Gå til innhold

Predikere partnerdrap


kupton

Anbefalte innlegg

I VG i dag står en meget interessant artikkel hvor en svensk kriminolog har identifisert risikofaktorer ved menn som er høyrisikokandidater for partnerdrap.

Den viktigste faktor er at de har truet med selvmord eller har gjort selvmordsforsøk.

Deretter kommer disse faktorene:

  • Kvelertak som voldsmetode
  • Psykisk uhelse
  • Lav sosial status: Arbeidsledighet, lav inntekt, lav utdanning
  • Misbruk av alkohol og narkotika
  • Generelt kontrollerende oppførsel
  • At offeret selv frykter for sitt liv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva slags risikofaktorer er det for å foreldre dreper sine barn eller barnebarn da? @kupton

Anonymkode: 5a9f5...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80

Leste artikkelen i dag. Greit å ha kunnskap.

Lurte samtidig på hva i huleste som skjer i distriktsnorge for tiden. Mange drap og selvdrap…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (1 time siden):

I VG i dag står en meget interessant artikkel hvor en svensk kriminolog har identifisert risikofaktorer ved menn som er høyrisikokandidater for partnerdrap.

Den viktigste faktor er at de har truet med selvmord eller har gjort selvmordsforsøk.

Deretter kommer disse faktorene:

  • Kvelertak som voldsmetode 
  • Psykisk uhelse
  • Lav sosial status: Arbeidsledighet, lav inntekt, lav utdanning
  • Misbruk av alkohol og narkotika
  • Generelt kontrollerende oppførsel
  • At offeret selv frykter for sitt liv

Mannen min har truet meg flere ganger indirekte ved 'ulykker' som kan ende med livet.  

Han har psykisk uhelse 

Ufør

Lav utdanning

Kontrollerende oppførsel (kjører etter meg)

Og har ristet meg en gang ,og slått meg med flat hånd 

Håper jeg ikke blir drept.

Anonymkode: dfccb...6f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mannen min har truet meg flere ganger indirekte ved 'ulykker' som kan ende med livet.  

Han har psykisk uhelse 

Ufør

Lav utdanning

Kontrollerende oppførsel (kjører etter meg)

Og har ristet meg en gang ,og slått meg med flat hånd 

Håper jeg ikke blir drept.

Anonymkode: dfccb...6f8

Hvorfor blir du værende?

Anonymkode: 8f418...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det står i artikkelen at: "– Noen av mennene på listen har kun én anmeldelse på seg. To er kun anmeldt for ordensforstyrrelse. Mange av dem som dreper sin partner, er aldri blitt anmeldt for vold, sier han."

Hvordan kan han da finne mennene med disse risikofaktorene, som jo må gjelde for veldig, veldig mange som ikke blir drapsmenn?

  • Trusselen om selvmord eller forsøk på selvmord i tiden knyttet til vold.
  • Kvelertak som voldsmetode
  • Psykisk uhelse
  • Lav sosial status: Arbeidsledighet, lav inntekt, lav utdanning
  • Misbruk av alkohol og narkotika
  • Generelt kontrollerende oppførsel
  • At offeret selv frykter for sitt liv

Anonymkode: c7b58...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvorfor blir du værende?

Anonymkode: 8f418...64d

Fordi jeg kan ikke risikere at han får samvær med barna.Han er for god til å snakke for seg.  Jeg kontrollerer han på denne måten. 

Anonymkode: dfccb...6f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har lest journalene på de som faktisk drepte. Det med anmeldelser gjelder forut for drapet.

Så har han identifisert 52 personer som har disse kjennetegn, men som så langt ikke har drept. Men det finnes selvsagt langt flere som enda ikke er identifisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (13 minutter siden):

Han har lest journalene på de som faktisk drepte. Det med anmeldelser gjelder forut for drapet.

Så har han identifisert 52 personer som har disse kjennetegn, men som så langt ikke har drept. Men det finnes selvsagt langt flere som enda ikke er identifisert.

Aha, ok. Så da er det å anta at de 52 han har identifisert som potensielle, har en eller flere voldsdommer, eller vært i søkelyset for andre ting, siden han har klart å identifisere dem. 

Anonymkode: c7b58...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Aha, ok. Så da er det å anta at de 52 han har identifisert som potensielle, har en eller flere voldsdommer, eller vært i søkelyset for andre ting, siden han har klart å identifisere dem. 

Anonymkode: c7b58...a88

Noe slikt. Det kan også ha vært patruljer innom pga "familiebråk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor blir du værende?

Anonymkode: 8f418...64d

For et jøvla dumt spørsmål ( jeg sier ikke at du er dum )

For de er tryggere ved å forlate dem? 

 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (4 timer siden):

Jeg har nok dessverre tro på at en eller flere av Kuptons risikofaktorer har vært tilstede, og at familien har levd i et helvete over mange år.

Det kan godt hende, og jeg forsøker ikke å motbevise det. Mange av egenskapene i listen er jo tegn på psykopatiske og narsissistiske trekk. Men blandt disse fins det også høytfungerende individer som en slik liste ikke nødvendigvis vil fange opp.

Det som også er en fellesnevner er at disse mennene på et eller annet vis har tapt (maskulin) status. De har blitt forlatt av konen, de har mistet jobben, osv. Dette fører til narsissistisk skade, et normalt fenomen som alle opplever nå og da. Men mennesker med visse personlighetsforstyrrelser klarer ikke å takle dette internt, så de utagerer med voldsomt raseri og destruksjon.

Gjerningsmannen i dette tilfellet har høyst sannsynlig vært kontrollerende, manipulativ og vanskelig å leve med, men som regel er ikke personer som gjør disse tingene utilregnelige. De er imidlertid heller ikke normale, per definisjon.

Jeg syns forskingen til den svenske kriminologen er viktig. Forhåpentligvis kan vi snart få hjelp av AI til å fange opp disse mennene på en ressursbesparende måte.

Anonymkode: 88126...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trinity80

Siden det ikke snakkes høyt om, så melder jeg meg frivillig. 

En ting som ikke kommer frem her på denne listen med risikofaktorer er individer som lever i streng ‘æreskultur’.

Mange partnerdrap skjer nettopp på grunn av dette, men det er ikke en del av den norske kulturen. At det skjer mange tilfeller i Norge, er det jo ingen tvil om.

Sikkert grunner til at det har blitt utelatt på denne listen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (13 minutter siden):

Siden det ikke snakkes høyt om, så melder jeg meg frivillig. 

En ting som ikke kommer frem her på denne listen med risikofaktorer er individer som lever i streng ‘æreskultur’.

Mange partnerdrap skjer nettopp på grunn av dette, men det er ikke en del av den norske kulturen. At det skjer mange tilfeller i Norge, er det jo ingen tvil om.

Sikkert grunner til at det har blitt utelatt på denne listen.

Skjer dette virkelig i mange tilfeller i Norge? Hvorfor er det liten tvil om? Dette var nytt for meg i hvert fall. 

Anonymkode: c7b58...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (1 minutt siden):

Det er en dokumentar på NRK nå om æreskultur i Norge.

https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt-aere

At det er en æreskultur med æreskriminalitet er det vel ingen tvil om, se f.eks. dagsnytt 18 i dag. Men er det grunnen til mange partnerdrap i Norge? Det bør vel finnes en statistikk et sted? Og hva er mange, 25% av drapene? Fler, færre?

Anonymkode: c7b58...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

At det er en æreskultur med æreskriminalitet er det vel ingen tvil om, se f.eks. dagsnytt 18 i dag. Men er det grunnen til mange partnerdrap i Norge? Det bør vel finnes en statistikk et sted? Og hva er mange, 25% av drapene? Fler, færre?

Anonymkode: c7b58...a88

Interssant spørsmål.

VG hadde et stort prosjekt på det. 14% er innvandrere, og de sto for 49% av drapene.

Det betyr at det er 5,5 ganger så høy risiko for å bli drept av en partner som er innvandrer.

De nasjonene som var mest representert er:

1. Iran. 2. Eritrea 3. Afghanistan 4.Irak, 5. Syria, 5. Sri Lanka 6. Palestina 7. Pakistan, 8. Kosovo, 9. Sverige. 10 Polen.

https://www.vg.no/spesial/2016/partnerdrapene/overview/stats

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ideologi og etnisitet kunne jo vert tatt med som risiko faktorer her. Men på grunn av berørings angst velges det å omtale gjerningspersonene bare som menn. 

Anonymkode: 986bf...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80

Takk til dere som gjorde at jeg slapp å flekse tallenes tale☺️

Jeg er av innvandrerbakgrunn selv, derfor mener jeg at det bør bringes på banen. Mistenker at man generelt er redd for å snakke om slike ting.

Blander man i miksen solide barndomstraumer, flukt, gjerne dryss av krig, (u)kultur osv. i den miksen så har man solid fundament satt opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...