Gå til innhold

Bamsegutt på NRK

Anbefalte innlegg

Worriesome Plenty 2 skrev (På 20.11.2023 den 20.51):

Utrolig dårlig av NRK å ikke levere hele historien, men å utelate noe som i en kontekst kunne forklares mer saklig enn nå. Han ville fått mindre penger i spleisen.

Etikkredaktøren i NRK (Kalbakk) har tatt tvilsomme grep før. Da de i januar 2014 og utover lagde unyanserte program og debatter om hvor forferdelig farlige psykiatripasienter var.

Det er ikke så sikkert. Spleisen ville blitt opprettet uansett, men jeg tror som hun som opprettet spleisen at det kanskje ville vært viktig å at det med. (selv om jeg ikke ser poenget, men for å unngå å bli hengt ut i some slik han gjør nå).

Anonymkode: ad196...b71

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva spesifikt var det han gjorde mot disse 6 barna? Det er VELDIG stor forskjell på å ha sex og penetrere noen VS å bare klå på underlivet til noen

Anonymkode: 5cf2f...c80

Det er forskjell på grad av skade ja men uansett så er det en seksuell krenkelse mot barn og dermed er vedkommende regnet som uverdig å få ha det bra eller være en del av dette samfunnet videre deretter, i min og mange andres bok. Jeg elsket organisasjonen Barnas Trygghet da de var på det mest aktive. Synes det var helt på sin plass å vise hvem disse folkene er og lure dem skikkelig i fella. Vel fortjent. 

Hvis man vil unngå å utsette seg selv eller egen familie (som tross alt også er uskyldige ofre i dette), så bør man bare la være å begå slike handlinger. Er det gjort, så er det kjørt. 

Anonymkode: edfbe...367

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er forskjell på grad av skade ja men uansett så er det en seksuell krenkelse mot barn og dermed er vedkommende regnet som uverdig å få ha det bra eller være en del av dette samfunnet videre deretter, i min og mange andres bok. Jeg elsket organisasjonen Barnas Trygghet da de var på det mest aktive. Synes det var helt på sin plass å vise hvem disse folkene er og lure dem skikkelig i fella. Vel fortjent. 

Hvis man vil unngå å utsette seg selv eller egen familie (som tross alt også er uskyldige ofre i dette), så bør man bare la være å begå slike handlinger. Er det gjort, så er det kjørt. 

*utsette seg selv eller egen familie for en offentlig shitstorm og utestenging fra samfunnet (...), så...

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva spesifikt var det han gjorde mot disse 6 barna? Det er VELDIG stor forskjell på å ha sex og penetrere noen VS å bare klå på underlivet til noen

Anonymkode: 5cf2f...c80

Han befølte dem i underlivet. 

Jeg så debatten, og synes dette er utrolig klønete av NRK.

Én ting synes jeg det er greit å nevne: Alle de 6 ofrene ble kontaktet og synes det var greit at serien ble laget. De visste ikke hva som ville bli tatt med, så det er ikke sikkert de liker vinklingen.

Serien er egentlig mest et overgrep mot "Bamsegutt" som ikke vet sitt eget beste. Det er også urettferdig mot NAV ansatte og andre som måtte fremstå som om de "nektet å svare" når de kanskke egentlig var tause for å beskytte "Bamsegutt".

Det kan være at NRK har rett i kritikken mot systemet, men det poenget drukner nå.

Grendel skrev (1 time siden):

Én ting synes jeg det er greit å nevne: Alle de 6 ofrene ble kontaktet og synes det var greit at serien ble laget. De visste ikke hva som ville bli tatt med, så det er ikke sikkert de liker vinklingen.

Serien er egentlig mest et overgrep mot "Bamsegutt" som ikke vet sitt eget beste. Det er også urettferdig mot NAV ansatte og andre som måtte fremstå som om de "nektet å svare" når de kanskke egentlig var tause for å beskytte "Bamsegutt".

Det kan være at NRK har rett i kritikken mot systemet, men det poenget drukner nå.

Helt enig i denne vinklingen. De fornærmede og Bamsegutt skal nå møtes i konfliktrådet.

Grendel skrev (1 time siden):

Veldig enig. Og legger til at det også var svært uheldig at sønnen ble navngitt i et program som utleverer familien hans på denne måten. 

Annonse

Grendel skrev (11 timer siden):

morsan skrev (9 timer siden):

Veldig enig. Og legger til at det også var svært uheldig at sønnen ble navngitt i et program som utleverer familien hans på denne måten. 

Enig med dere begge. Jeg ble helt satt ut av å høre at kona og sønnen ikke var kjent med dommen før Tore Strømøy kom med mikrofonen sin og rota i livet deres. Tenk så dramatisk det er å få livet snudd opp ned på denne måten i offentlighetens søkelys! Det er helt vilt at etisk ansvarlig og resten av redaksjonen har latt dette gå gjennom desken!

Ad NAV og andre som har blitt utsatt for Strømøys metoder: Også i tillfeller man selv ikke vet noe taushetsbelagt er det forferdelig ubehagelig å skulle framstå som en personifisering av en systemholdning for offentligheten i sånne saker. Jeg reagerte på dette i Agnes-serien også, og leste med interesse hvordan de ansatte i kommunen, på sykehuset og i NAV opplevde situasjonen og klippingen i ettertid den gang også. 

Jeg håper NRK ettergår hvert eneste etiske dillemma i de såkalte faktabaserte dokumentarene fra denne mannen i framtiden.

En siste ting som dere kanskje vet - kan man ha fri rettshjelp i form av egen adokat så lenge som det Bamsegutt har hatt? I Debatten i går kom det fram at han ene hadde representert mannen fra 2001-2013 (tror jeg det var) mens Leif Strøm hadde representert han de to siste årene? Kan det være sånn at Bamsegutts penger kunne blitt brukt til annet enn advkathonorar i denne saken? 

Endret av Kayia

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...