Gå til innhold

Hvordan blir det rettferdig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
UtakknemligDiva skrev (1 time siden):

Hvorfor får noen penger i bryllup? Jeg visste ikke at det var en greie. Trodde det var gaver og feiring. 
Dette ble nesten som å betale noen for å gifte seg😅

Drit i pengene og være selvstendig. Jeg hadde aldri spurt om jeg også kan få penger selv om jeg ikke giftet meg. Men såklart de kunne snudd på det og.. gi meg 10K og lage en fest for at jeg ikke gifter meg😅. Fikk en idè forresten.. nå som man skal kunne identifisere seg som alt mulig, hvorfor ikke gifte deg med deg selv?

Er det noen som gjør det? 

Anonymkode: 50256...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
laban skrev (2 timer siden):

Ved en annen anledning der det passer med en ordentlig markering. F.eks. når man fyller 30 år eller når man har kjøpt (og finansiert selv) egen bolig for første gang. 

Så det du sier er det kan sidestilles? 

Anonymkode: 50256...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skal du sende et vippskrav?

Anonymkode: 91703...43e

Nei jeg ringte 

Anonymkode: 50256...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fatter ikke at du ikke orker og forstå at det ikke er rettferdig. 

Anonymkode: 50256...aa1

Du må bare kjøre på, det er jo kun deg det går utover (evt også dine stakkars familiemedlemmer). 

Jeg for min del foretrekker å leve slik at jeg har det best mulig, men whatever floats your boat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (6 minutter siden):

Du må bare kjøre på, det er jo kun deg det går utover (evt også dine stakkars familiemedlemmer). 

Jeg for min del foretrekker å leve slik at jeg har det best mulig, men whatever floats your boat.

Når sa jeg at dette gjaldt familiemedlemmer? Jeg for min del er opptatt av rettferdighet og fred på jorden.så ro båten din du og. 

Anonymkode: 50256...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når sa jeg at dette gjaldt familiemedlemmer? 

Anonymkode: 50256...aa1

Så du spør noen som du ikke er i familie med om du kan få 10 000 kroner fordi de har gitt det samme til noen som skal gifte seg? 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Vhanja skrev (3 minutter siden):

Så du spør noen som du ikke er i familie med om du kan få 10 000 kroner fordi de har gitt det samme til noen som skal gifte seg? 😅

Eh nei men du kan ikke bare ta deg til rette og anta noe jeg ikke har sagt. Det er faktisk veldig uhøflig. Og du er så sint og sur at du ikke trenger å prate til meg, fordi jeg er faktisk ikke sint og nå smitter det over på meg: 

Anonymkode: 50256...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eh nei men du kan ikke bare ta deg til rette og anta noe jeg ikke har sagt. Det er faktisk veldig uhøflig. Og du er så sint og sur at du ikke trenger å prate til meg, fordi jeg er faktisk ikke sint og nå smitter det over på meg: 

Anonymkode: 50256...aa1

Så da er det familiemedlemmer. 

Jeg er verken sint eller sur, og prater med de jeg vil på offentlig forum. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (14 minutter siden):

Så da er det familiemedlemmer. 

Jeg er verken sint eller sur, og prater med de jeg vil på offentlig forum. :)

Vet du hva validering betyr? Det er noe du kan bli flinkere på. 

Anonymkode: 50256...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody

Jeg vet ikke om jeg hadde blitt sur om søsken hadde fått 10k og jeg ikke enda jeg visste jeg ikke skulle gifte meg. Men å gifte seg er en stor begivenhet og et selskap og det er vanlig å få gaver.

Endret av Everybody
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Så det du sier er det kan sidestilles? 

Anonymkode: 50256...aa1

Nei, jeg sier at hvis det er sikkert at vedkommende ikke kommer til å gifte seg, kan det passere som en tilsvarende anledning der giveren kan tenke seg å gi samme eller et liknende beløp. Men det beste er at giveren finner på dette selv, ikke at mottaker spør.  

Nå har jeg sett for meg at dette handler om foreldre som gir en slik sum til et barn som gifter seg, og at de egentlig ikke ønsker å forskjellsbehandle barna ut fra om de gifter seg eller ikke. Da vil en mulighet være å finne en annen "stor" anledning - gjerne før det går så mange år at beløpet er verd veldig mye mindre. Men jeg mener ikke at man er forpliktet til å gi alle barn nøyaktig like mye, verken bryllupsgave (med eller uten bryllup) eller i andre sammenhenger. Voksne bestemmer selv over egne penger, det er ingen lov som sier at det må være "rettferdig" eller likt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvis noen du vet om fikk 10000 til bryllup og du vet du ikke skal gifte deg. Når kan man spørre om samme sum? 

Anonymkode: 50256...aa1

 

laban skrev (13 minutter siden):

Nei, jeg sier at hvis det er sikkert at vedkommende ikke kommer til å gifte seg, kan det passere som en tilsvarende anledning der giveren kan tenke seg å gi samme eller et liknende beløp. Men det beste er at giveren finner på dette selv, ikke at mottaker spør.  

Nå har jeg sett for meg at dette handler om foreldre som gir en slik sum til et barn som gifter seg, og at de egentlig ikke ønsker å forskjellsbehandle barna ut fra om de gifter seg eller ikke. Da vil en mulighet være å finne en annen "stor" anledning - gjerne før det går så mange år at beløpet er verd veldig mye mindre. Men jeg mener ikke at man er forpliktet til å gi alle barn nøyaktig like mye, verken bryllupsgave (med eller uten bryllup) eller i andre sammenhenger. Voksne bestemmer selv over egne penger, det er ingen lov som sier at det må være "rettferdig" eller likt. 

Det er mange unge mennesker som "vet" at de ikke skal gifte seg, før de "plutselig" gjør det likevel.

Uansett synes jeg ikke man har rett på å få refundert for bryllupsgaver foreldre gir til barnet som skal gifte seg. Og jeg ville ikke i min villeste fantasi funnet på å be om slik refusjon.

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ber jo støtt og stadig dine foreldre om penger, så du har nok fått tilsvarende samme sum likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

psykedeliker
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Vet du hva validering betyr? Det er noe du kan bli flinkere på.

Vet du hva kritisk tenkning er? Det er noe du kan bli bedre på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (1 time siden):

Vet du hva kritisk tenkning er? Det er noe du kan bli bedre på!

Nei kan du forklare? 

Anonymkode: 50256...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (1 time siden):

Du ber jo støtt og stadig dine foreldre om penger, så du har nok fått tilsvarende samme sum likevel.

Har jeg da ikke? Hvor tar du det fra? For det første det vet du ikke no om. For det andre har jeg ikke bedt om bryllupsgave. For det tredje trenge du ikke prate til meg. 

Anonymkode: 50256...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei kan du forklare?

Det er pensum i grunnskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Det er pensum i grunnskolen.

Det lærte ikke jeg. Var det svaret ditt? I såfall står det til strykkarakter. Well done. 

Anonymkode: 50256...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (2 timer siden):

Nei, jeg sier at hvis det er sikkert at vedkommende ikke kommer til å gifte seg, kan det passere som en tilsvarende anledning der giveren kan tenke seg å gi samme eller et liknende beløp. Men det beste er at giveren finner på dette selv, ikke at mottaker spør.  

Nå har jeg sett for meg at dette handler om foreldre som gir en slik sum til et barn som gifter seg, og at de egentlig ikke ønsker å forskjellsbehandle barna ut fra om de gifter seg eller ikke. Da vil en mulighet være å finne en annen "stor" anledning - gjerne før det går så mange år at beløpet er verd veldig mye mindre. Men jeg mener ikke at man er forpliktet til å gi alle barn nøyaktig like mye, verken bryllupsgave (med eller uten bryllup) eller i andre sammenhenger. Voksne bestemmer selv over egne penger, det er ingen lov som sier at det må være "rettferdig" eller likt. 

Så du mener du kan gi store summer til noen og ingen til andre? I såfall er det ikke rart det er krig i verden. Det må være rettferdighet på sånt. Jeg vet jeg ikke skal gifte meg og det er noen år til jeg blir et rundt tall. Mener du jeg må vente så lenge for å argumentere? 

Anonymkode: 50256...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det lærte ikke jeg.

Da skulle du fulgt bedre med i timene, så kanskje du hadde fått det med deg. 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...