AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 Del Skrevet 8. november 2023 Tror nesten ikke det nytter å nå fram til deg med fornuftig argumentasjon. Det virker som om du har bestemt deg. Nesten så jeg bare har lyst til å si: - Ok, da må du ha lykke til videre med troen din. Anonymkode: 1d23c...df7 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476028-corona/page/2/#findComment-4218130 Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernestøv Skrevet 8. november 2023 Forfatter Del Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tror nesten ikke det nytter å nå fram til deg med fornuftig argumentasjon. Det virker som om du har bestemt deg. Nesten så jeg bare har lyst til å si: - Ok, da må du ha lykke til videre med troen din. Anonymkode: 1d23c...df7 Det er ikke en tro, det er fakta at veldig mange mennesker har blitt dårlige. Det er jo virkelig synd er det jeg mener. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476028-corona/page/2/#findComment-4218133 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emoji Skrevet 8. november 2023 Del Skrevet 8. november 2023 Jeg har vært sammen med flere som har fått korona. Jeg har så langt holdt meg frisk i høst. Og jeg er vaksinert. Mannen min er i risikosonen og var mildt syk og oppegående i bare et par dager mens jeg var sengeliggende i flere dager i fjor. Vi hadde alle vaksiner. Et søsken ville ikke la seg vaksinere og slapp unna korona i fjor; men hen har nettopp vært så syk av korona at hen havnet på legevakta fordi noen sendte bekymringsmelding til legevakta (hen går nesten aldri til lege). Jeg tror personlig at vaksinene har gjort oss i bedre stand til å håndtere sykdommen og at ingen reagerer likt på sykdom. At noen blir sykere enn andre av samme sykdom. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476028-corona/page/2/#findComment-4218187 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vendi Skrevet 8. november 2023 Del Skrevet 8. november 2023 Mannen min og jeg har aldri hatt Covid. Kanskje litt rart, men vi har holdt oss friske siden før det brøt ut. Ikke så mye som en liten forkjølelse en gang. Begge har vaksinert seg 3 ganger. I dag fikk mannen min vaksine nr 4, mens jeg skal ta den neste uke. (Vi kom litt seint til drop-in i dag, så vi prioriterte han). Vi har ikke hatt noen problemer i etterkant av vaksinene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476028-corona/page/2/#findComment-4218210 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 8. november 2023 Del Skrevet 8. november 2023 Vhanja skrev (3 timer siden): Ja, det er verdt det for alle de som det har hjulpet. Det som imponerer meg mest når det kommer til konspirasjonsteorier omkring korona og vaksinen er at plutselig så betyr utdannelsen til leger og forskere ingenting. Alle årene de har studert, alle årene de har bygget seg opp erfaring - det teller ingenting mot hvermanssen som har lest en artikkel på nett eller sett to YouTube-videoer og nå plutselig vet bedre enn dem. Ikke for å være vanskelig, og heller ikke fordi jeg er noen konspiteoretiker, men leger er pålagt å følge retningslinjer som blir lagt. Selv om en lege skulle ha snev av tvil eller mistro vil hn ikke formidle det under slike omstendigheter. Vanligvis. Noen har jo gjort det. Jeg fulgte svært godt med fra begynnelsen. Jeg har en kladdebok full av notater. Dette fordi jeg tenkte tilbake på skandalen med vaksinen under svineinfluensaen, og fordi jeg igrunnen har masse kladdebøker for ulike ting 😀 Det er interessante notater osv. Jeg syns ikke vi skal avfeie ting med at "fagfolk vet best" for selv om jeg også oftest stoler på dem, så var det noe feil informasjon underveis her. OG det er skader etter vaksinen. Det er jo sannheten, og såvidt jeg vet er de heller ikke ferdig med den fulle kartleggingen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476028-corona/page/2/#findComment-4218213 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lavender Skrevet 8. november 2023 Del Skrevet 8. november 2023 Jeg har tatt 3 vaksiner og hadde korona for over 1 år siden. Hadde bare så vidt litt snufsete nese. Har troen på at det var vaksinene som gjorde at jeg ikke ble sykere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476028-corona/page/2/#findComment-4218214 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 9. november 2023 Del Skrevet 9. november 2023 Virus muterer / forandrer seg hele tiden, selv om det ikke handler om så store forandringer at de får egne navn. Det finnes ikke vaksiner som virker mot alle eksisterende og framtidige varianter av et virus. Det er derfor man ikke kan vaksinere seg mot forkjølelse (som også skyldes virus), likedan vil en influensavaksine (som må lages en god stund før årets sesonginfluensa bryter ut) sjelden / aldri treffe så godt at (nesten) ingen får influensalignende sykdom i løpet av vinteren. At noen uvaksinerte unngår sykdom eller at noen vaksinerte blir syke i større eller mindre grad, beviser ingen verdens ting. Man må ha svært store tall for alle grupper for å konkludere. Derfor tar det lang tid å utvikle vaksiner, fordi det må være et høyt antall som tar den, tiden må gå, og man må regne på forskjeller og likheter. Det er strenge krav til alt som har med legemidler og vaksiner å gjøre, man kan ikke bare dra til en stillehavsøy og eksperimentere med et "primitivt folkeslag" slik man gjorde tidligere. Hvis ingen er villige til å teste en vaksine eller medisin som ikke allerede er ferdig utviklet for flere år siden og satt i X millioner doser, blir det ingen nye vaksiner eller medisiner. Noen er nødt til å ta den sjansen. Man kan ikke gå fra laboratorierotter til hele befolkningen sånn over natten. Under en pandemi har man dårlig tid, derfor er det ikke mulig å bruke så mange år som man egentlig trenger. Det blir en avveining rundt hvilke sjanser man kan ta og hvor mye det haster. Man kan fortsatt ikke ta for mange snarveier som kan skade befolkningen. Mye tyder på at narkolepsien etter svineinfluensavaksinen har sammenheng med et gen som er langt mer utbredt i de nordiske landene enn i mange andre områder. Derfor var det ikke mulig å avsløre denne sammenhengen før svært mange med dette genet hadde tatt vaksinen. Slike forhold er det umulig å gardere seg 100% mot. Det er ganske interessant å se hvordan stemningen kan snu fra en sykdom begynner å bre seg, dødstallene stiger og folk vil ha vaksine - til at det etter en stund liksom er vaksinen som er hovedproblemet. Alle land med velutviklede helseregistre har systemer for innrapportering av bivirkninger. Det er ikke sånn at det overalt er mange som har blitt syke av vaksinen, men det holdes hemmelig. Den frie pressen ville elsket å avsløre den typen svindel, hvis det virkelig var sant. Men det er også slik at når en høy prosent av befolkningen tar en vaksine, vil det være en andel av disse som blir syke eller dør like etterpå. Mange husker hvordan trippelvaksinen fikk skylden for krybbedød og mange ble skremt. Dette ble ettertrykkelig tilbakevist av de som forstår seg på statistikk, og det viste seg at de hadde rett. Her er noen ferske tall fra Norge: https://www.legemiddelverket.no/globalassets/documents/bivirkninger-og-sikkerhet/rapporter-og-oversikter/koronavaksiner/20230925-rapport-over-meldte-bivirkninger-av-koronavaksine.pdf 5 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476028-corona/page/2/#findComment-4218351 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 9. november 2023 Del Skrevet 9. november 2023 stjernestøv skrev (På 8.11.2023 den 16.08): Hvor lang tid tar det før det bryter ut etter å ha vært i kontakt med noen med smitte? På jobben til sønnen min var det både beboere og personale med corona men han har ikke fått det, var sist på jobb mandag. Kan han komme her i helgen da? Har lyst på besøk av han, det er koselig men skal jo snart operere. Vil ikke bli syk nå sånn at de utsetter operasjonen, vil ha det overstått. Det er den 21 november. Jeg orker ikke å kommentere på vaksine-BS, og @laban har svart bra på det. Men jeg skal kommentere på dette med smitte etc basert på egen erfaring. Altså kun et anekdotisk bevis Nylig ble mannen min forkjøla, smittet av noen på jobb. Jeg ble syk 4 dager etter han. Jeg tok da en koronatest dagen etter at jeg ble syk, som slo ut positiv. Det er da all grunn til å tro at mannen min også hadde korona. Innen jeg tok testen, hadde han dratt til sykehuset for et mindre inngrep. Han varslet fra på sykehuset om at jeg hadde korona, men det var de helt avslappet til. Dagen etter dette tok han test, som var negativ. Altså på dag 6 etter at han fikk symptomer. Også jeg bie fort bedre igjen. Begge er vaksinert. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476028-corona/page/2/#findComment-4218371 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kayia Skrevet 9. november 2023 Del Skrevet 9. november 2023 (endret) stjernestøv skrev (På 8.11.2023 den 16.08): Hvor lang tid tar det før det bryter ut etter å ha vært i kontakt med noen med smitte? På jobben til sønnen min var det både beboere og personale med corona men han har ikke fått det, var sist på jobb mandag. Kan han komme her i helgen da? Har lyst på besøk av han, det er koselig men skal jo snart operere. Vil ikke bli syk nå sånn at de utsetter operasjonen, vil ha det overstått. Det er den 21 november. Er sønnen din vaksinert? Inkubasjonstiden, dvs tiden fra man blir smittet av Covid og til man får symptomer på sykdom, er vanligvis 4-5 dager. De aller, aller fleste vil utvikle symptomer innen 10 dager, men noen få utvikler symptomer senere. Dette betyr at sønnen din fremdeles kan være smittet, uten at symptomene har kommet på lørdag. Dere som ikke er vaksinert står dessuten i fare for å smittes lettere, og i tillegg får de fleste av dere et hardere sykdomsforløp. Jeg vil derfor fraråde at dere klemmer eller oppholder dere tett på hverandre før du skal opereres. Du bør ellers vaske alt han spiser og drikker av i oppvaskmaskin, og vaske hender ofte. Hadde du vært vaksinert hadde saken vært en annen. Endret 9. november 2023 av Kayia 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476028-corona/page/2/#findComment-4218381 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 9. november 2023 Del Skrevet 9. november 2023 stjernestøv skrev (23 timer siden): Det er ikke en tro, det er fakta at veldig mange mennesker har blitt dårlige. Det er jo virkelig synd er det jeg mener. Det er veldig mange mennesker som blir syke av veldig mye. Jeg går ut fra at du f.eks. spiser brød, selv om mange blir syke av det? Du har helt rett i at koronavaksinen (og alle andre vaksiner og medisiner) har bivirkninger. Hos noen få er disse alvorlige. Men du kan ikke se isolert på dette. Du må sammenligne med alternativet; å få korona uten å være vaksinert. Det er vesentlig farligere (statistisk sett) enn å ta vaksinen. De fleste som tar vaksinen blir enten ikke smittet eller får mildere sykdom. 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476028-corona/page/2/#findComment-4218382 Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernestøv Skrevet 9. november 2023 Forfatter Del Skrevet 9. november 2023 laban skrev (2 timer siden): Virus muterer / forandrer seg hele tiden, selv om det ikke handler om så store forandringer at de får egne navn. Det finnes ikke vaksiner som virker mot alle eksisterende og framtidige varianter av et virus. Det er derfor man ikke kan vaksinere seg mot forkjølelse (som også skyldes virus), likedan vil en influensavaksine (som må lages en god stund før årets sesonginfluensa bryter ut) sjelden / aldri treffe så godt at (nesten) ingen får influensalignende sykdom i løpet av vinteren. At noen uvaksinerte unngår sykdom eller at noen vaksinerte blir syke i større eller mindre grad, beviser ingen verdens ting. Man må ha svært store tall for alle grupper for å konkludere. Derfor tar det lang tid å utvikle vaksiner, fordi det må være et høyt antall som tar den, tiden må gå, og man må regne på forskjeller og likheter. Det er strenge krav til alt som har med legemidler og vaksiner å gjøre, man kan ikke bare dra til en stillehavsøy og eksperimentere med et "primitivt folkeslag" slik man gjorde tidligere. Hvis ingen er villige til å teste en vaksine eller medisin som ikke allerede er ferdig utviklet for flere år siden og satt i X millioner doser, blir det ingen nye vaksiner eller medisiner. Noen er nødt til å ta den sjansen. Man kan ikke gå fra laboratorierotter til hele befolkningen sånn over natten. Under en pandemi har man dårlig tid, derfor er det ikke mulig å bruke så mange år som man egentlig trenger. Det blir en avveining rundt hvilke sjanser man kan ta og hvor mye det haster. Man kan fortsatt ikke ta for mange snarveier som kan skade befolkningen. Mye tyder på at narkolepsien etter svineinfluensavaksinen har sammenheng med et gen som er langt mer utbredt i de nordiske landene enn i mange andre områder. Derfor var det ikke mulig å avsløre denne sammenhengen før svært mange med dette genet hadde tatt vaksinen. Slike forhold er det umulig å gardere seg 100% mot. Det er ganske interessant å se hvordan stemningen kan snu fra en sykdom begynner å bre seg, dødstallene stiger og folk vil ha vaksine - til at det etter en stund liksom er vaksinen som er hovedproblemet. Alle land med velutviklede helseregistre har systemer for innrapportering av bivirkninger. Det er ikke sånn at det overalt er mange som har blitt syke av vaksinen, men det holdes hemmelig. Den frie pressen ville elsket å avsløre den typen svindel, hvis det virkelig var sant. Men det er også slik at når en høy prosent av befolkningen tar en vaksine, vil det være en andel av disse som blir syke eller dør like etterpå. Mange husker hvordan trippelvaksinen fikk skylden for krybbedød og mange ble skremt. Dette ble ettertrykkelig tilbakevist av de som forstår seg på statistikk, og det viste seg at de hadde rett. Her er noen ferske tall fra Norge: https://www.legemiddelverket.no/globalassets/documents/bivirkninger-og-sikkerhet/rapporter-og-oversikter/koronavaksiner/20230925-rapport-over-meldte-bivirkninger-av-koronavaksine.pdf Er nå enig i dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476028-corona/page/2/#findComment-4218389 Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernestøv Skrevet 9. november 2023 Forfatter Del Skrevet 9. november 2023 morsan skrev (38 minutter siden): Jeg orker ikke å kommentere på vaksine-BS, og @laban har svart bra på det. Men jeg skal kommentere på dette med smitte etc basert på egen erfaring. Altså kun et anekdotisk bevis Nylig ble mannen min forkjøla, smittet av noen på jobb. Jeg ble syk 4 dager etter han. Jeg tok da en koronatest dagen etter at jeg ble syk, som slo ut positiv. Det er da all grunn til å tro at mannen min også hadde korona. Innen jeg tok testen, hadde han dratt til sykehuset for et mindre inngrep. Han varslet fra på sykehuset om at jeg hadde korona, men det var de helt avslappet til. Dagen etter dette tok han test, som var negativ. Altså på dag 6 etter at han fikk symptomer. Også jeg bie fort bedre igjen. Begge er vaksinert. Ok takk for informasjonen, sønnen min har ikke blitt syk enda. Så da tror du han kan være med meg på sykehuset selv om det er corona på jobben? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476028-corona/page/2/#findComment-4218393 Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernestøv Skrevet 9. november 2023 Forfatter Del Skrevet 9. november 2023 Kayia skrev (15 minutter siden): Er sønnen din vaksinert? Inkubasjonstiden, dvs tiden fra man blir smittet av Covid og til man får symptomer på sykdom, er vanligvis 4-5 dager. De aller, aller fleste vil utvikle symptomer innen 10 dager, men noen få utvikler symptomer senere. Dette betyr at sønnen din fremdeles kan være smittet, uten at symptomene har kommet på lørdag. Dere som ikke er vaksinert står dessuten i fare for å smittes lettere, og i tillegg får de fleste av dere et hardere sykdomsforløp. Jeg vil derfor fraråde at dere klemmer eller oppholder dere tett på hverandre før du skal opereres. Du bør ellers vaske alt han spiser og drikker av i oppvaskmaskin, og vaske hender ofte. Hadde du vært vaksinert hadde saken vært en annen. Han er ikke vaksinert. Det kan ta 10 dager ja, er vel best han ikke kommer på lørdag da? Vi klemmer ikke eller er så nær hverandre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476028-corona/page/2/#findComment-4218394 Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernestøv Skrevet 9. november 2023 Forfatter Del Skrevet 9. november 2023 ISW skrev (17 minutter siden): Det er veldig mange mennesker som blir syke av veldig mye. Jeg går ut fra at du f.eks. spiser brød, selv om mange blir syke av det? Du har helt rett i at koronavaksinen (og alle andre vaksiner og medisiner) har bivirkninger. Hos noen få er disse alvorlige. Men du kan ikke se isolert på dette. Du må sammenligne med alternativet; å få korona uten å være vaksinert. Det er vesentlig farligere (statistisk sett) enn å ta vaksinen. De fleste som tar vaksinen blir enten ikke smittet eller får mildere sykdom. Det er jo de i risikogruppen og de eldre det er viktigst for med vaksinen? Det er det de sier i hvert fall nå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476028-corona/page/2/#findComment-4218396 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kayia Skrevet 9. november 2023 Del Skrevet 9. november 2023 stjernestøv skrev (5 minutter siden): Han er ikke vaksinert. Det kan ta 10 dager ja, er vel best han ikke kommer på lørdag da? Vi klemmer ikke eller er så nær hverandre. Hadde du ikke hatt et nært forestående sykehusopphold foran deg ville jeg sagt at det var tilstrekkelig at dere holdt minimum 1 meter avstand om besøket skulle vare under 15 min og 2 meter over 15 min. Ettersom du ikke ønsker å risikere å måtte utsette sykehusoppholdet bør du nok avstå å utsette deg for potensiell smitte. Ettersom du ikke er vaksinert er du mer utsatt både for å smittes og å få et hardere sykdomsforløp, og om du er smittet vil du dessuten kunne smitte andre med et utsatt imunforsvar på sykehuset. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476028-corona/page/2/#findComment-4218403 Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernestøv Skrevet 9. november 2023 Forfatter Del Skrevet 9. november 2023 Kayia skrev (4 minutter siden): Hadde du ikke hatt et nært forestående sykehusopphold foran deg ville jeg sagt at det var tilstrekkelig at dere holdt minimum 1 meter avstand om besøket skulle vare under 15 min og 2 meter over 15 min. Ettersom du ikke ønsker å risikere å måtte utsette sykehusoppholdet bør du nok avstå å utsette deg for potensiell smitte. Ettersom du ikke er vaksinert er du mer utsatt både for å smittes og å få et hardere sykdomsforløp, og om du er smittet vil du dessuten kunne smitte andre med et utsatt imunforsvar på sykehuset. Ok ikke lurt med besøk da, får heller vente. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476028-corona/page/2/#findComment-4218405 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 9. november 2023 Del Skrevet 9. november 2023 stjernestøv skrev (3 timer siden): Ok takk for informasjonen, sønnen min har ikke blitt syk enda. Så da tror du han kan være med meg på sykehuset selv om det er corona på jobben? Jeg vil ikke ha noen mening om hva som er riktig for deg. Hvis det er slik at dere begge er uvaksinerte, er det jo skumlere enn ellers. Men hvis min sønn hadde vært på jobb med en koronasmittet på mandag og fortsatt ikke hadde hatt symptomer til helgen, hadde jeg ikke vært engstelig for helgebesøk. Tror jeg nøyer meg med en annen anekdote, fra det en hudlege sa en gang jeg kom for å fjerne en føflekk jeg var engstelig for, men som han mente ikke var farlig: «Men bare det at du er engstelig for dette, er god nok grunn til å fjerne den og ta en biopsi.» Altså: Det at du selv er usikker på om du bør treffe han nå i helgen kan være grunn god nok til å la være. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476028-corona/page/2/#findComment-4218454 Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernestøv Skrevet 10. november 2023 Forfatter Del Skrevet 10. november 2023 morsan skrev (12 timer siden): Jeg vil ikke ha noen mening om hva som er riktig for deg. Hvis det er slik at dere begge er uvaksinerte, er det jo skumlere enn ellers. Men hvis min sønn hadde vært på jobb med en koronasmittet på mandag og fortsatt ikke hadde hatt symptomer til helgen, hadde jeg ikke vært engstelig for helgebesøk. Tror jeg nøyer meg med en annen anekdote, fra det en hudlege sa en gang jeg kom for å fjerne en føflekk jeg var engstelig for, men som han mente ikke var farlig: «Men bare det at du er engstelig for dette, er god nok grunn til å fjerne den og ta en biopsi.» Altså: Det at du selv er usikker på om du bør treffe han nå i helgen kan være grunn god nok til å la være. Hvorfor er det skumlere enn ellers? De sier jo at det er de i risikogruppene og de eldre som skal vaksinere seg? Ok, bør vel la være da. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476028-corona/page/2/#findComment-4218540 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kayia Skrevet 10. november 2023 Del Skrevet 10. november 2023 stjernestøv skrev (5 timer siden): De sier jo at det er de i risikogruppene og de eldre som skal vaksinere seg? Er du seriøs nå? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476028-corona/page/2/#findComment-4218604 Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernestøv Skrevet 10. november 2023 Forfatter Del Skrevet 10. november 2023 Kayia skrev (4 minutter siden): Er du seriøs nå? De sier det på nyhetene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476028-corona/page/2/#findComment-4218607 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.