Gå til innhold

Besvimelser. Hjerte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har gjennom mange år opplevd å besvime en del. Det skjer alltid i stressende situasjoner eller perioder. Psykisk stress. Jeg har opplevd store traumer og i periodene hvor dette har gitt meg store psykiske plager, grubling,kverning og spenninger i kroppen, er det akkurat som om hode og kroppen sier at "nå er det nok" og så besvimer jeg. 

Opplever da gjerne en periode hvor jeg besvimer hyppig. Så kan det gjerne forsvinne igjen i uker, måneder eller år.

Har tidligere gått gjennon ganske omfattende utredning. Innlagt på sykehus, flere ekg, holter, ultralyd av hjerte. Alle undersøkelser viser normale funn. Legene mistenker at vasovagal synkope er årsaken.

Klarer allikevel ikke helt slippe tanken på at det kan være hjerte.

Har andre her opplevd lignende?

Anonymkode: 5d2e6...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

For å med sikkerhet utelukke hjerteårsak, er det lurt å ha tatt en Holter-monitorering når du faktisk besvimer. Hvis du har en normal hjerterytme når du besvimer, så er ikke besvimelsen relatert til hjerte/hjerterytme. Besvimte du da du hadde monitorering?

Kort (og generelt) forklart: Besvimelser med hjerteårsak skjer generelt fordi hjerterytmen enten blir altfor høy eller altfor lav. Det førstnevnte skjer typisk i forbindelse med ventrikulære arytmier og gir som regel plager som hjertebank før besvimelsen. De fleste av disse tilstandene er nok utelukket med undersøkelsene du har gjort. Også ved tilstander preget av for lav puls (blokkeringer i hjertet, skade på sinusknuten, etc) pleier man å få et hint ved undersøkelsene du har gjort.

Jeg er veldig enig med legene dine om at dette høres ut som vasovagale synkoper, spesielt siden det skjer ifm. stress og påkjenninger. Plutselig slår nervesystemets "bremsepedal" inn og senker blodtrykket ditt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Besvimte ikke da jeg hadde monitorering nei. Men jeg har forsøkt å være oppmerksom på pulsen rett før jeg besvimer, da det hele starter med tydelige forvarsler i form av kaldsvetting, ørhet og generellt ubehag. (Noe jeg har lest også er mer typisk for nevrogen variant enn for synkope av hjerterelatert årsak)

Slik jeg oppfatter det, er pulsen regelmessig, dvs den hopper og danser ikke, men slår jevnt. 

Jeg besvimte derimot etter vaksinering en gang (hadde skikkelig angst for det) og da var pulsen lav i det jeg kviknet til igjen. Lege og sykepleier virket ikke nevneverdig bekymret for det. Har også lest at det gjerne er det som skjer ved nevrogen synkope. At hjertefrekvensen synker, for så å forholdsvis raskt komme tilbake til normalen igjen. Tar jeg feil her?

Tror jeg er blitt ekstra bekymret for dette fordi jeg over det siste året har slitt tidvis mye med svimmelhet etter første koronasykdom.

Anonymkode: 5d2e6...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...