Gå til innhold

Vil psykiater alltid mase om å begynne på antipsykotika dersom man har psykoselidelse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hun nevnte det første timen at hun tenkte antipsykotika ville vært bra for meg. Jeg sa nei. Nå har jeg fått til hun 10 ganger til og hun har ikke tatt det opp etter det. 

Betyr dette at jeg ikke sliter med psykose/lidelse? 

Anonymkode: 3efa4...fff

Fortsetter under...

Mange av oss orker ikke mase. Vi forteller pasienten meget tydelig hva vi anbefaler. Hvis pasienten ikke vil ha det, er det pasientens problem. 

Men jeg ville ikke fortsatt med pasienten dersom jeg mente det var helt avgjørende å ta medisin.

Gjest Krøll47

Har du tvil til om diagnosen er riktig? Har du blitt "beskyldt" for å ha vært psykotisk men er fortsatt ikke enig i det i etterkant? Da forstår jeg skepsisen din til om dette er viktig/riktig osv. Særlig når behandler kun har tatt det opp en gang. 

Hvis du på en annen side er enig i og mener diagnosen er riktig, så synes jeg du burde ta initiativ til å samtale om og få kunnskap om medisiner, slik at du kan gjøre et informert valg sammen med behandler om hva som skal prøves ut først. Det finnes kanskje ikke noe som er helt uten bivirkninger, men å risikere å gå inn i psykose, det hadde jeg ikke tord! Nå har ikke jeg kunnskap om hva annet man kan gjøre for å unngå tilbakefall med den lidelsen og om man har ulike medisinfrie alternativer som også virker. Men psykose ville jeg altså ikke risikert.

Annonse

Gjest Krøll47
kupton skrev (17 timer siden):

Mange av oss orker ikke mase. Vi forteller pasienten meget tydelig hva vi anbefaler. Hvis pasienten ikke vil ha det, er det pasientens problem. 

Men jeg ville ikke fortsatt med pasienten dersom jeg mente det var helt avgjørende å ta medisin.

Det er vel mulig at noen pasienter trenger tid til å avfinne seg med diagnose før de er klare for medisinering? Litt vel raskt å avskrive noen etter én samtale om temaet medisinering. Det betyr at med deg som behandler ville man mistet tilgang til behandling med mindre man har full sykdomsinnsikt og -aksept umiddelbart, eller når du måtte finne det passende?🤔

Dumt å ikke gi pasienten en sjangs til å lande i situasjonen og akseptere at de er i en prosess. 

Endret av Krøll47

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...