Gå til innhold

Valg av medisinering til bipolar type 2 - Hva ville du valgt ut i fra kombinasjonen seroquel, wellbutrin, litium og lamictal?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skrev her en tråd tilbake i tid om at jeg ønsket å slutte på alle medisiner for å finne tilbake til meg selv, og jeg angrer nå og har tatt til fornuft og ønsker begynne på igjen. Jeg skulle jo ikke skrive noe mer om det å slutte på medisiner her inne lovte jeg, men nå som jeg har bestemt meg for å begynne på igjen håper jeg det er ok at jeg søker råd her inne? 😊 

Jeg har bipolar type 2 og sliter mest med alvorlige depresjoner, kraftig hypomani som nesten ble betegnet som mani av behandlere og personale (var innlagt da det snudde fra depresjon til hypomani) har jeg bare hatt en gang tidligere for 6 år siden. Psykotisk har jeg også vært i flere omganger, men det bruker ikke bli så ille egentlig så depresjonene er det som er verst for meg og som plager meg mest. Medisinene jeg brukte tidligere var 4 ulike på samme tid. Da følgende: Litium, lamictal, wellbutrin og seroquel, sistnevnte moderat dose for søvn. Jeg var heldig og hadde ingen bivirkninger av noen av dem (sett bort fra at jeg ikke lengre følte meg som meg selv men det er vel en liten pris å betale for muligheten til å holde seg stabil? Har jeg innsett nå i alle fall...) Så for min del kan det være aktuelt å begynne på igjen med hvilken som helst en av dem eller eventuelt to av dem i kombinasjon. Jeg ønsker ikke begynne på igjen på alle, i alle fall ikke med mindre jeg MÅ. Jeg følte selv at kanskje wellbutrin var den som gjorde størst forskjell for meg og det var den siste medisinen jeg begynte på, men ettersom jeg bruker seroquel for å sove på kunne det jo kanskje være en mulighet for å øke den faste dosen seroquel og bruke det både som forebyggende mot psykose og stemningsstabiliserende? (For så vidt jeg har skjønt har antipsykotika også en viss stemningsstabiliserende effekt for de med bipolar?) Også kan jeg vurdere legge til wellbutrin i tillegg dersom det skulle vise seg etter noen måneder at seroquel ikke skulle være nok alene? Høres det ut som en god ide og plan? Og hva er best å velge av depot eller vanlig seroquel for bipolar som i tillegg brukes for søvn?

@kupton har du noen gode råd til meg? Eller andre?

Anonymkode: f64fe...771

Fortsetter under...

Generelt går det omtrent slik for seg:

1. Nydiagnostisert BP2: En gir Lamictal mot depresjon og som forebyggende medisin og tar ned hypomaniene med AP (feks Seroquel) når de dukker opp.

2. Hvis 1. ikke er tilstrekkelig, må en inn med annen medisin. Her må en velge alt etter hva det er som ikke fungerer:

- Kommer ikke ut av depresjonen: Wellbutrin eller litium

- Så hyppige hypomanier at en også vil ha noe forebyggende: Litium eller Seroquel. Ta bort Wellbutrin.

- Innslag av psykose: Seroquel

Så håper jeg admin godtar en generell beskrivelse av dosering Seroquel

Søvn/angst: 25-100mg

Stemningstabiliserende og antidepressivt: +/- 300mg

Antipsykotisk: 4-800mg.

AnonymBruker
kupton skrev (23 minutter siden):

Generelt går det omtrent slik for seg:

1. Nydiagnostisert BP2: En gir Lamictal mot depresjon og som forebyggende medisin og tar ned hypomaniene med AP (feks Seroquel) når de dukker opp.

2. Hvis 1. ikke er tilstrekkelig, må en inn med annen medisin. Her må en velge alt etter hva det er som ikke fungerer:

- Kommer ikke ut av depresjonen: Wellbutrin eller litium

- Så hyppige hypomanier at en også vil ha noe forebyggende: Litium eller Seroquel. Ta bort Wellbutrin.

- Innslag av psykose: Seroquel

Så håper jeg admin godtar en generell beskrivelse av dosering Seroquel

Søvn/angst: 25-100mg

Stemningstabiliserende og antidepressivt: +/- 300mg

Antipsykotisk: 4-800mg.

Tusen takk for svar ☺️ Da skal jeg ta kontakt med fastlegen og foreslå en dose på i alle fall 400 mg seroquel til å starte med tenker jeg, slik at jeg vil få den antipsykotiske effekten. Må man trappe opp seroquel forresten? Og tror du jeg må bli henvist til psykiater igjen for oppstart av medisiner på nytt eller er det greit at det bare går via fastlegen nå? Det er jo medisiner som jeg har lang erfaring med og har brukt tidligere, så en skulle tro det går greit med bare oppfølging av fastlege i forhold til medisinering nå?

Ja, du må trappe opp. Maks er en dag på 200 før du går til 400, men jeg ville tatt det litt roligere når det ikke haster.

Svaret på det med fastlegen, er at jeg ikke kan si noe sikkert. Noen er kjempegode, og noen er meget uerfarne.

AnonymBruker
kupton skrev (1 time siden):

Ja, du må trappe opp. Maks er en dag på 200 før du går til 400, men jeg ville tatt det litt roligere når det ikke haster.

Svaret på det med fastlegen, er at jeg ikke kan si noe sikkert. Noen er kjempegode, og noen er meget uerfarne.

Okei, takk for svar igjen. Jeg har ingen hast da jeg heldigvis er i fin form nå egentlig, hadde bare lyst til å begynne på igjen på medisiner for å forebygge ett eventuelt tilbakefall ettersom jeg blir veldig dårlig når jeg først blir dårlig og det er det ikke verdt å gamble med har jeg heldigvis innsett nå 😊

Greit det, jeg får høre med han hva han helst vil, enkelte ganger har han bare forhørt seg med en tilfeldig psykiater på poliklinikken men enkelte ganger har det jo tatt tid å få svar, men som nevnt haster det jo ikke med oppstart så det er kanskje like greit.

AnonymBruker
kupton skrev (1 time siden):

Forresten, hva er best å bruke av seroquel i min situasjon - depot eller vanlig? (Stilte spørsmålet i hovedinnlegget men så du ikke hadde svart på det i det forrige svar, vet ikke om du bare ikke la merke til spørsmålet eller?) 🙂

Annonse

Drømmeautomat

Når det gjelder å ikke føle seg som seg selv kan jeg i hvert fall si at Lamictal for min del ikke har denne bivirkningen, nesten tvert om. Men erfaring er at det er en så å si bivirkningsfri medisin.

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Forresten, hva er best å bruke av seroquel i min situasjon - depot eller vanlig? (Stilte spørsmålet i hovedinnlegget men så du ikke hadde svart på det i det forrige svar, vet ikke om du bare ikke la merke til spørsmålet eller?) 🙂

Hos de som skal bruke medisinen på denne indikasjon, er det klart best å bruke depot. Da slipper en med en tablett i døgnet.

AnonymBruker

Er det alternativer til Seroquel på denne indikasjonen? Mht bivirkningene av Seroquel, men har også BP og plages av depresjoner av og til med psykotiske symptom. Lar litium

Anonymkode: cd1dc...975

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (7 timer siden):

Når det gjelder å ikke føle seg som seg selv kan jeg i hvert fall si at Lamictal for min del ikke har denne bivirkningen, nesten tvert om. Men erfaring er at det er en så å si bivirkningsfri medisin.

Aha, kanskje jeg skulle vurdere å bruke bare lamictal da? Det jeg tenkte med seroquel var vel egentlig bare det å slå to fluer i en smekk eller hva det nå det ordtaket er, siden jeg bruker seroquel for søvn og det fungerer veldig bra for meg og jeg sover dårlig for tiden tenkte jeg seroquel ville være ett naturlig førstevalg for meg nå?

AnonymBruker
kupton skrev (7 timer siden):

Hos de som skal bruke medisinen på denne indikasjon, er det klart best å bruke depot. Da slipper en med en tablett i døgnet.

Skjønner. Takker for svar, da skal jeg spesifisere at jeg ønsker depot.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...