Gå til innhold

Hvordan håndterer dere å være sosialt utilpasset?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg fungerer ikke sosialt. Får sterke reaksjoner og blir satt ut av spill i timesvis av det. Soner bare ut og gir korte svar mens jeg venter på å slippe unna. På fritiden er jeg alene så da er det ikke noe problem, men på jobb er det en del av pakken. Må man bare akseptere det?

Har prøvd å bli bedre i mange år, men det virker ikke som om at det er mulig å endre på det. Har gitt det litt opp nå.

Anonymkode: 3096c...fe6

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg fungerer ikke sosialt. Får sterke reaksjoner og blir satt ut av spill i timesvis av det. Soner bare ut og gir korte svar mens jeg venter på å slippe unna. På fritiden er jeg alene så da er det ikke noe problem, men på jobb er det en del av pakken. Må man bare akseptere det?

Har prøvd å bli bedre i mange år, men det virker ikke som om at det er mulig å endre på det. Har gitt det litt opp nå.

Anonymkode: 3096c...fe6

Hvilke reaksjoner får du da? 

Jeg var hos en rådgiver som sa at jeg burde jobbe selvstendig. Jeg har ikke sosial angst, men folk stiller personlige spørsmål og det misliker jeg. Dessuten overanalyserer jeg alt, og det blir utmattende.

Kan du bytte jobb? Noen ting ved oss selv må vi etter mitt syn bare akseptere. 

Jeg har ikke funnet noen god måte å håndtere det på. Jeg prøver så godt jeg kan å tilpasse meg og unngå sosialt samvær når det er mulig. 

Jobben er en utfordring. Det er liksom forventet at alle skal gå i kantinen å være sosial i lunsjen, samme med kurs, julebord. I et land som Norge er det ikke lett å bli stemplet som usosial, det er som å banne i kirken. 

Jeg har engstelig og unnvikende pf, det å omgås andre mennesker har alltid vært vanskelig. I mange år, etter "gode" råd fra ulike behandlere i psykiatrien, prøvde jeg å eksponere meg for sosiale situasjoner. Men å tvinge meg selv til å holde ut sosialt samvær fungerer selvsagt ikke, det har bare gjort meg mere oppgitt og fortvilet. 

Håper du finner en løsning som fungerer for deg.

psykedeliker
Janvl skrev (19 minutter siden):

Det er liksom forventet at alle skal gå i kantinen å være sosial i lunsjen, samme med kurs, julebord.

Hva så? Ingen er pliktig til å leve opp til andres forventninger, og blir det noen spørsmål sier man bare det.

Annonse

psykedeliker skrev (33 minutter siden):

Hva så? Ingen er pliktig til å leve opp til andres forventninger, og blir det noen spørsmål sier man bare det.

Du vet. Andre dyr utstøter andre som ikke passer inn. Skjærer er de verste. De mobber og plager andre skjærer til de faktisk dør. Dyr blir ytstøtt. I alle sammenhenger hvor de ikke bidrar eller gjør nytte for seg.

Du vet vi også er dyr. Men vi har et mer fruktbart intellekt i så måte. Men vi er dessverre ikke alltid bedre Psykedeliker. Trist men sant. Så vi må opparbeide mer mot. Det kan koste. 

Det bør du vite!?

AnonymBruker
42 minutes ago, psykedeliker said:

Nå er vel noe av essensen i både unnvikende pf og sosial angst at man i stor grad plages om man merker at man blir uglesett, sett ned på, utstøtt osv. Å ikke leve i tråd med andres forventinger/samfunnets normer er en effektiv måte og bli utstøtt på, så nettopp derfor innretter folk med unnvikende pf/sosial angst seg i stor grad andres forventninger. Snakker også for meg selv her, som har sosial angst. 

Anonymkode: 6940e...284

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nå er vel noe av essensen i både unnvikende pf og sosial angst at man i stor grad plages om man merker at man blir uglesett, sett ned på, utstøtt osv. Å ikke leve i tråd med andres forventinger/samfunnets normer er en effektiv måte og bli utstøtt på, så nettopp derfor innretter folk med unnvikende pf/sosial angst seg i stor grad andres forventninger. Snakker også for meg selv her, som har sosial angst. 

Ja nettopp. Ikke alle kan kapitulere og følge manus. ( @psykedeliker)

psykedeliker
Kashmir skrev (12 minutter siden):

Du vet. Andre dyr utstøter andre som ikke passer inn. Skjærer er de verste. De mobber og plager andre skjærer til de faktisk dør. Dyr blir ytstøtt. I alle sammenhenger hvor de ikke bidrar eller gjør nytte for seg.

Du vet vi også er dyr. Men vi har et mer fruktbart intellekt i så måte. Men vi er dessverre ikke alltid bedre Psykedeliker. Trist men sant. Så vi må opparbeide mer mot. Det kan koste. 

Det bør du vite!?

Beklager, men dette henger ikke sammen - og det er heller ikke noe jeg "bør vite".

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Å ikke leve i tråd med andres forventinger/samfunnets normer er en effektiv måte og bli utstøtt på, så nettopp derfor innretter folk med unnvikende pf/sosial angst seg i stor grad andres forventninger.

Denne forklaringen gir faktisk mening, selv om den fortsatt ikke tar hensyn til arbeidslivets spilleregler mtp. arbeidsmiljø og inkludering.

Ingen har rett til å utstøte noen på en arbeidsplass for å ikke ville delta i noe sosialt utover vanlig høflighet som å si "hei" når man kommer om morgenen, "takk for i dag" når man går, "god helg" på fredag etc. Har man problemer med slike ting er det nok snakk om en diagnose, ellers handler det om preferanser og grensesetting.

AnonymBruker
1 minute ago, psykedeliker said:

Beklager, men dette henger ikke sammen - og det er heller ikke noe jeg "bør vite".

Denne forklaringen gir faktisk mening, selv om den fortsatt ikke tar hensyn til arbeidslivets spilleregler mtp. arbeidsmiljø og inkludering.

Ingen har rett til å utstøte noen på en arbeidsplass for å ikke ville delta i noe sosialt utover vanlig høflighet som å si "hei" når man kommer om morgenen, "takk for i dag" når man går, "god helg" på fredag etc. Har man problemer med slike ting er det nok snakk om en diagnose, ellers handler det om preferanser og grensesetting.

Ingen har rett til det nei, men faktum er at folk reagerer ofte på det likevel-  på en eller annen måte. Jeg har hele livet fått høre at jeg er stille, må ta mer plass osv. Det er som oftest sagt i beste mening, men for meg blir det bare en påminnelse om at jeg er annerledes og man føler seg enda mer utenfor fellesskapet. Med andre ord, reaksjoner trenger ikke å være ondsinnede, men i sinn som mitt som er plaget av sosial angst, kan en slik velmenende kommentar ofte være nok. 

Annonse

psykedeliker skrev (6 minutter siden):

Jo det bør du absolutt vite 🙂 du følger manus fordi det er beste utvei for deg. Du har ikke noe valg. Det er menneskers fordel i forhold til andre dyrs.  Vi overlever fordi vi vet hvordan i de fleste tilfeller. 

Så "arresterer" du andre fordi du kapitulerte selv. Projisering på høyt nivå. 

Endret av Kashmir
psykedeliker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Les hva jeg skrev: Mange, de fleste?, jobber krever at man er sosial.

Og hva legger du i å være sosial? Noe annet enn det jeg skriver her?

psykedeliker skrev (7 minutter siden):

Ingen har rett til å utstøte noen på en arbeidsplass for å ikke ville delta i noe sosialt utover vanlig høflighet som å si "hei" når man kommer om morgenen, "takk for i dag" når man går, "god helg" på fredag etc.

AnonymBruker
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Og hva legger du i å være sosial? Noe annet enn det jeg skriver her?

Jeg forstod det slik at ts blir sliten av normal sosial kontakt med kollegaer i arbeidstiden.

Anonymkode: 021c1...407

psykedeliker
Kashmir skrev (2 minutter siden):

du følger manus fordi det er beste utvei for deg.

At jeg har fulgt manus tidligere betyr ikke at jeg gjør det nå.

Kashmir skrev (3 minutter siden):

Så "arresterer" du andre fordi du kapitulerte selv.

Hvem har sagt at det handler om å kapitulere?

psykedeliker skrev (Akkurat nå):

At jeg har fulgt manus tidligere betyr ikke at jeg gjør det nå.

Hvem har sagt at det handler om å kapitulere?

Følger du manus, så kommer du deg unna. Hvorfor skulle du ellers gjøre det? Du har gitt opp. Jeg sier ikke at det ikke er forståelig. Det er det nok fordi du har blitt motarbeidet og muligens litt kynisk. Og det er forståelig.

Men du konfronterer fort og ofte andre der du ikke lyktes selv. Det blir litt urimelig og også pålegger du andre å vise mer styrke (?) enn du selv framviste. Eller kanskje ga du faktisk etter for ren fornuft? Du må akseptere at andre også gjør det. 

psykedeliker
Kashmir skrev (1 minutt siden):

Følger du manus, så kommer du deg unna.

Å følge manus er en av flere måter å håndtere situasjoner på. Jeg har aldri sagt at det er den eneste måten, og heller ikke at det er riktig i ethvert tilfelle.

Kashmir skrev (3 minutter siden):

Men du konfronterer fort og ofte andre der du ikke lyktes selv.

Hva vet du om jeg har lyktes eller ikke?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...