Gå til innhold

Ekspertene har kranglet om diagnosene til Breivik i 12år

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man mister troen på psykiatrien når alle mener forskjellig og de endrer seg hele tiden. 

Minst to forhold er meget kompliserende her:

1. Dette er også en politisk sak der meget sterke politiske krefter ikke vil tillate at han ikke er strafferettslig tilregnelig.

2. Breiviks kalkulerende evner der han sannsynligvis hele tiden vurderer hva han skal si, hvor mye han skal åpne seg osv osv. Dette har en ikke i vanlig psykiatrisk praksis der det i nesten alle tilfeller er pasienter som ønsker å være ærlige og derigjennom få best mulig behandling. 

AnonymBruker
kupton skrev (2 minutter siden):

Minst to forhold er meget kompliserende her:

1. Dette er også en politisk sak der meget sterke politiske krefter ikke vil tillate at han ikke er strafferettslig tilregnelig.

2. Breiviks kalkulerende evner der han sannsynligvis hele tiden vurderer hva han skal si, hvor mye han skal åpne seg osv osv. Dette har en ikke i vanlig psykiatrisk praksis der det i nesten alle tilfeller er pasienter som ønsker å være ærlige og derigjennom få best mulig behandling. 

Men når de har hatt han på kontinuerlig observasjon i 12år. Det er kamera i hvert rom han har i fengselet og sikkert 10.000vis av dokumenter der det står hva han har gjort og sagt iløpet av hver dag så burde vel psykiatrien ha nok til å sette diagnose kun basert på observasjon? 

Anonymkode: 11946...f24

Jeg tror Ulrik Malt har rett. Han er veldig dyktig og har heller ikke møtt særlig med kritikk fra andre av det jeg har funnet. Og så er han troverdig og seriøs uten å bli sånn poppistype. Han møter mye respekt.

Nå ble han riktignok kritisert for å legge fram ny diagnose i akkurat denne saken. Han mener ABB har Asperger og narsissistisk pf. Eller trekk fra det sist nevnte. 

Endret av Kashmir
AnonymBruker
Everybody skrev (53 minutter siden):

Tenk å få både narsissistisk og dyssosial pf. Det er den ultimate oppskriften på et dårlig menneske.

Og dramatiserende pf på toppen av det hele 

Skulle ikke forundre meg om han nå også får emosjonelt ustabil pf også siden han nevnte han hadde selvmordstanker i retten. 

Anonymkode: 11946...f24

Annonse

Everybody skrev (1 time siden):

Tenk å få både narsissistisk og dyssosial pf. Det er den ultimate oppskriften på et dårlig menneske.

Nå er det vel ikke særlig diskutabelt om ABB er et dårlig menneske. 

Men diagnoser alene gjør vel ingen til dårlige mennesker? Diagnoser er en psykdom, og det er vel få som velger å være psyke? 

Jeg syns synd på narsissister jeg. De sliter hardt. Mye skam og også depresjon. Jeg sier ikke dermed at man bør omgås dem. Se forskjellen. 

Du virker så hard iblamt. Eller unyansert. Rettere sagt 🙂

Endret av Kashmir
Kashmir skrev (22 minutter siden):

Nå er det vel ikke særlig diskutabelt om ABB er et dårlig menneske. 

Men diagnoser alene gjør vel ingen til dårlige mennesker? Diagnoser er en psykdom, og det er vel få som velger å være psyke? 

Jeg syns synd på narsissister jeg. De sliter hardt. Mye skam og også depresjon. Jeg sier ikke dermed at man bør omgås dem. Se forskjellen. 

Du virker så hard iblamt. Eller unyansert. Rettere sagt 🙂

Ja det er sant. Man velger ikke selv om man vil være narsissist eller psykopat. Så det er på en måte synd på dem. Men samtidig er de slemme mennesker som vil andre vondt, de har ingen empati, tenker bare på seg selv. Men de skjønner det på en måte ikke selv, de ser ikke noe galt med seg selv og egen oppførsel.

Everybody skrev (1 minutt siden):

Ja det er sant. Man velger ikke selv om man vil være narsissist eller psykopat. Så det er på en måte synd på dem. Men samtidig er de slemme mennesker som vil andre vondt, de har ingen empati, tenker bare på seg selv. Men de skjønner det på en måte ikke selv, de ser ikke noe galt med seg selv og egen oppførsel.

Som jeg skrev så bør man ikke omgås alle 🙂 narsissister kan vite at de er det. Jeg tror også psykopater kan vite det. Jeg ser absolutt at de oftest legger skyld og ansvar samt feil på amdre. At de ofte ikke har selvinnsikt. 

Men fins det mer ensomme mennesker?  Det er det jeg tenker på. Og jeg syns veldig synd på dem. 

Men jeg ser jo helt klart at man bør unngå dem. 

Men dårlige mennesker? 

Dårlige diagnoser kanskje? 🙂

Kashmir skrev (Akkurat nå):

Som jeg skrev så bør man ikke omgås alle 🙂 narsissister kan vite at de er det. Jeg tror også psykopater kan vite det. Jeg ser absolutt at de oftest legger skyld og ansvar samt feil på amdre. At de ofte ikke har selvinnsikt. 

Men fins det mer ensomme mennesker?  Det er det jeg tenker på. Og jeg syns veldig synd på dem. 

Men jeg ser jo helt klart at man bør unngå dem. 

Men dårlige mennesker? 

Dårlige diagnoser kanskje? 🙂

Hmm ja. Du mener at psykopater egentlig ikke er dårlige mennesker siden de har en diagnose de ikke valgte? Mens en dårlig person uten psykopati som diagnose er et reelt dårlig menneske?

Everybody skrev (1 minutt siden):

Hmm ja. Du mener at psykopater egentlig ikke er dårlige mennesker siden de har en diagnose de ikke valgte? Mens en dårlig person uten psykopati som diagnose er et reelt dårlig menneske?

Jaa.. hm. Ja, noe sånt. Nå må jeg tenke. 

Dette ble jo litt vanskelig. La meg si at psykopater og narsissister gjør dårlige handlinger fordi de jo har en diagnose/ ødelagt personlighet.

Så har du de uten diagnose som faktisk går inn for å gjøre andres liv vanskelige. På grunn av misunnelse , sjalusi og skadefryd av ynse grunner. Jeg syns DE er dårlige mennesker son liksom rettferdiggjør drittoppførsel. Rettferdiggjørelse av bevisst dårlig oppførsel er det verste. 

Eller? 

Kashmir skrev (7 minutter siden):

Dette ble jo litt vanskelig. La meg si at psykopater og narsissister gjør dårlige handlinger fordi de jo har en diagnose/ ødelagt personlighet.

Så har du de uten diagnose som faktisk går inn for å gjøre andres liv vanskelige. På grunn av misunnelse , sjalusi og skadefryd av ynse grunner. Jeg syns DE er dårlige mennesker son liksom rettferdiggjør drittoppførsel. Rettferdiggjørelse av bevisst dårlig oppførsel er det verste. 

Eller? 

Med denne logikken så kan dårlige handlinger rettferdiggjøres med en diagnose?

At en diagnose rettferdiggjør handling?

Annonse

AnonymBruker

Er det ikke nettopp psykopater og narsissister som går inn for å gjøre andres liv vanskelige pga. en eller annen krenkelse eller bare av ren sadisme, og deretter er selvrettferdige i forhold til det?

Anonymkode: caac4...ccc

Trinity80 skrev (21 minutter siden):

Med denne logikken så kan dårlige handlinger rettferdiggjøres med en diagnose?

At en diagnose rettferdiggjør handling?

Det er det evige spørsmålet.

Når er diagnose en godkjent unnskyldning ? 

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Er det ikke nettopp psykopater og narsissister som går inn for å gjøre andres liv vanskelige pga. en eller annen krenkelse eller bare av ren sadisme, og deretter er selvrettferdige i forhold til det?

Anonymkode: caac4...ccc

Det er nok også en god del andre som gjør det. 

Påfallende mange forsvarer fks mobbing. Bare grunnen er "god nok"

Jeg har til og med sett at mobbeoffer selv "forstår" hvorfor de ble mobbet når de blir voksne. Så dypt sitter det "å forstå" bla mobbing. 

Kashmir skrev (18 minutter siden):

Det er det evige spørsmålet.

Når er diagnose en godkjent unnskyldning ? 

Universiell lov: Enhver aksjon får en reaksjon.

Det er også det universielle paradoks, man er fri til å velge - men man er ikke fri for konsekvensene av sine valg.

Det mener jeg gjelder uansett, som grunnleggende lov☺️ 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...