Gå til innhold

Ekspertene har kranglet om diagnosene til Breivik i 12år

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Trinity80 skrev (5 minutter siden):

Universiell lov: Enhver aksjon får en reaksjon.

Det er også det universielle paradoks, man er fri til å velge - men man er ikke fri for konsekvensene av sine valg.

Det mener jeg gjelder uansett, som grunnleggende lov☺️ 

Ok. Jeg er ikke enig. At alt får en reaksjon- helt opplagt. 

At man derimot må ta ansvar for egne valg-nei. Absolutt ikke alltid. 

Endret av Kashmir
Trinity80 skrev (30 minutter siden):

Universiell lov: Enhver aksjon får en reaksjon.

Det er også det universielle paradoks, man er fri til å velge - men man er ikke fri for konsekvensene av sine valg.

Det mener jeg gjelder uansett, som grunnleggende lov☺️ 

Konsekvenser kommer alltid. Om man må stå til ansvar er en annen sak. 

Man er teoretisk sett oftest fri til å velge. Men det er det med diagnoser at man ikke alltid ser valgmuligheter. Noen ganger ser ikke de uten diagnoser det heller. Valg er det tyngste og vanskeligste en ofte tar. Og iblant ser man ingen alternativer. 

Endret av Kashmir
AnonymBruker
kupton skrev (4 timer siden):

Minst to forhold er meget kompliserende her:

1. Dette er også en politisk sak der meget sterke politiske krefter ikke vil tillate at han ikke er strafferettslig tilregnelig.

Så etter din mening burde han tvangsbehandles og så slippes fri?

Anonymkode: af7d1...ccb

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og dramatiserende pf på toppen av det hele 

Skulle ikke forundre meg om han nå også får emosjonelt ustabil pf også siden han nevnte han hadde selvmordstanker i retten. 

Anonymkode: 11946...f24

Det håper jeg ikke. Det er nok fordommer mot EUPF fra før..

En psykopat vet hva som er rett og galt. De er jo ikke dumme. De bare bryr seg ikke og har dårlig kontroll på sine handlinger i visse tilfeller. Å ikke ha respekt for lover, regler og normer er typisk ved psykopati, men det betyr ikke at det er synd på de og at de ikke vet at det i samfunnet de lever i ikke er riktig. De bare mener de er over loven. 

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Så etter din mening burde han tvangsbehandles og så slippes fri?

Anonymkode: af7d1...ccb

Jeg har ikke vært så nær han at jeg vil/kan uttale meg om hva han feiler, eller hvilken behandling han evt bør få. Behandlingen må bygge på diagnosen.

Hvis han er psykotisk, skal han dømmes til tvungent psykisk helsevern. Hvorvidt han noen gang skal slippes fri, beror på en farlighetsvurdering der samfunnsvernet veier særdeles tungt.

Glitter skrev (25 minutter siden):

En psykopat vet hva som er rett og galt. De er jo ikke dumme. De bare bryr seg ikke og har dårlig kontroll på sine handlinger i visse tilfeller. Å ikke ha respekt for lover, regler og normer er typisk ved psykopati, men det betyr ikke at det er synd på de og at de ikke vet at det i samfunnet de lever i ikke er riktig. De bare mener de er over loven. 

Joda, de kan være dumme! 🙃 det er en myte at de er mer intelligente. 

Forøvrig enig da. 

Kashmir skrev (3 minutter siden):

Forøvrig enig da. 

Synes du skal se på opptak av noen med dyssosial pf (psykopat), gjerne de som har havnet bak murene pga sine handlinger.

Ser du på 2-3 slike så ser du mønsteret ganske raskt. De er svært kalkulerte, ikke nødvendigvis intelligente. Men da ser du den ekte ‘personligheten’ og væremåten bedre, fordi de ikke har noe å tape i den situasjonen (gjerne etter en utenkelig lang dom og etter mange år i fengsel/ forvaring).

Det er ikke smågodt. 

Kashmir skrev (17 minutter siden):

Forøvrig enig da. 

Jeg sa ikke at de er mer intelligent. Jeg sa de ikke er dumme. At de vet forskjell på rett og galt. Men de bryr seg ofte ikke om det. 

Min eks er ikke spesielt smart, men han skjønner at man ikke banker opp, voldtar, holder fast og doper ned. 

Min stefar likeså. Han var lærer. 

Jeg ser ingenting stakkarslig hos slike personer. De eneste psykopater jeg kan ha noe sympati med er de som har fått hjelp i oppveksten til å lære seg hvordan fungere i samfunnet uten å ødelegge de rundt seg. Men de er det nok ikke mange av. 

Trinity80 skrev (23 minutter siden):

Synes du skal se på opptak av noen med dyssosial pf (psykopat), gjerne de som har havnet bak murene pga sine handlinger.

Ser du på 2-3 slike så ser du mønsteret ganske raskt. De er svært kalkulerte, ikke nødvendigvis intelligente. Men da ser du den ekte ‘personligheten’ og væremåten bedre, fordi de ikke har noe å tape i den situasjonen (gjerne etter en utenkelig lang dom og etter mange år i fengsel/ forvaring).

Det er ikke smågodt. 

Jeg har sett flere opptak. Ganske mange egentlig, både av kvinner og menn. 

Jeg forsvarer ikke handlingene deres . Jeg håper ikke at jeg har gitt inntrykk av det. 

Kashmir skrev (6 minutter siden):

Jeg har sett flere opptak. Ganske mange egentlig, både av kvinner og menn. 

Jeg forsvarer ikke handlingene deres . Jeg håper ikke at jeg har gitt inntrykk av det. 

Jeg oppfattet det slik, at du syntes synd på de på grunn av diagnosen. Men kan være totalt skivebom fra min side ☺️ I så fall så beklager jeg. Er uansett givende å være uenig å diskutere litt frem og tilbake (med seg selv også).

Trinity80 skrev (3 minutter siden):

Jeg oppfattet det slik, at du syntes synd på de på grunn av diagnosen. Men kan være totalt skivebom fra min side ☺️ I så fall så beklager jeg. Er uansett givende å være uenig å diskutere litt frem og tilbake (med seg selv også).

Jeg syns synd på dem i noen tilfeller, for jeg tror de er klar over hvor avstumpet de er følelselsmessig. I mitt hode ( vel og merke ) virker det ekstremt ensomt! Og de kan jo faktisk ikke noe for at de er så skadet/ dysfunksjonelle/ ødelagte. Jeg har mer empati med enkelte narsissister da. Å bære på så mye skam. Jeg kan jo syns synd på noen av dem uten å forsvare kriminelle handlinger og mishandling av andre! Jeg ville ikke uttrykt det ovenfor noen av dem, for å si det sånn. Jeg syns det er litt komplisert siden jeg også finner dem veldig skremmende. 

Jeg har absolutt mer empati med ofre altså. Må nesten understreke det! 

Annonse

Kashmir skrev (1 time siden):

Jeg syns synd på dem i noen tilfeller, for jeg tror de er klar over hvor avstumpet de er følelselsmessig. I mitt hode ( vel og merke ) virker det ekstremt ensomt! Og de kan jo faktisk ikke noe for at de er så skadet/ dysfunksjonelle/ ødelagte. Jeg har mer empati med enkelte narsissister da. Å bære på så mye skam. Jeg kan jo syns synd på noen av dem uten å forsvare kriminelle handlinger og mishandling av andre! Jeg ville ikke uttrykt det ovenfor noen av dem, for å si det sånn. Jeg syns det er litt komplisert siden jeg også finner dem veldig skremmende. 

Jeg har absolutt mer empati med ofre altså. Må nesten understreke det! 

Jeg lurer på hvordan selvmordsstatistikken er blant psykopater og narsissister. Ser vel for meg den er høyere hos sistnevnte? 

Glitter skrev (3 minutter siden):

Jeg lurer på hvordan selvmordsstatistikken er blant psykopater og narsissister. Ser vel for meg den er høyere hos sistnevnte? 

Det har jeg ikke tenkt på. Ja, si det. Tror vel også at det er sist nevnte da de jo kan ha dype depresjoner også. 

Men nå vet vel ingen helt hva som skjer i hodet på psykopater. Tror jeg? 

Kashmir skrev (7 minutter siden):

Det har jeg ikke tenkt på. Ja, si det. Tror vel også at det er sist nevnte da de jo kan ha dype depresjoner også. 

Men nå vet vel ingen helt hva som skjer i hodet på psykopater. Tror jeg? 

Nei, det tror ikke jeg heller. 

Er jo generelt sett vanskelig å forstå seg på folk samfunnet som gjør grusomme handlinger mot andre. 

Glitter skrev (35 minutter siden):

Nei, det tror ikke jeg heller. 

Er jo generelt sett vanskelig å forstå seg på folk samfunnet som gjør grusomme handlinger mot andre. 

Det er akkurat det. Jeg prøver å begripe, men jeg klarer jo ikke helt. Vi må jo egentlig være glade for det 😀 selv om det er noe frustrerende å ikke skjønne ting. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...