Gå til innhold

Kupton/ISW/andre Fare for krig??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

jeg er så fryktelig engstelig når en nato topp går ut i mediene og sier det er en reell fare for krig i Norge og at vi bør være forberedt.. er det virkelig tilfelle?? jeg sliter psykisk og dette gjorde det ikke noe bedre.. 😞 

Anonymkode: 058de...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har stilt samme spørsmål men fikk ikke svar. Håper du får svar, for jeg og flere rundt meg lurer også. Jeg har prøvd å berolige de rundt meg, men ikke lett når media går ut på denne måten. 

Endret av Emoji
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror faktisk at dersom vi her i Norge blir redde for krig eller at det faktisk blir krig vil gjøre at vi slite mindre psykisk. Vi får mindre psykiske problemer. Rett og slett fordi vi da glemmer alle våre hverdagslige bagatellmessige problemer vi ellers sitter å klager om enten for oss selv eller til terapeuten. 

Anonymkode: a1ecb...097

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80

Jeg kan svare. Oppvokst i krig og flyktet fra krig.

Jeg ser det som en reel fare at konfliktene eskalerer, ser også at Norge ruster opp sakte men sikkert.

MEN det er ikke sånn at plutselig så går alt og alle under på 5 minutter, så det holder mer enn nok å ha nødlager slik som anbefalt. Har man små barn så tenke litt på ekstra vann/ mat. Ha beholder til å oppbevare en del drikkevann (også anbefalt). Ellers så bor jeg alene og kan fint leve i 2-3 uker på det jeg har i skapene på kjøkkenet.

Jeg har også angst, så er mer utsatt for katastrofe-tenking. Har dette i bakhodet, men er totalt rolig på det ellers. Spøker på jobb om at hvis det blir krig, så kommer jeg til å stikke på kontoret: der har vi kantine med masse mat og drikke oppbevart, hotell i samme bygg så det er senger å sove på, bar og bomberom.

Er nok greit å følge med på litt, men ikke noe å miste nattesøvnen av ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er helt overbevist om at detre året vil bli et vekdig vanskelig år med store konflikter og krig, ja. Bare sørg for å ha alt du trenger hjemme iht kriseplan.  Det er alt du kan gjøre. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trinity80
Grendel skrev (12 minutter siden):

Si vis pacem, para bellum.

La oss ikke bli for politiske her😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg tror faktisk at dersom vi her i Norge blir redde for krig eller at det faktisk blir krig vil gjøre at vi slite mindre psykisk. Vi får mindre psykiske problemer. Rett og slett fordi vi da glemmer alle våre hverdagslige bagatellmessige problemer vi ellers sitter å klager om enten for oss selv eller til terapeuten. 

Anonymkode: a1ecb...097

Øh, vi er mange her i landet ikke sliter med psykiske problemer, som forstår hvor bra vi har det her og prøver å la være henge oss opp i småting/ bagateller..Det er heldigvis storparten. 

Å si ar vi vil slite mindre psykisk er nesten litt resepktløst overfor de som har krigen tett innpå seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (1 minutt siden):

Øh, vi er mange her i landet ikke sliter med psykiske problemer, som forstår hvor bra vi har det her og prøver å la være henge oss opp i småting/ bagateller..Det er heldigvis storparten. 

Å si ar vi vil slite mindre psykisk er nesten litt resepktløst overfor de som har krigen tett innpå seg. 

Så de som sliter psykisk henger seg opp i småting/bagateller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody

Hva hvis apotekene blir bombet og psykisk syke ikke får medisiner? Hva hvis man må leve i en bunker i flere måneder og ikke får tatt medisinene sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80

Tro meg, svaret på psykisk helse er ikke krig. Det fører med seg generasjoner med traumer…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Emoji skrev (15 minutter siden):

Så de som sliter psykisk henger seg opp i småting/bagateller?

Det var den anonyme jeg svarte som påsto det da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drømmeautomat

Helt enig med Trinity, krig fører selvsagt til dårligere psykisk og fysisk helse. Det fører ingenting godt med seg.

Jeg ser ingen overhengende fare for krig i Norge. Hvem skulle angripe oss? Russland? De sliter nok i Ukraina, og skulle de angripe Norge ville de blitt knust av NATO. Jeg vil bli litt mer bekymra om Trump blir valgt i november, som øker sjansene for at USA trekker seg ut av NATO. Europa ruster dessverre opp for sakte, og vi er dermed helt avhengige av USA sikkerhetspolitisk.

At at krigen i Midtøsten utvider seg anser jeg som sannsynlig, men ikke at den sprer seg ut av regionen. Alle historiske perioder har sannsynligvis hatt en tendens til å krisemaksimere. Jeg opplever ikke at verden er mer utrygg nå enn i mange andre historiske perioder, som under den kalde krigen. Vi lever veldig trygge og priviligerte liv i Norge, og sannsynligheten for at det vil fortsette er høy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat skrev (4 minutter siden):

Helt enig med Trinity, krig fører selvsagt til dårligere psykisk og fysisk helse. Det fører ingenting godt med seg.

Jeg ser ingen overhengende fare for krig i Norge. Hvem skulle angripe oss? Russland? De sliter nok i Ukraina, og skulle de angripe Norge ville de blitt knust av NATO. Jeg vil bli litt mer bekymra om Trump blir valgt i november, som øker sjansene for at USA trekker seg ut av NATO. Europa ruster dessverre opp for sakte, og vi er dermed helt avhengige av USA sikkerhetspolitisk.

At at krigen i Midtøsten utvider seg anser jeg som sannsynlig, men ikke at den sprer seg ut av regionen. Alle historiske perioder har sannsynligvis hatt en tendens til å krisemaksimere. Jeg opplever ikke at verden er mer utrygg nå enn i mange andre historiske perioder, som under den kalde krigen. Vi lever veldig trygge og priviligerte liv i Norge, og sannsynligheten for at det vil fortsette er høy. 

Ok. Hva med Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (18 minutter siden):

Hva hvis apotekene blir bombet og psykisk syke ikke får medisiner? Hva hvis man må leve i en bunker i flere måneder og ikke får tatt medisinene sine?

Ja hva skjer da? Hva vil skje med alle de med schizofreni som ikke får antipsykotikaen? Får vi flere tilfeller av Espen Andersen Bråthen? 

Anonymkode: a1ecb...097

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja hva skjer da? Hva vil skje med alle de med schizofreni som ikke får antipsykotikaen? Får vi flere tilfeller av Espen Andersen Bråthen? 

Anonymkode: a1ecb...097

Lurer på hvordan de løser dette i Ukraina og Gaza.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (2 minutter siden):

Lurer på hvordan de løser dette i Ukraina og Gaza.

Tror du det i det hele tatt fins psykiske sykdommer i Gaza og Syria eller er det bare noe som vi i i-land har fordi vi er så bortskjemte? I Norge blir vi jo deprimerte bare fordi vi ikke har den nyeste playstation og folk skaffer seg spiseforstyrrelser og anoreksi helt frivillig mens folk i Syria sulter ihjel! 

Anonymkode: a1ecb...097

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tror du det i det hele tatt fins psykiske sykdommer i Gaza og Syria eller er det bare noe som vi i i-land har fordi vi er så bortskjemte? I Norge blir vi jo deprimerte bare fordi vi ikke har den nyeste playstation og folk skaffer seg spiseforstyrrelser og anoreksi helt frivillig mens folk i Syria sulter ihjel! 

Anonymkode: a1ecb...097

Du fremlegger uvitenhet av episke proposjoner.

Anonymkode: 2fdc7...8c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
Everybody skrev (14 minutter siden):

Lurer på hvordan de løser dette i Ukraina og Gaza.

I Ukraina har de nok medisiner og til dels behandling for dette. I Gaza har de hverken nok mat eller vann, samtidig som sivile stadig bombes og sykehus målretta har blitt ødelagt av Israel. Å få tak i noen som helst medisiner der er utopisk, du er heldig hvis du overlever én dag til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...