉

Akkurat dette med hestehale og idrett har jeg egentlig tenkt på som praktisk, uten at jeg selv noen gang har vært aktiv idrettsutøver. Kjekt å kunne samle håret og hestehale har ofte i mine yngre år vært redningen på en bad hair day. Men jeg har kolleger som alltid går med hestehale - uansett. Jeg skjønner ikke helt vitsen med å ha langt hår hvis det aldri får henge fritt. 

Ellers måtte jeg smile av saksopplysningen i parentes om felles hustelefon :D 

Noe som ikke er til å smile av, er alle fordommene mot folk basert på utseende. ❤️

morsan skrev (1 minutt siden):

Akkurat dette med hestehale og idrett har jeg egentlig tenkt på som praktisk, uten at jeg selv noen gang har vært aktiv idrettsutøver.

Jeg skjønner godt at de har hestehale, jeg tenker bare at det må bli mye hårvask når man har trening som jobb. 

morsan skrev (1 minutt siden):

Ellers måtte jeg smile av saksopplysningen i parentes om felles hustelefon :D

Ikke sant? Det er en av de få tingene jeg misunner dagens digitaliserte barn og ungdom: De kan kontakte en jevnaldrende de er litt interessert i, uten å snakke seg forbi den strenge faren eller ufyselige moren eller ekle storebroren som helt sikkert kommer til å ta telefonen hvis de ringer. 

laban skrev (1 minutt siden):

Ikke sant? Det er en av de få tingene jeg misunner dagens digitaliserte barn og ungdom: De kan kontakte en jevnaldrende de er litt interessert i, uten å snakke seg forbi den strenge faren eller ufyselige moren eller ekle storebroren som helt sikkert kommer til å ta telefonen hvis de ringer. 

Godt poeng! Jeg erfarte det fra en litt annen vinkel når junior begynte å bli større og de fleste vennene ringte han på mobil for å avtale treff, så var det én gutt som likevel hele tiden brukte fasttelefonen. Typisk ringte han tidlig lørdag, før jr hadde stått opp, og da ble det min jobb og ansvar å sørge for at kompisen ble ringt tilbake til. Husker jeg ergret meg litt over dette. 😆

Nicklusheletida
morsan skrev (På 4.11.2023 den 17.15):

Ja, både de voldsomt markerte brynene, leppene og vippene stusser jeg også over. Men hva man synes ser naturlig/pent ut kommer jo an på ståsted. Og vane. 

Husker en amerikaner jeg kom i snakk med i Hamburg da jeg var ca 20-21 spurte meg om hvorfor ikke europeiske jenter sminket seg. Og jeg bare: jeg har da mascara på! Hehe.. men det blir jo som ingenting ift full rulle med foundation etc. 

Må innrømme at jeg synes det er et pluss at sønnen min har funnet seg en jente som ikke bare er en super person, men også at hun ikke er på dette bryn-leppe-vippe-kjøret. 

Det samme har jeg tenkt om døtrene mine. Jeg er glad de ikke går rundt med oppblåste lepper og kunstige vipper og at de virker å være trygge på seg selv. 

Nicklusheletida skrev (5 timer siden):

Det samme har jeg tenkt om døtrene mine. Jeg er glad de ikke går rundt med oppblåste lepper og kunstige vipper og at de virker å være trygge på seg selv. 

Det er avhengighetsskapende. Når de blir vant til lange vipper, klarer de ikke slutte. 
jeg personlig synes det er finest når folk ser naturlig ut med sminke. Sminke seg slik at de fremhever det de liker. 
Men det er en mellomting. Til daglig har jeg mascara og pudder. 
men til fest legger jeg øyenskygge og sminker meg mer. Da føler jeg meg fin 

Anonymkode: 55088...b27

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er avhengighetsskapende. Når de blir vant til lange vipper, klarer de ikke slutte. 

Anonymkode: 55088...b27

Jeg har også hørt at man ødelegger sine egne vipper med dette, så det er ikke bare-bare å slutte. Da får man en lang periode før egne vipper har vokst skikkelig tilbake. 

Jeg har ofte kort hår ala det her, og med tilhørende stil. Så jeg liker det jeg da. Kunne ikke brydd meg mindre om hvordan andre ser eller tenker om det, og har hittil ikke fått noe annet av tilbakemeldinger enn positivt.

72abef12dd034ee7d44aef3a6a3251cb.jpga4bb83afc0b7fdd0bc99fc765cf2c617.jpg

104ec7a5778cf38c3c386b69f480eb4a.jpg

Anonymkode: 4a5a7...f04

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...