Gå til innhold

Funn på EKG


jespmoe

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Litt merkelig at hun sier at EKG'en er ok  men likevel sier hun "lille q-tagger" ( hun er dansk) og "smale QRS.."

I hvilken grad spiller hard angst inn på slike funn?

Endret av jespmoe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
jespmoe skrev (På 27.11.2023 den 11.39):

Litt merkelig at hun sier at EKG'en er ok  men likevel sier hun "lille q-tagger" ( hun er dansk) og "smale QRS.."

I hvilken grad spiller hard angst inn på slike funn?

Små Q-takker er normalt. Det kommer av at hjerteskilleveggen depolariserer først, med vektor motsatt vei (nedover). Hvor forskjellen går mellom hvorvidt dette er et gammelt hjerteinfarkt eller et normalfunn blir en vurdering legen må gjøre.

Nei, angst spiller ikke noen rolle her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Har vært hos kardiolog for å sjekke ut mine ekstrasystoler.Det ble tatt både EKG og ultralyd. Uheldigvis oppstod det ingen EX-systoler under undersøkingen. Likevel sa han klart og tydelig at systolene er benigne i og med at hjertet var 100% friskt. Er det mulig å konststere dette under å hs vurdert systolene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jespmoe skrev (På 23.3.2024 den 10.52):

Har vært hos kardiolog for å sjekke ut mine ekstrasystoler.Det ble tatt både EKG og ultralyd. Uheldigvis oppstod det ingen EX-systoler under undersøkingen. Likevel sa han klart og tydelig at systolene er benigne i og med at hjertet var 100% friskt. Er det mulig å konststere dette under å hs vurdert systolene?

I et friskt hjerte er ekstrasystoler godartede. De KAN være mer av bekymring i syke hjerter men ikke nødvendigvis da heller. Du kan stole på kardiologen din og se på hjertet ditt som friskmeldt 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
ISW skrev (På 24.3.2024 den 11.40):

I et friskt hjerte er ekstrasystoler godartede. De KAN være mer av bekymring i syke hjerter men ikke nødvendigvis da heller. Du kan stole på kardiologen din og se på hjertet ditt som friskmeldt 😊

...selv om de oppstår under aktivitet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jespmoe skrev (8 timer siden):

...selv om de oppstår under aktivitet??

Ja. Aktivitet øker adrenalinet i blodet. Men når man har mange under aktivitet kan man ta et arbeids-EKG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (1 time siden):

Ja. Aktivitet øker adrenalinet i blodet. Men når man har mange under aktivitet kan man ta et arbeids-EKG.

Kardiologen sa at hjertet var ok og han oppfordret meg til å trimme og overse ex-systolene. Men kan jeg stole på ham i og med at han ikke tok arbeids-EG?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
jespmoe skrev (På 5.4.2024 den 22.57):

Kardiologen sa at hjertet var ok og han oppfordret meg til å trimme og overse ex-systolene. Men kan jeg stole på ham i og med at han ikke tok arbeids-EG?

Noen av funnene hos kardiolog:

God sekundærprafolakse.

Ingen indikasjon på invasiv utredning uten anginasymptomer eller fallende EF.

Lett forhøyet HbA1c.

Regelmessig hjerteaksjon.

Sinusrytme 75 pr/min.

Normal PQ-tid.

Smale QRS-komplekser.

Ingen høyrebelastning.

Lett ST-depresjoner antolateralt.

Global EF >50.

Trikuspid sklerotisk med lett økt hastighet på 2,2 m/sek. Ingen klaffefeil.

Hva tolker du ut av dette? Kardiologen oppfordret til økt trening og neglesering av EX-systoler.

Er du der ISW??

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jespmoe skrev (15 minutter siden):

Noen av funnene hos kardiolog:

God sekundærprafolakse.

Ingen indikasjon på invasiv utredning uten anginasymptomer eller fallende EF.

Lett forhøyet HbA1c.

Regelmessig hjerteaksjon.

Sinusrytme 75 pr/min.

Normal PQ-tid.

Smale QRS-komplekser.

Ingen høyrebelastning.

Lett ST-depresjoner antolateralt.

Global EF >50.

Trikuspid sklerotisk med lett økt hastighet på 2,2 m/sek. Ingen klaffefeil.

Hva tolker du ut av dette? Kardiologen oppfordret til økt trening og neglesering av EX-systoler.

Er du der ISW??

 

 

 

 

 

 

 

 

Hei,

Eneste som bekymrer litt her er at du har litt høyt blodsukker. Det er langt mer alvorlig enn noen ekstrasystoler. Du bør snakke med fastlegen om hjelp til å bevege deg mer, fortrinnsvis spise et kosthold ala middelhavskosthold med mye umettet fett og lite raske karbohydrater, og ta ny måling om 3-6 mnd.

Hjertet ditt er ut fra dette helt friskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...