Gå til innhold

kommentar til moderering - Kan psykiatrisk (DPS døgnpost) overvåke hva man skriver på forum?


psykedeliker

Anbefalte innlegg

Admin skrev (4 minutter siden):

Tråden er ryddet for avsporinger.

Har du vurdert tanken om at det faktisk kan være et budskap i alle disse "avsporingene"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

psykedeliker skrev (25 minutter siden):

Har du vurdert tanken om at det faktisk kan være et budskap i alle disse "avsporingene"?

Det har vært en del tilbakemeldinger over veldig lang tid at mange av trådene går over til fjas som virker som latterliggjøring og er sårbart for de som poster trådene. Derfor er vi strenge på avsporinger som ikke er relevant for tema. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nettopp. Hva er egentlig mest relevant for tema? Udokumenterte påstander om svartelistede ord eller debatt om opphenging av julegardiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Ja nettopp. Hva er egentlig mest relevant for tema? Udokumenterte påstander om svartelistede ord eller debatt om opphenging av julegardiner?

Tenker ikke at noen av de har noe med temaet å gjøre som var om de på DPS overvåker det man skriver på forumet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg sjekket så sto fortsatt påstanden om svartelistede ord der.

Og nå må jeg nesten spørre: Har du selv vært innlagt på DPS eller andre steder og lurt på det samme? Hva slags tilbakemelding ville du selv ha ønsket i så fall? Bare et kort "nei" eller et svar som fikk deg til å tenke litt selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (1 time siden):

Sist jeg sjekket så sto fortsatt påstanden om svartelistede ord der.

Og nå må jeg nesten spørre: Har du selv vært innlagt på DPS eller andre steder og lurt på det samme? Hva slags tilbakemelding ville du selv ha ønsket i så fall? Bare et kort "nei" eller et svar som fikk deg til å tenke litt selv?

Begge diskusjonene om dette er fjernet, både svartelista ord og om julegardiner. Selv om noe er nevnt betyr ikke det at det er en avsporing, det er først når det blir en debatt som går bort fra trådens tema det blir fjernet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

slabbedask skrev (2 minutter siden):

Trist å se at Kvinneguiden-modereringen har slått rot her. 

Skal vi ikke heller ta det som en utfordring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg har sympati med moderatorer på forum generelt sett.

De lar avsporinger stå og får tilbakemeldinger om at folk reagerer på dette fordi det er snakk om sårbare tema.

De modererer så avsporinger og får reaksjoner på det også.

Det blir feil uansett hva de gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (3 minutter siden):

Det blir feil uansett hva de gjør.

Nei, ikke hvis man har en konsekvent tilnærming og kan begrunne den saklig. Jeg har vært moderator selv, og da var det én av problemstillingene vi måtte ta stilling til. Jeg skjønner at de ikke ønsker å lenke til den bloggen vi alle vet om, men hadde de lest bøkene til bestefaren hans ville de kanskje forstått at skriftlig kommunikasjon kan ha mer enn ett fortolkningsnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knas skrev (3 timer siden):

Hvis dere skal bli helt som Kvinneguiden, kan dere likegodt bare legge ned snart. 

Hva menes egentlig med å "bli helt som Kvinneguiden"? At modereringen er for streng? 

Jeg synes det er bra at det er litt strengt akkurat på psykiatriforumet. I den seinere tid har jeg sett mye som ikke er ok at har blitt skrevet til andre.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ett forum som dette velger jeg å ta hensyn til de som er sårbare. Når jeg får tilbakemelding fra brukere om at de ønsker både tråder og seg selv slettet fra forumet fordi trådene bare sporer ut i fjas, tull og latterliggjøring så fjerner jeg avsporinger og er streng der av hensyn til nettopp de som skriver trådene. Jeg ønsker ikke at brukere ikke skal føle seg tilpass her fordi slikt blir stående for at jeg skal ta hensyn til de som syntes jeg er for streng.

Doktor Online har en liten brukermasse med folk i veldig forskjellige stadier av livet. Derfor er reglene her langt forskjellige fra KG med ett mer åpent forhold mellom meg og brukerene. Jeg tar mer hensyn til hver enkelt og har en mer åpen dialog når det gjelder rapporter og PM'er jeg får. Om man tenker det er for strengt her inne mtp avsporinger og ryddinger så får man eventuelle vurdere om dette er forumet man vil bruke.

Når det gjelder ord på forumet som forandres så er ikke dette fordi vi ikke ønsker snakk om dette, men fordi personen selv ikke ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Admin her har vokst på meg de siste årene :)

Dette er et forum med utrolig mange ulike problemstillinger. Noe som er greit å skrive i en tråd om koking av pinnekjøtt, trenger ikke være greit i en tråd om alvorlig psykisk sykdom, evt. selvmordsproblematikk. Jeg synes folk i større grad bør greie å ha en grad av selvsensur og forstå at man ikke skal tulle i tråder som omhandler alvorlig sykdom. Mange av disse menneskene er i en sårbar situasjon, og viktige og alvorlige beslutninger kan tas ut fra svar man får her.

Angående paranoia, så skjønner jeg at noen kan tenke at problemstillingen nesten høres trollete ut. Men vi må huske på at på grunn av sykdom, så kan problemstillingen framstå høyst reell for den det gjelder. Det er bedre å avstå fra svar, hvis man ikke kan bidra med noe som hjelper trådstarter.

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (På 14.12.2023 den 12.57):

Sist jeg sjekket så sto fortsatt påstanden om svartelistede ord der.

Og nå må jeg nesten spørre: Har du selv vært innlagt på DPS eller andre steder og lurt på det samme? Hva slags tilbakemelding ville du selv ha ønsket i så fall? Bare et kort "nei" eller et svar som fikk deg til å tenke litt selv?

Du fremstår som en sterk personlighet som er intelligent og også tvetydig noen ganger, sånn at andre må tenke litt for å ta poengene dine. Du tenker også mer filosofisk og har også en ironisk innfallsvinkel til mye, som andre kan misforstå. 

"Sånne' som deg får forholdsvis ofte problemer på forum, fordi andre kan mistolke, misforstå og også føle seg mer sårbare. Dette er ikke kritikk av deg, tvert i mot, men du er av dem som er på et litt annet nivå, og det kreves litt å følge deg noen ganger. Ergo blir det sånn at du må være den som heller forstår og tar hensyn siden du faktisk har evnen til det. Om det er rettferdig eller ikke kan sikkert diskuteres. Eller muligens ikke.

Jeg mener ikke at andre er dumme på noen måte ved å skrive dette, men det trenger man ikke være heller for å ikke henge med på alt noen andre skriver. 

Anonymkode: 18db4...fa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (På 14.12.2023 den 14.30):

Skal vi ikke heller ta det som en utfordring?

Utfordring som i at vi skal avspore veldig masse mente du? 😂

Har du forresten hengt opp julegardinene nå da? Hvis ikke kommer modsepolitiet å tar deg

Anonymkode: 4b7eb...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slabbedask skrev (På 14.12.2023 den 14.27):

Trist å se at Kvinneguiden-modereringen har slått rot her. 

Ja enig. Jeg kjenner at det dette blir en ordentlig trist jul og det har ødelagt julestemningen totalt. Men skal heldigvis sette opp julegardinene imorgen da

Anonymkode: 4b7eb...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Admin skrev (13 timer siden):

På ett forum som dette velger jeg å ta hensyn til de som er sårbare. Når jeg får tilbakemelding fra brukere om at de ønsker både tråder og seg selv slettet fra forumet fordi trådene bare sporer ut i fjas, tull og latterliggjøring så fjerner jeg avsporinger og er streng der av hensyn til nettopp de som skriver trådene. Jeg ønsker ikke at brukere ikke skal føle seg tilpass her fordi slikt blir stående for at jeg skal ta hensyn til de som syntes jeg er for streng.

Doktor Online har en liten brukermasse med folk i veldig forskjellige stadier av livet. Derfor er reglene her langt forskjellige fra KG med ett mer åpent forhold mellom meg og brukerene. Jeg tar mer hensyn til hver enkelt og har en mer åpen dialog når det gjelder rapporter og PM'er jeg får. Om man tenker det er for strengt her inne mtp avsporinger og ryddinger så får man eventuelle vurdere om dette er forumet man vil bruke.

Når det gjelder ord på forumet som forandres så er ikke dette fordi vi ikke ønsker snakk om dette, men fordi personen selv ikke ønsker det.

Ja det du skriver i første avsnitt kan jeg jo skjønne. Men syns ikke litt humor skader noen spesielt ikke når det er så åpenbart tull. Syns også avsporingene hadde en rot i trådens tema også. Den tråden dere snakker om hadde jo alt fått sine svar på spørsmålet og tråden hadde vært dødd ut for lengst hadde det ikke vært for at "avsporerene" holdt i gang tråden

Anonymkode: 4b7eb...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja det du skriver i første avsnitt kan jeg jo skjønne. Men syns ikke litt humor skader noen spesielt ikke når det er så åpenbart tull. Syns også avsporingene hadde en rot i trådens tema også. Den tråden dere snakker om hadde jo alt fått sine svar på spørsmålet og tråden hadde vært dødd ut for lengst hadde det ikke vært for at "avsporerene" holdt i gang tråden

Anonymkode: 4b7eb...e9e

Er ikke enig. Det var blant annet snakk om latterliggjøring av seriøse (for dem som startet trådene) problemstillinger fra et par brukere i to ulike tråder. Om poenget er humoren i seg selv, finnes det sikkert mer egnede tråder for det. Ellers finnes det et eget underforum for humor. 

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...