Gå til innhold

ISW - Ekstraslag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Henvender meg til deg da det virker som du har god kunnskap.

Jeg har over det siste året opplevd at hjertet hopper over slag. Øker betydelig i frekvens ved angst, stress koffein - de klassiske triggere.

Det som er ekkelt nå er at jeg merker det nesten utelukkende ved seksuell aktivitet. Da hopper hjertet over slag flere ganger, alt fra ett par til kanskje de ganger. 

Frykten min er jo at dette representerer reell hjertesykdom. Går rundt og er redd for hjertestans hele dagen.

Jeg er utredet nøye for hjertesykdom tidligere i livet (8 år siden), grunnet noe helt annet. Tok da holter ovet en uke, flere ekg, ulyralyd av hjerte og fikk da beskjed om at hjertet er helt friskt. Så jeg har vel lite trolig noe medfødt.

Er forøvrig 30 år.

Håper det er greit at jeg hendvender meg direkte 😬

Anonymkode: 57ea2...e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Henvender meg til deg da det virker som du har god kunnskap.

Jeg har over det siste året opplevd at hjertet hopper over slag. Øker betydelig i frekvens ved angst, stress koffein - de klassiske triggere.

Det som er ekkelt nå er at jeg merker det nesten utelukkende ved seksuell aktivitet. Da hopper hjertet over slag flere ganger, alt fra ett par til kanskje de ganger. 

Frykten min er jo at dette representerer reell hjertesykdom. Går rundt og er redd for hjertestans hele dagen.

Jeg er utredet nøye for hjertesykdom tidligere i livet (8 år siden), grunnet noe helt annet. Tok da holter ovet en uke, flere ekg, ulyralyd av hjerte og fikk da beskjed om at hjertet er helt friskt. Så jeg har vel lite trolig noe medfødt.

Er forøvrig 30 år.

Håper det er greit at jeg hendvender meg direkte 😬

Anonymkode: 57ea2...e54

Hei,

Det du beskriver høres egentlig ut som klassiske ekstraslag, som de aller fleste har, men kanskje kun et fåtall legger merke til.

Jeg ville prøvd å tenke på det sånn: Ville en hjertesykdom utelukkende manifestert seg under sex, eller er det mer trolig at det er alle de stimulerende hormonene (adrenalin, noradrenalin, dopamin) som lekker ut i blodet under sex og forårsaker ekstraslag?

Sex er en litt spesiell aktivitet når det gjelder ekstraslag, fordi den kroppslige belastningen (som gir høy puls) ikke er veldig stor, men den emosjonelle aktiviteten er veldig høy. Dette gjør at du får mye av de stimulerende nevrotransmittere og hormoner i blodet, men hjertets sinusknute slår ikke ekstremt fort. Dette igjen gjør at andre områder i hjertet finner det for godt å fyre en impuls "for tidlig" i ny og ne. 

Kjipt at det skjer når du gjør ting som skal være hyggelige, men igjen, jeg ville ikke bekymret meg hvis jeg kunne unngå det. Lettere sagt enn gjort, selvsagt. 

Du nevner angst og stress. Plages du av angst eller lever du et veldig stressende liv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TAKK for at du tok deg tid til å skrive ett godt og beroligende svar! 🙂

Anonymkode: 57ea2...e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

TAKK for at du tok deg tid til å skrive ett godt og beroligende svar! 🙂

Anonymkode: 57ea2...e54

Bare hyggelig det :) Bare si fra hvis du lurer på noe mer.

PS: Det er veldig lite aktivitet på Allmennmedisin-forumet. Det er ikke så ofte jeg ser innom her, så du kan evt. tagge meg i innlegget (@ foran brukernavnet) evt sende en PM ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...