Gå til innhold

Bamsegutt på NRK

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det vet vi jo strengt talt ikke?

Anonymkode: 64f39...8f5

Da skal han heller ikke beskyldes for det. Han har tatt den straffen han fikk, og da har han all rett til å gå videre uten at folk skal behandle han som en dritt.

Anonymkode: 12d3b...1c0

Fortsetter under...

Skole på Filippinene er gratis frem til de er 18. Så hvorfor går ikke sønnen på skole? Er det omsorgssvikt vi vitner til her?. https://snl.no/Skole_og_utdanning_på_Filippinene

"Utdanningen er gratis og obligatorisk for barn fra de er fem til 18 år."

Everybody skrev (5 minutter siden):

Skole på Filippinene er gratis frem til de er 18. Så hvorfor går ikke sønnen på skole? Er det omsorgssvikt vi vitner til her?. https://snl.no/Skole_og_utdanning_på_Filippinene

"Utdanningen er gratis og obligatorisk for barn fra de er fem til 18 år."

Familien bor i en slum.  Selv om barn har krav på skole er ikke sikkert at alle får det.  Det er mange land som har lov om skole som ikke blir etterfulgt.

Annonse

Everybody skrev (1 minutt siden):

Spleisen øker og øker. En pedofil mann som sender trusler til kommuneansatte blir millionær.

Hvor har du det fra at han er pedofil?  Mannen er ikke alene og kona og sønnen har, meg bekjent, ikke truet noen.

Mannen er en stakkar.  Jeg ville ikke følt meg vel å han som nabo pga. hans hemningsløshet.  Det betyr ikke at jeg vil at han blir buret inne for evig og alltid.  Han har sine menneskerettigheter som alle andre.

Savannah skrev (2 minutter siden):

Hvor har du det fra at han er pedofil?  Mannen er ikke alene og kona og sønnen har, meg bekjent, ikke truet noen.

Mannen er en stakkar.  Jeg ville ikke følt meg vel å han som nabo pga. hans hemningsløshet.  Det betyr ikke at jeg vil at han blir buret inne for evig og alltid.  Han har sine menneskerettigheter som alle andre.

Han er jo dømt for overgrep mot barn.

Worriesome Plenty 2

Utrolig dårlig av NRK å ikke levere hele historien, men å utelate noe som i en kontekst kunne forklares mer saklig enn nå. Han ville fått mindre penger i spleisen.

Etikkredaktøren i NRK (Kalbakk) har tatt tvilsomme grep før. Da de i januar 2014 og utover lagde unyanserte program og debatter om hvor forferdelig farlige psykiatripasienter var.

AnonymBruker skrev (På 19.11.2023 den 21.39):

Jeg synes ikke det er så rart å ville hjelpe fyren. Det som er merkelig er at folk som har gjort feil i livet åpenbart ikke fortjener hjelp lenger. 

Anonymkode: ad196...b71

De fleste feil kan bøtes på og gjøres opp for. Det aller meste. Og det er menneskelig å feile. Men en slik feil er ikke tilgivelelig uansett om man har sonet en hvilken som helst straff. Hadde jeg ikke hatt ansvar for barn selv, så skulle jeg gjerne gjort det til min profesjon å jakte ned disse beistene og sørge for rettferdighet der domstolene kommer til for kort. Dessverre har jeg ikke livsomstendighetene til å risikere fengsel. 

Jeg driter i om han har hatt en fæl barndom og har blitt utsatt for mye selv også. Han er ikke barn lenger og er like mye skyldig som den som utøvet volden mot han i sin tid. Oppveksten er en forklaring men for fanken ingen unnskyldning. 

Anonymkode: edfbe...367

Annonse

AnonymBruker skrev (På 19.11.2023 den 23.34):

Har sett dokumentaren og synes synd på denne familien. 
når det gjelder selveste bamsefar så har han blitt sviktet av staten siden han var liten. Mangel på omsorg og nærhet fra 0-2 år gir en varig skade i hjernen. Når han har blitt misbrukt og utsatt for vold, ikke har hatt en omsorgsperson i oppveksten, så er dette dessverre resultatet. 
Forskning viser at folk som blir utsatt for seksuelle overgrep ofte misbruker andre. 
Det er en forklaring og ingen unnskyldning. 
velger å skille disse to sakene, da de har lite med hverandre å gjøre. 
Det som er skjedd 30 år tilbake i tid, som han har gjort opp for bør ikke henge ved han i dag i en helt annen situasjon.

Anonymkode: 92ddc...8ff

Det kan aldri gjøres opp for. 

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Han ble dømt for dette for over 30 år siden. Har han gjort "noe galt" siden da?

Han trenger ikke ha gjort noe galt siden da. Løpet er uansett kjørt. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan aldri gjøres opp for. 

Han trenger ikke ha gjort noe galt siden da. Løpet er uansett kjørt. 

Heldigvis er det ikke slik en rettsstat fungerer. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor er det heldigvis? Synes du det er greit å misbruke barn, sone en straff og så liksom få være del av samfunnet igjen? Det er forskjell på kriminelle handlinger. Det er ikke akkurat skatteunndragelse eller butikktyveri... 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Og jo forresten. I noen rettstater fungerer det slik. USA for eksempel. HELT INNAFOR når det gjelder pedofile og sadistiske mordere. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor er det heldigvis? Synes du det er greit å misbruke barn, sone en straff og så liksom få være del av samfunnet igjen? Det er forskjell på kriminelle handlinger. Det er ikke akkurat skatteunndragelse eller butikktyveri... 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og jo forresten. I noen rettstater fungerer det slik. USA for eksempel. HELT INNAFOR når det gjelder pedofile og sadistiske mordere. 

Det finnes grader av alt. Du er helt ensporet.

Det er egentlig er "bagatellmessige" forhold bamsegutt gjorde seg skyldig i. Altså i forhold til virkelig grove saker. Og var jo det dommen hintet til også (med formuleringer "ikke brukt tvang" etc.)

Har man sonet sin straff er man ferdig med det. Sånn er det og sånn skal det være.

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det finnes grader av alt. Du er helt ensporet.

Det er egentlig er "bagatellmessige" forhold bamsegutt gjorde seg skyldig i. Altså i forhold til virkelig grove saker. Og var jo det dommen hintet til også (med formuleringer "ikke brukt tvang" etc.)

Har man sonet sin straff er man ferdig med det. Sånn er det og sånn skal det være.

Hva er det han har gjort da, er det beføling på visse steder eller mer ?

Han har altså gjort dette med tilsammen 6 barn. Var han venn med dem? Noen er jo med barn/tenåringer når de selv er voksne. Hvis de er veldig umoden slik jeg har oppfattet at han var.  Litt vanskelig å ha respekt for en slik mann, men det kommer veldig an på hvor tilbakestående han er. 

Anonymkode: 914b2...e53

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hva er det han har gjort da, er det beføling på visse steder eller mer ?

Han har altså gjort dette med tilsammen 6 barn. Var han venn med dem? Noen er jo med barn/tenåringer når de selv er voksne. Hvis de er veldig umoden slik jeg har oppfattet at han var.  Litt vanskelig å ha respekt for en slik mann, men det kommer veldig an på hvor tilbakestående han er. 

Anonymkode: 914b2...e53

Har du sett serien?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...