Gå til innhold

Jeg greier ikke å stå opp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

frosken skrev (4 minutter siden):

Jeg vet ikke helt. Trådstarter hadde jo litt surra seg inn i sånn "det er syndest på meg i hele verden"-logikk.

Innen psykoanalysen er det en del terapeuter som har som hovedstrategi at dersom pasienten sier at det er noe de ikke får til, så sier terapeuten konsekvent: Men du får til å la være å få det til. Jeg synes nok kuptons kommentar var av denne typen, og lurer fortsatt på om ikke den var mer hensiktsmessig enn mye annet som kunne blitt sagt. 

Men problemet her er jo at TS ikke er hans pasient. Det som blir sagt i terapi passer seg ikke å si på et åpent forum. Det er det folk reagerer på. Undres over at dere ikke ser forskjellen.

Anonymkode: 7d4c7...1c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

motiva2 skrev (1 minutt siden):

For mange år siden, var jeg lagt inn for dyp depresjon.  Vi var 10-11 stk på en lukket avdeling.  En dag gikk brannalarmen mens vi var samlet. De fleste skyndte seg avgårde,  men noen reagerte ikke. Poenget mitt er at man kan bli så deprimert at man ikke klarer å fungere, og det hjelper det ikke å få høre at det var jo synd....

Det handler ikke bare om selvmedlidenhet.

Det handler så avgjort ikke bare om selvmedlidenhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men problemet her er jo at TS ikke er hans pasient. Det som blir sagt i terapi passer seg ikke å si på et åpent forum. Det er det folk reagerer på. Undres over at dere ikke ser forskjellen.

Anonymkode: 7d4c7...1c3

Det er mangt som kan passe å si på et åpent forum. Det er jo nettopp åpent for ulike innspill, fra folk med ulik bakgrunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (2 minutter siden):

Det er mangt som kan passe å si på et åpent forum. Det er jo nettopp åpent for ulike innspill, fra folk med ulik bakgrunn. 

Jeg fatter ikke at nettopp dette er vanskelig å forstå. Gå til egen lege/ psykiater isteden for å poste på åpent forum om man ikke ønsker visse svar eller noen typer av svar. Veldig enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men problemet her er jo at TS ikke er hans pasient. Det som blir sagt i terapi passer seg ikke å si på et åpent forum. Det er det folk reagerer på. Undres over at dere ikke ser forskjellen.

Anonymkode: 7d4c7...1c3

Nettopp, det som blir sagt i terapi passer seg ikke  å si på et åpent forum. Trådstarter burde da kanskje vært i en terapirom og ikke et åpent forum hvis hn ikke ønsker visse svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (19 minutter siden):

Jeg vet ikke helt. Trådstarter hadde jo litt surra seg inn i sånn "det er syndest på meg i hele verden"-logikk.

Innen psykoanalysen er det en del terapeuter som har som hovedstrategi at dersom pasienten sier at det er noe de ikke får til, så sier terapeuten konsekvent: Men du får til å la være å få det til. Jeg synes nok kuptons kommentar var av denne typen, og lurer fortsatt på om ikke den var mer hensiktsmessig enn mye annet som kunne blitt sagt. 

Her henvises det til en spesiell behandlingsform. Hvordan skal brukere av dol vite at det er dette som ligger til grunn for de kommentarer som Kupton gir. Mange oppfatter han bare som spydig.

Anonymkode: 7d4c7...1c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Her henvises det til en spesiell behandlingsform. Hvordan skal brukere av dol vite at det er dette som ligger til grunn for de kommentarer som Kupton gir. Mange oppfatter han bare som spydig.

Anonymkode: 7d4c7...1c3

Jeg tror ikke akkurat kupton er fan av psykoanalyse. Mitt poeng er vel bare at det ikke på noen måte er gitt at "blind støtte" til enhver tid er det som er hjelpsomt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (På 28.11.2023 den 13.39):

Kan ikke se at dette faller inn under lovens definisjon av en kvalifisert krenkelse, så dette må du forklare grundigere.

Må alt være etter boka for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.11.2023 den 19.43):

Jeg har ikke stått opp på noen dager.  Jeg har ikke krefter til noe som helst.  Jeg har spist litt innimellom, og jeg går på do.  Ellers greier jeg ikke å dusje, ikke lager jeg kaffe eller noe som helst.

Jeg vil helst sove og sove.  Jeg ligger i senga og tiden flyter bort.  Jeg bor langt unna familien og jeg føler meg forferdelig alene og slik kommer det til å bli resten av mitt liv.

Det er nok ingen som savner meg på jobben eller andre steder og jeg kan ligge her død uten at noen oppdager det.

Anonymkode: e6878...36c

Forstår at du har det tøft akkurat nå. Spesielt hvis du er helt alene. Håper du får det bedre og at livet blir litt lettere å leve.

Anonymkode: 7d4c7...1c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motiva2 skrev (2 timer siden):

For mange år siden, var jeg lagt inn for dyp depresjon.  Vi var 10-11 stk på en lukket avdeling.  En dag gikk brannalarmen mens vi var samlet. De fleste skyndte seg avgårde,  men noen reagerte ikke. Poenget mitt er at man kan bli så deprimert at man ikke klarer å fungere, og det hjelper det ikke å få høre at det var jo synd....

Det handler ikke bare om selvmedlidenhet.

Det hender brannalarmen går på min jobb også. Da hender det også at det er noen som sitter igjen for å jobbe, og venter på å få beskjed om at det er falsk alarm. Ikke noe å anbefale selvsagt, men det virker som at de har blitt så vant til at det er falsk alarm eller øvelse at de ikke bryr seg lenger, uten at de er syke av den grunn, eller ikke klarer å komme seg ut.

Anonymkode: 465d6...3a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts: hva hadde du gjort om det virkelig brant, eller om en av dine kjære var ute for en ulykke eller illebefinnende? Hadde du greid å stå opp da?

Anonymkode: 3bbb5...aa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det hender brannalarmen går på min jobb også. Da hender det også at det er noen som sitter igjen for å jobbe, og venter på å få beskjed om at det er falsk alarm. Ikke noe å anbefale selvsagt, men det virker som at de har blitt så vant til at det er falsk alarm eller øvelse at de ikke bryr seg lenger, uten at de er syke av den grunn, eller ikke klarer å komme seg ut.

Anonymkode: 465d6...3a8

Det er mulig jeg forklarte det dårlig. Dette var ikke en typisk øvelse og de ansatte reagerte fort, for å få ut folk. Selv om folk er vant til falske alarmer og fortsetter å jobbe, så er ikke det helt det samme som å bli sittende apatisk når noen prøver å evakuere en sykehusavdeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts: hva hadde du gjort om det virkelig brant, eller om en av dine kjære var ute for en ulykke eller illebefinnende? Hadde du greid å stå opp da?

Anonymkode: 3bbb5...aa8

Det handler jo ikke bare om å klare å stå opp i en krise. Det handler om å klare å være oppe i timesvis, når alt er svart og meningsløst og håpet er forsvunnet.

Alle klarer å løpe noen hundre meter hvis det er krise, men de færreste klarer å løpe i timesvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motiva2 skrev (42 minutter siden):

Det handler jo ikke bare om å klare å stå opp i en krise. Det handler om å klare å være oppe i timesvis, når alt er svart og meningsløst og håpet er forsvunnet.

Alle klarer å løpe noen hundre meter hvis det er krise, men de færreste klarer å løpe i timesvis.

Ja. 
jeg syns forøvrig ikke der hjelper å stå opp og gå tur. Blir verre av alt (ikke ts)

Anonymkode: 703b8...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ts.  Makan til engasjement.  tolkninger på min tilstand er merkelige.  Jeg har ikke skrevet før at jeg har problemer med å gå og hvis det brenner må jeg gå ned mange trapper, og det vil jeg nok ikke klare foreløpig.  Nå har jeg fått angst ved tanken på at det begynner å brenne og jeg ser for meg at jeg brenner inne.  Heisen blir stengt og det er mange etasjer ned.

Jeg er overrasket over @frosken , men hun om det. Jeg har vært i kontakt med fastlegen så @Trinity80 kan roe seg ned.  Det hadde ikke gjort noe at hun roet seg.  

Ellers takker jeg positive ord til meg.  Det har gjort meg godt at så mange støtter meg.

 

Anonymkode: e6878...36c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja. 
jeg syns forøvrig ikke der hjelper å stå opp og gå tur. Blir verre av alt (ikke ts)

Anonymkode: 703b8...381

Jeg er ts.  Jeg kan ikke gå tur foreløpig.

Anonymkode: e6878...36c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ts: hva hadde du gjort om det virkelig brant, eller om en av dine kjære var ute for en ulykke eller illebefinnende? Hadde du greid å stå opp da?

Anonymkode: 3bbb5...aa8

Hvis det virkelig brant hadde jeg nok måttet bæres ut av leiligheten.

Anonymkode: e6878...36c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvis det virkelig brant hadde jeg nok måttet bæres ut av leiligheten.

Anonymkode: e6878...36c

Men hva tenker du feiler deg nå? Jeg har basert på at du har postet på psykiatri, antatt at du mente at problemene skyldes psykiske vansker - men mener du nå at det er somatiske grunner også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...