Gå til innhold

Er tilknytning til behandler det beste?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
Vendi skrev (1 time siden):

Jeg går på DPS, men rekker aldri å knytte meg til behandler. Jeg har de siste årene bare hatt "LISer" som jobber ca ett år før de haster videre i sitt utdanningsløp. Og når jeg vet det, blir jeg heller ikke "glad i" dem. Jeg holder en viss emosjonell avstand. Jeg liker dem jo, og synes de er flinke, men jeg knytter meg ikke til dem i særlig grad. Dette fordi jeg nettopp vet at de skal videre.

Hva med andre? Har du hatt samme behandler over tid, og føler du deg knyttet til ham/henne? Har du hatt hyppig skifte av behandlere som meg, men føler deg likevel knyttet? 

Lurer også på om tilknytning er viktig for best mulig virkning av behandlingen. 

Hva slags behandling er det du går i? Hvis det bare er utskiftinger så er det vel ikke noe vits om du uansett ikke åpner deg opp iløpet av den tiden eller at det ikke blir noe konkret behandling? 

Anonymkode: 33987...6a0

psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Veldig kort forklart: konspirasjonen handler om at det er krefter som ønsker at folk skal gjøre dårlige livsvalg og utvikle psykiske lidelser og traumer gjennom en manglende forståelse av naturvitenskap. Legemiddelindustrien samarbeider med parfymeindustrien om dette. De ønsker ikke at vanlige folk skal forstå at lukte- og smakssansen kan gi oss direkte kjemisk informasjon om hvem vi genetisk passer sammen med eller ikke. Derfor er det viktig for dem å bygge opp under en språkbruk som forvrenger kjemibegrepet til å handle om alt annet enn faktisk kjemi, samt å tilsløre réelle årsaker til kommunikasjonsproblemer.

Mange ideer om tilværelsen der ute. Takk for at du forklarte! Spennende teori om ikke annet. 

Gjest Vendi
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva slags behandling er det du går i? Hvis det bare er utskiftinger så er det vel ikke noe vits om du uansett ikke åpner deg opp iløpet av den tiden eller at det ikke blir noe konkret behandling? 

Det er utskiftninger ja, men er jo stabilt det året jeg går der. Og jeg åpner meg, jeg. Jeg er faktisk en veldig åpen person. Mye av grunnen til at jeg går i behandling er pga medisinering og oppfølging av det. 

Endret av Vendi
AnonymBruker
Vendi skrev (2 minutter siden):

Det er utskiftninger ja, men er jo stabilt det året jeg går der. Og jeg åpner meg, jeg. Jeg er faktisk en veldig åpen person. Mye av grunnen til at jeg går i behandling er pga medisinering og oppfølging av det. 

Da kan du jo be om at fastlegen følger deg opp isteden. En fastlege kan skrive ut medisiner og da får du 1 fast person. 

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da kan du jo be om at fastlegen følger deg opp isteden. En fastlege kan skrive ut medisiner og da får du 1 fast person. 

Fastleger som ikke har gått psykiatrisk modul kan ikke så veldig om det dessverre. Og mulig @Vendi har samtaleterapi i oppfølgingen også? Det må hn selv svare for ☺️

Trinity80 skrev (13 minutter siden):

Så lenge du ikke blir stuck i ideene, og glemmer virkeligheten? Men det er kanskje like greit sånn som verden er i dag💩

Det der var ikke dumt sagt. 

Det er kanskje like greit å glemme virkeligheten pr nå? 

👍😅

Endret av Kashmir
Gjest Vendi
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Har du et problem med at jeg går på DPS? Det kan nesten virke sånn.. 

Jeg går også i samtaler på DPS, med samme LIS. Og fastlegen har jeg også et veldig godt samarbeid med. Men med tiden blir det jo sånn at fastlegen tar over helt og jeg blir overført til kommunen for støttesamtaler. Har så vidt begynt med det nå, men vet ikke helt hvor lenge DPS ser det som hensiktsmessig at jeg går på DPS. Det blir vel en overlapping en stund. Og så har jeg fått høre at når tiden for avslutning kommer, så er det lav terskel for rehenvisning. Jeg må nok ha lett tilgang på psykiater i spesialisthelsetjenesten. 

AnonymBruker

Synes dette med tilknytning til behandler er fryktelig vanskelig, og jeg "hater det". Har funnet ut at jeg sannsynligvis har en unnvikende tilknytningsstil, i hvert fall er det vanskelig å gjøre meg sårbar, som jeg jo må være når jeg skal snakke om det som plager meg. Går i istdp-terapi, og synes fokuset på relasjonen er  veldig høyt. Men det er jo sånt jeg sliter mest med, relasjoner, og som jeg går i behandling for å hjelpes med. 

Anonymkode: c6e88...992

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Synes dette med tilknytning til behandler er fryktelig vanskelig, og jeg "hater det". Har funnet ut at jeg sannsynligvis har en unnvikende tilknytningsstil, i hvert fall er det vanskelig å gjøre meg sårbar, som jeg jo må være når jeg skal snakke om det som plager meg. Går i istdp-terapi, og synes fokuset på relasjonen er  veldig høyt. Men det er jo sånt jeg sliter mest med, relasjoner, og som jeg går i behandling for å hjelpes med. 

Anonymkode: c6e88...992

Konkret hva er vanskelig synes du? Jeg er også unnvikende og strever med å sette ord på det jeg tenker på.

Anonymkode: ba328...f1a

AnonymBruker

Det er vanlig å bli knyttet til behandler man har over tid. Da dette er en person du deler ditt innerste med, som forstår og gir deg det du trenger. 
Men det kan være viktig å tenke på at en behandler blir aldri din venn, og relasjonen vil ta slutt en dag. 
Jeg fikk en behandler for ca 2 mnd siden og vi har ikke blitt godt nok kjent enda. 
Men han virker flink på det jeg sliter med, og jeg tenker jeg vil få utbytte av det. 
Er bare veldig glad jeg kom til han, da jeg har hørt mye bra om han. 
gruer meg til timene, men det er jo en grunn for at jeg går dit. 
Har opplevd traume i forbindelse med brått dødsfall, og det er jævlig 

Anonymkode: c8ea5...311

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...