Gå til innhold

Kupton, har sjefen lov

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
kupton skrev (9 minutter siden):

Det kommer an på hva det snakkes om. 
Hvis det er: «Kari er sykemeldt til første mars. Hvem skal vi sette inn i hennes sted?», så er dette helt ok. 

Det er ikke noe slikt. Det er langt mer alvorlig enn som så. 
Er det å bryte taushetsplikt?

Anonymkode: 26ebf...678

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Snakke om meg og min legerklæring med en annen kollega?

Kommer an på rollen til denne kollegaen. Om vedkommende er i en posisjon hvor hen bør vite om inneholder i din legeerklæring for å tilrettelegge for deg, kan det sikkert forsvares 

Anonymkode: a6efd...5c1

Dette er ikke så vanskelig. 

Handler det om tid og at ekstra ressurser må settes inn, så er det greit som : NN vil bli borte så og så lenge, så vi må gjøre tiltak. 

Å snakke om hvorfor du er sykmeldt er ikke akaeptabelt. Det vil si å røpe sykdom og å gå mer i detaljer. Absolut ingen andre bør vite noe om det. 

AnonymBruker
Kashmir skrev (15 minutter siden):

Dette er ikke så vanskelig. 

Handler det om tid og at ekstra ressurser må settes inn, så er det greit som : NN vil bli borte så og så lenge, så vi må gjøre tiltak. 

Å snakke om hvorfor du er sykmeldt er ikke akaeptabelt. Det vil si å røpe sykdom og å gå mer i detaljer. Absolut ingen andre bør vite noe om det. 

Sjefen har snakket med en kollega av meg (som også er venn med sjefen på fritiden) om meg og fortalt at jeg har legeerklæring på at jeg av helsemessige årsaker skal fritas for en arbeidsoppgave og hva denne legeerklæringen inneholdt samt diskutert løsninger med min kollega uten å snakke med meg. Det var den samme kollegaen som fortalte det til meg, og Sjefen informerte ikke meg før jeg etter informasjonen fra min kollega spurte sjefen om det var tilfelle at jeg ikke ble fritatt. Han har også overkjørt legens bestemmelse og uten å informere legen. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sjefen har snakket med en kollega av meg (som også er venn med sjefen på fritiden) om meg og fortalt at jeg har legeerklæring på at jeg av helsemessige årsaker skal fritas for en arbeidsoppgave og hva denne legeerklæringen inneholdt samt diskutert løsninger med min kollega uten å snakke med meg. Det var den samme kollegaen som fortalte det til meg, og Sjefen informerte ikke meg før jeg etter informasjonen fra min kollega spurte sjefen om det var tilfelle at jeg ikke ble fritatt. Han har også overkjørt legens bestemmelse og uten å informere legen. 

Sa sjefen noe om hva du feiler? Det er i så fall ikke akseptabelt. 

Alt i alt ser jo ikke dette greit ut. 

AML (arbeidsmiljøloven) er veldig tydelig der:

Arbeidsgiveren kan ikke kreve å få vite detaljerte diagnoseoppiysninger mot den ansattes vilje.

Arbeidstakeren har en plikt til å gi opplysninger om sin arbeidsevne, men ikke om sin sykdom.

Men det finnes unntak: i arbeid der det kreves helseattest.

Jeg forstod ikke helt det du skrev, så kan du vurdere ditt eget tilfelle. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...