Gå til innhold

Irritabel tarm - noen spørsmål


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Har i mange år slitt med magen, leser om irritabel tarm og symptomene passer mine plager. Alle rundt meg skylder på det psykiske, sliter mye med angst, men ser ingen klar sammenheng, annet enn angst for å bli dårlig i magen når jeg skal ut på noe, noe som hatt skjedd.

Aldri snakket med noen om irritabel tarm, og ingen har nevnt det for meg. Redd for å spørre lege om det kan være det, fordi jeg er redd for at jeg må ta gastroskopi eller coloskopi, noe jeg aldri i verden har klart grunnet angst. Er dette noe en må gjennom, eller kan diagnosen stilles uten dette?

Et annet spørsmål, er det noe vits å få den diagnosen? Psykisk sett kunne det vel gjort det lettere for da har en diagnose og vet hva det er, og ikke bare skylde på angst.  Men er det noe annen fordel med å få en diagnose? Noe hjelp å få?

Anonymkode: 48275...0cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror å slite med magen kan gi betydelig angst/depressive symptomer. Jeg tror det fins kurs for å lære å leve med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kjenning som har hatt irritabel tarm, men ved å kutte ut det meste av karbohydrater i kosten har hun blitt nesten helt kvitt det. :) Det er jo verdt å prøve et par uker og se?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...