Gå til innhold

Bør folk få velge sin egen alder/rase/etc ? Hvis ikke, hvorefor ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

UtakknemligDiva skrev (11 minutter siden):

Trodde dette var sterilisering i seg selv jeg…..

Ikke nødvendigvis. Men dette kan nok transpersoner redegjøre bedre for selv. Jeg kjenner bare til den juridiske siden av sakskomplekset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

UtakknemligDiva skrev (14 minutter siden):

Hvis det kommer dit, vil de også finne det krenkende at de må få vurdering av psykolog. 
Hvorfor må de få en slik vurdering hvis de identifiserer seg om voksne? Det er en forskjellsbehandling i seg selv å sende de til vurdering for å få lov til å identifiseres som voksne.

Ja, mulig det blir litt slippery slope. Gi en cm så tar de en meter. Det optimale er nok selv-identifisering ja, men hvor mye en vil utfordre realitetene og misbruket som vil komme av systemet er jo et verdivalg. Vi plieer å si heller 100 skyldigeat individet er uskyldig i å lyve om sin mentale alder, uskyldig til det motsatte er bevist, lizzom. Noe å vurdere. Jeg bare tenker høyt altså, jeg har ikke alle svarene, helst bør woke folket svare men det ble lite aktivitet fra den fronten i denne tråden virker det som, av uviss årsak.

Anonymkode: ff2eb...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva skjedde der, setningen ble helt annerledes enn hva jeg skrev? uansett , det det skulle stå var:

heller 100 skyldige fri, enn 1 uskyldig i fengsel, er et prinsipp vi har i andre sammenhenger, så bør anta at individet ikke lyver om sin mentale alder frem til eventuelt noe annet er bevist.

Anonymkode: ff2eb...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ja, mulig det blir litt slippery slope. Gi en cm så tar de en meter. Det optimale er nok selv-identifisering ja, men hvor mye en vil utfordre realitetene og misbruket som vil komme av systemet er jo et verdivalg. Vi plieer å si heller 100 skyldigeat individet er uskyldig i å lyve om sin mentale alder, uskyldig til det motsatte er bevist, lizzom. Noe å vurdere. Jeg bare tenker høyt altså, jeg har ikke alle svarene, helst bør woke folket svare men det ble lite aktivitet fra den fronten i denne tråden virker det som, av uviss årsak.

Anonymkode: ff2eb...b72

Kanskje det er en slags psykisk pandemi. Vrangforestillinger rett og slett. Men hvor langt skal det gå? Nei, vær så snill, deilig med en tråd uten Woke- folk. Hva er vi egentlig? Sleep- folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

helst bør woke folket svare men det ble lite aktivitet fra den fronten i denne tråden virker det som, av uviss årsak.

Det er fordi de ikke har noen saklige argumenter, bare følelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva skrev (1 time siden):

Dessuten… hvor vanlig er det at dyr identifiserer seg som noe annet? Har et dyr noen gang identifisert seg som menneske? 

Nei, det finnes mennesker som identifiserer seg som dyr.

 

Anonymkode: 65a66...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei, det finnes mennesker som identifiserer seg som dyr.

 

Anonymkode: 65a66...4ed

Jeg kjenner hun der, og det hele var et veddemål for å se om hun kunne klare å komme på tv. Hun har aldri seriøst identifisert seg som en katt.

 

Anonymkode: d98d4...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg kjenner hun der, og det hele var et veddemål for å se om hun kunne klare å komme på tv. Hun har aldri seriøst identifisert seg som en katt.

 

Anonymkode: d98d4...687

Ja nettopp. Vanskelig å vite når folk troller eller ikke. 

 

Anonymkode: 65a66...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine skrev (10 timer siden):

Dersom trans-kvinnen har vært igjennom kjønnsbekreftende behandling ja. Men de som ikke får bestemt seg og er både mann og kvinne, mener jeg bør konkurrere som sitt biologiske kjønn. 

Vet ikke om det blir mer rettferdig.

Suncoast split on DeSantis' slam of transgender swimmer

Anonymkode: 65a66...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine skrev (11 timer siden):

Menn og kvinner har like rettigheter (bortsett fra i de få tilfellene med kjønnskvotering), og det er ca like mange av hvert kjønn, derfor er det av mindre betydning hvilket kjønn man er. Ulike aldersgrupper og ulike etnisiteter har ikke like rettigheter og da sier det seg selv at man ikke kan velge å f.eks være en 18 år gammel same dersom man faktisk er en 35 år gammel nordmann. Og skal en 10-åring få kjøpe øl fordi hen føler seg som en 18-åring? Eller skal en 5-åring få ta lappen fordi hen føler seg som en 19-åring. Skal en 40-åring som føler seg som en 67-åring få alderspensjon?

Nei.

Men jeg mener heller ikke at en mann som identifiserer seg som kvinne skal bruke kvinnegarderopen, få ekstrapoeng ved inntak til studier, slippe unna med lavere krav i politiet og militæret, konkurere i kvinneidrett, etc.

Anonymkode: 65a66...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

18 år gammel same dersom man faktisk er en 35 år gammel nordmann.

Er ikke en same nordmann som alle andre som bor i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (8 minutter siden):

Er ikke en same nordmann som alle andre som bor i Norge?

Jeg tenker at samer først og fremst regner seg som samer.

Anonymkode: 65a66...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker at samer først og fremst regner seg som samer.

Anonymkode: 65a66...4ed

Selvom de har sterk identitet som samer blir det feil å si at de ikke er norske eller nordmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Savannah skrev (Akkurat nå):

Selvom de har sterk identitet som samer blir det feil å si at de ikke er norske eller nordmenn.

Det er det nok uenighet om.

Anonymkode: 65a66...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er det nok uenighet om.

Anonymkode: 65a66...4ed

Blant samer eller andre?  Det må være opp til samer å definere seg selv.  Ikke oss andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Vet ikke om det blir mer rettferdig.

Suncoast split on DeSantis' slam of transgender swimmer

Anonymkode: 65a66...4ed

Det ordner seg nok skal du se https://www.foxsports.com.au/more-sports/swimming-makes-historic-decision-to-segregate-transgender-athletes/news-story/35b92501bee8ec4a817235cf02a35c4e

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Men jeg mener heller ikke at en mann som identifiserer seg som kvinne skal bruke kvinnegarderopen, få ekstrapoeng ved inntak til studier, slippe unna med lavere krav i politiet og militæret, konkurere i kvinneidrett, etc.

Det finnes det ganske enkle løsninger på. Man kan ha en trans-garderobe og inntakskrav og idrett - les linken over. Ekstrapoeng ved inntak til studier vil jo gå begge veier, men man bør ha noen krav slik at man ikke bare kan bytte kjønn på papiret og bytte tilbake etter endt utdanning.

Savannah skrev (10 timer siden):

Er ikke en same nordmann som alle andre som bor i Norge?

Det var jeg som skrev det, ikke anonym bruker. Samer i Norge er norske samer. Jeg har aldri hørt en same omtale seg selv som nordmann. Altså, alle med norsk statsborgerskap er pr. def. nordmenn. Men jeg tror samer vil identifiseres som samer, ikke nordmenn. De var her tross alt før oss, hvorfor skulle de ville bli omtalt som et invaderende folkeslag?

Dessuten skrev jeg at en nordmann ikke kan kalle seg same. Jeg skrev ikke at en same ikke kan kalle seg nordmann.

Endret av Trine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine skrev (9 minutter siden):

Men jeg tror samer vil identifiseres som samer, ikke nordmenn. De var her tross alt før oss, hvorfor skulle de ville bli omtalt som et invaderende folkeslag?

Samene var her ikke før oss, nordmenn er det ekte urfolket ;) 

https://www.nrk.no/viten/dette-var-de-forste-nordmennene-1.13858211

Anonymkode: ff2eb...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (20 timer siden):

Blant samer eller andre?  Det må være opp til samer å definere seg selv.  Ikke oss andre.

Blant samer. De er stolte av å være same, og regner seg om same, ikke nordmann.

Anonymkode: 65a66...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg identifiserer meg som ‘ikke skattebetaler’. Det fant jeg ut er beste løsningen, er litt papirarbeid men verdt all strevet. I kroner og øre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...