Gå til innhold

Hvordan blir det rettferdig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Everybody

Er 10k virkelig så mye penger? Du sparer det lett i løpet av et par måneder. Er du veldig ung?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

men hvordan mener du at min tråd kan bli rettferdig når jeg ikke skal gifte meg noen gang? Mener du at jeg skal straffes fordi jeg ikke gifter meg og gå glipp av så mange penger? Eller burde jeg fått de nå? 

Anonymkode: 50256...aa1

Er ikke svaret innlysende basert på det jeg har skrevet? Om du er i tvil, jeg mener at det er en pussig ide du har og mitt svar ville vært et soleklart «nei». 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

synes du ikke at man er for sent når man stifter familie i 30 årene? Da lyser det jo rødt på klokka. Mange kan ikke formere seg når man er så gammel når man skal begynne på det? Bare en tanke siden du skrev det 

Anonymkode: 50256...aa1

Hva jeg synes påvirker ikke fakta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (12 minutter siden):

Er 10k virkelig så mye penger? Du sparer det lett i løpet av et par måneder. Er du veldig ung?

Men det har ingenting med saken ? Her er det noen som har fått. Du snakker om to forskjellige ting. 

Anonymkode: 50256...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (9 minutter siden):

Er ikke svaret innlysende basert på det jeg har skrevet? Om du er i tvil, jeg mener at det er en pussig ide du har og mitt svar ville vært et soleklart «nei». 

Hva jeg synes påvirker ikke fakta. 

Likte bedre laban sitt svar. Nei du skrev uklart. Uten om nei. 

Anonymkode: 50256...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Likte bedre laban sitt svar. Nei du skrev uklart. Uten om nei. 

Anonymkode: 50256...aa1

Ok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men det har ingenting med saken ? Her er det noen som har fått. Du snakker om to forskjellige ting. 

Anonymkode: 50256...aa1

Jo det har noe med saken. Du fyrer opp en bagatell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Everybody skrev (Akkurat nå):

Jo det har noe med saken. Du fyrer opp en bagatell.

Virker ikkke som du forstår det jeg faktisk spør om?  Jeg synes 10 k er penger og få sånn uten videre. Synes ikke du? 

Anonymkode: 50256...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Virker ikkke som du forstår det jeg faktisk spør om?  Jeg synes 10 k er penger og få sånn uten videre. Synes ikke du? 

Anonymkode: 50256...aa1

Nei det er ikke spesielt mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (1 minutt siden):

Nei det er ikke spesielt mye.

For alle andre er det mye. 

Anonymkode: 50256...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (4 timer siden):

Du tenker altså at det er passende at en 30-åring ber om gave/bidrag tilsvarende det evt søsken har fått til bryllup/ i bryllupsgave i anledning 30-årsdagen?

Jeg synes ikke det er passende at noen ber om kompensasjon for bryllupsgave på noe tidspunkt. Ingen har krav på noe sånt, og det er ikke "urettferdig" om det ikke gis noe tilsvarende ved en annen anledning.

Men hvis giveren selv skulle ønske å behandle f.eks. sine voksne barn likt, selv om ikke alle gifter seg, kan man bruke rund fødselsdag eller noe annet spesielt som påskudd. Poenget med eksemplene var egentlig bare at det ikke er tilstrekkelig å påstå at man aldri skal gifte seg, det må en "stor anledning" til. Det var ikke meningen å støtte holdningen om at alle alltid må få likt. Jeg innser at det kunne se slik ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Morsom du og. Jeg er helt unik. 

Anonymkode: 50256...aa1

Discord on X: "@streamlabs @HyperX Yeah.... of course.... you're special to  me 😘 https://t.co/opxBSRC7hG" / X

Anonymkode: 91703...43e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Mener du jeg må vente så lenge for å argumentere? 

Jeg overså at du hadde tenkt å be om beløpet selv i startinnlegget. Det mener egentlig ikke at du kan / bør i det hele tatt. Gaver er ikke noe man krever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (16 minutter siden):

Jeg synes ikke det er passende at noen ber om kompensasjon for bryllupsgave på noe tidspunkt. Ingen har krav på noe sånt, og det er ikke "urettferdig" om det ikke gis noe tilsvarende ved en annen anledning.

Men hvis giveren selv skulle ønske å behandle f.eks. sine voksne barn likt, selv om ikke alle gifter seg, kan man bruke rund fødselsdag eller noe annet spesielt som påskudd. Poenget med eksemplene var egentlig bare at det ikke er tilstrekkelig å påstå at man aldri skal gifte seg, det må en "stor anledning" til. Det var ikke meningen å støtte holdningen om at alle alltid må få likt. Jeg innser at det kunne se slik ut.

Takk for oppklaring. Dette er mer i tråd med det jeg kunne anta at du mener ja. Jeg er enig med deg i at store gaver kan kompenseres, men tenker at en evt gave i anledning bryllup heller kan komme i forbindelse med en 40-årsdag om det er snakk om runddag.  Eller enda bedre - i forbindelse av kjøp av bolig, men da med klar avtale om at et evt bryllup etter huskjøp ikke vil gi dobbelt opp :) 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ekstra skrev (18 timer siden):

 

Det er mange unge mennesker som "vet" at de ikke skal gifte seg, før de "plutselig" gjør det likevel.

Uansett synes jeg ikke man har rett på å få refundert for bryllupsgaver foreldre gir til barnet som skal gifte seg. Og jeg ville ikke i min villeste fantasi funnet på å be om slik refusjon.

Enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

men hvordan mener du at min tråd kan bli rettferdig når jeg ikke skal gifte meg noen gang? Mener du at jeg skal straffes fordi jeg ikke gifter meg og gå glipp av så mange penger? Eller burde jeg fått de nå? 

Anonymkode: 50256...aa1

Du har ikke gått glipp av de pengene. Du har fått tilsvarende, om ikke mer, for alle gangene du har spurt foreldrene dine om penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (20 minutter siden):

Du har ikke gått glipp av de pengene. Du har fått tilsvarende, om ikke mer, for alle gangene du har spurt foreldrene dine om penger.

Det er ikke samme sak. det kan ikke og er ikke rettferdig at kommer inn i spørsmålet mitt fordi dette er en gave. Det er her og nå ikke i fortiden. 

Anonymkode: 50256...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (9 timer siden):

Takk for oppklaring. Dette er mer i tråd med det jeg kunne anta at du mener ja. Jeg er enig med deg i at store gaver kan kompenseres, men tenker at en evt gave i anledning bryllup heller kan komme i forbindelse med en 40-årsdag om det er snakk om runddag.  Eller enda bedre - i forbindelse av kjøp av bolig, men da med klar avtale om at et evt bryllup etter huskjøp ikke vil gi dobbelt opp :) 

Hvis det først skal være 40 hvorfor sier du ikke 50 60 70 eller 80? Hvor kan det ikke være 20 ell 30? Rundt er rundt uansett. Dette var skikkelig a4 svar. 

Anonymkode: 50256...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (9 timer siden):

Jeg overså at du hadde tenkt å be om beløpet selv i startinnlegget. Det mener egentlig ikke at du kan / bør i det hele tatt. Gaver er ikke noe man krever.

Nei du gikk tilbake på det fordi Kayia var uenig med deg og du heller vil være enig med henne enn og stå for det du skrev. 

Anonymkode: 50256...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Discord on X: "@streamlabs @HyperX Yeah.... of course.... you're special to  me 😘 https://t.co/opxBSRC7hG" / X

Anonymkode: 91703...43e

Unik er ikke det samme som ‘’spesiell’’

Anonymkode: 50256...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...