Gå til innhold

Saksøke, ta til retten, anmelde og klage

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Trinity80

Minner meg litt om ODD med ICD kode F 91.3. På engelsk Oppositional defiant disorder. Dette kan jo være i tillegg til en paranoia diagnose kan jeg tenke meg , har lest om tilfeller brukt i forskning og base case :

Uncooperative, defiant, and hostile toward peers, parents, teachers, and other authority figures  

Symptomer er:

- Often loses temper.

- Often argues with family and coworkers.

- Actively defies or refuses to comply with rules and laws.

- Deliberately annoys people.

- Blames others for his or her mistakes or misbehavior.

- Easily annoyed by others.

- Angry and resentful.

- Spiteful or vindictive.

Annonse

Everybody
Trinity80 skrev (1 minutt siden):

Men har egentlig en med paranoid schizofreni overskudd og ressurs til å ta til retten, saksøke, anmelde osv? Jeg har sterk tvil. 

Jo de kan ha overskudd og kapasitet til det. Men det vil bli fanget opp at denne personen er syk og sakene vil bli henlagt.

Trinity80
Everybody skrev (28 minutter siden):

Jo de kan ha overskudd og kapasitet til det. Men det vil bli fanget opp at denne personen er syk og sakene vil bli henlagt.

Jeg håper og tror da at § 3-6 varslings- og bistandsplikt for offentlig myndighet kicker inn. Virkelig. For da trenger man hjelp. 

psykedeliker
Trinity80 skrev (1 time siden):

Jeg håper og tror da at § 3-6 varslings- og bistandsplikt for offentlig myndighet kicker inn.

Det finnes måter å unngå dette på. F.eks. en syk person med mye penger vil få noen andre til å gjøre jobben for seg. Det er mange som holder på sånn, men de hører vi bare om når de en sjelden gang blir oppdaget, fordi de som oftest klarer å skjule sporene sine.

AnonymBruker

Jeg skjønner ikke at de gidder. Jeg fikk en psykosediagnose for mange år siden. I dag bruker jeg ikke medisiner og er utskrevet fra psykiatrien. Diagnosen står der fremdeles et eller annet sted, men det er ingen ute i samfunnet som aner det. Jeg hører ingen si noe om diagnosen hverken dit jeg blir henvist for andre problemer eller andre steder. Fastlegen har ikke nevnt diagnosen eller noe rundt psykiatrien siden jeg ble utskrevet. Familie og venner har helt glemt det som skjedde den gangen,  så ingen av de snakker om det heller. Arbeidsgiver og kollegaer aner ingenting om diagnosen. Så jeg kommer ikke til å gjøre noe som helst med saken. Best at den blir glemt borte i psykiatrien. Jeg kommer aldri til å kontakte de igjen. Så den diagnosen falmer vel bort der😊

Anonymkode: 531e4...5b6

• 4 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 4.1.2024 den 14.54):

Hva slags diagnose er det som er vanlig at man fører en kamp mot systemet og drar ting til retten og anmelder og klager hele tiden på feil i systemet og bruker masse tid på det? 

Anonymkode: 01f4c...f5a

Trenger ikke å være en diagnose. Det er mange i Norge som har opplevd mye urett. Ta f.eks et barn som har opplevd vold og overgrep hjemme, mobbing på skolen og partnervold i voksen alder, kombinert med å ikke bli fanget opp av helsevesenet? Blir fort en del politisaker, saksøking av kommune og helsevesen ol.

Annonse

Trinity80
Pegaso98 skrev (10 minutter siden):

Trenger ikke å være en diagnose. Det er mange i Norge som har opplevd mye urett. Ta f.eks et barn som har opplevd vold og overgrep hjemme, mobbing på skolen og partnervold i voksen alder, kombinert med å ikke bli fanget opp av helsevesenet? Blir fort en del politisaker, saksøking av kommune og helsevesen ol.

Det er nå en ting. Men om det er et levemåte så stiller ting seg annerledes. Kan tenke meg at det er svært slitsomt.

Om man gjennom livet bestandig befinner seg i disse situasjonene så er det jo ikke nødvendigvis omgivelsene som er feil. 

AnonymBruker

Nå er det ikke slik at vanlige folk kan dra ting inn i retten. Det skal svært mye til for at en sak havner i retten. Da må anmelder ha såpass sterke beviser at det utløser en tiltale. Det må sterke beviser til. 
Uten sterke beviser og vitner blir saker henlagt. De fleste saker kommer aldri til retten. 
Tenker det er bra å anmelde straffbare forhold. 
Alle har vel i en eller annen setting opplevd noe som burde anmeldes, men de færreste går til det skrittet. 
Å anmelde noen for hevn ender ofte med ubehag for den som blir anmeldt, og henleggelse. 

90% av alle vokdtekts og overgrepssaker blir henlagt. Dette pga manglende bevis. 
Så er det mye mørketall. 
Hvis en ikke kommer seg til et voldtektsmottak og får sikret bevis er det vanskelig. 
Å anmelde flere år etter er også vanskelig, da det ofte blir ord mot ord. 
Men det er viktig å anmelde da personen kan ha flere anmeldelser inne og det kan styrke andres sak. 
Samtidig bør man ikke utsette seg selv for en anmeldelse som blir dratt ut i tid, og mest sannsynlig henlagt.

Anonymkode: 03f50...f17

Trinity80 skrev (3 timer siden):

Det er nå en ting. Men om det er et levemåte så stiller ting seg annerledes. Kan tenke meg at det er svært slitsomt.

Om man gjennom livet bestandig befinner seg i disse situasjonene så er det jo ikke nødvendigvis omgivelsene som er feil. 

Hvordan har barn skyld i vold og overgrep eller mobbing, eller voksne i å havne i voldelige parforhold?

Trinity80
Pegaso98 skrev (7 timer siden):

Hvordan har barn skyld i vold og overgrep eller mobbing, eller voksne i å havne i voldelige parforhold?

Som voksen har man ikke bare skyld, men noe som heter fri vilje også. Nå snakker vi om de som støtt og stadig havner i virvelvind av situasjoner i VOKSEN alder. Barnekonseptet skapte du i eget hodet, men jeg burde også skrevet det tydeligere i innlegget mitt.

Kall det uflaks om du vil, jeg kaller det uheldige valg. 

Trinity80
AnonymBruker skrev (På 5.1.2024 den 22.28):

Jeg skjønner ikke at de gidder. Jeg fikk en psykosediagnose for mange år siden. I dag bruker jeg ikke medisiner og er utskrevet fra psykiatrien. Diagnosen står der fremdeles et eller annet sted, men det er ingen ute i samfunnet som aner det. Jeg hører ingen si noe om diagnosen hverken dit jeg blir henvist for andre problemer eller andre steder. Fastlegen har ikke nevnt diagnosen eller noe rundt psykiatrien siden jeg ble utskrevet. Familie og venner har helt glemt det som skjedde den gangen,  så ingen av de snakker om det heller. Arbeidsgiver og kollegaer aner ingenting om diagnosen. Så jeg kommer ikke til å gjøre noe som helst med saken. Best at den blir glemt borte i psykiatrien. Jeg kommer aldri til å kontakte de igjen. Så den diagnosen falmer vel bort der😊

Anonymkode: 531e4...5b6

Du tenker avslappet rundt det, og det gjør at du kan leve mer fritt. Andre ville ha brukt all tid og energi på å tenke rundt dette til paranoiaen kicker inn. Og livet til slutt nesten bare dreier seg om dette.

Det er det som er forskjellen på oss mennesker, situasjonene og historiene er helt like - men hva slags innfallsvinkel man har er avgjørende.

Hørte en psykiater si til meg at ‘jeg ser forskjellige mennesker, men mange med lik tilstand’. 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nå er det ikke slik at vanlige folk kan dra ting inn i retten. Det skal svært mye til for at en sak havner i retten. Da må anmelder ha såpass sterke beviser at det utløser en tiltale. Det må sterke beviser til. 
Uten sterke beviser og vitner blir saker henlagt. De fleste saker kommer aldri til retten. 

Nå skriver du om straffesaker. Alle kan bringe ting inn for retten i privatrettslige gjøremål. Du kan saksøke naboen for at han har for høyt tre i hagen, klipper plena på feil tidspunkt, griller når røyken blåser mot deg osv. Den som taper må vanligvis betale begges saksomkostninger.

kupton skrev (6 timer siden):

Nå skriver du om straffesaker. Alle kan bringe ting inn for retten i privatrettslige gjøremål. Du kan saksøke naboen for at han har for høyt tre i hagen, klipper plena på feil tidspunkt, griller når røyken blåser mot deg osv. Den som taper må vanligvis betale begges saksomkostninger.

Nei, vi er ikke helt usa heller. Ingen advokat ville tatt i en slik sak. En slik sak ville antagelig også blitt avvist av retten da det kreves ansvarsgrunnlag , personskade, økonomisk tap og sammenhengen mellom disse for å kunne kreve erstatning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...