Gå til innhold

@kupton. Om pasienten er tydelig nervøs/stresset i terapirommet

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Noe av det en ønsker å oppnå i angstbehandling er at pasienten skal oppleve at anget ikke er farlig - bare ubehagelig. Og at dersom en "står i det", vil angsten avta. Dette oppnår en aldri om en medisinerer bort angsten.

Annonse

AnonymBruker
kupton skrev (8 minutter siden):

Noe av det en ønsker å oppnå i angstbehandling er at pasienten skal oppleve at anget ikke er farlig - bare ubehagelig. Og at dersom en "står i det", vil angsten avta. Dette oppnår en aldri om en medisinerer bort angsten.

Når man over lang tid bare har erfart det motsatte- at den ikke avtar?

Anonymkode: c9f7b...08d

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når man over lang tid bare har erfart det motsatte- at den ikke avtar?

Da har en enten hatt feil behandler, eller så er det ingen hensikt med videre psykoterapi.

AnonymBruker
kupton skrev (14 minutter siden):

Da har en enten hatt feil behandler, eller så er det ingen hensikt med videre psykoterapi.

Vi snakker kanskje om ulik type angst her. Jeg snakker om vedvarende invalidiserende angst

kupton skrev (33 minutter siden):

For min del bestemte jeg meg fra starten av for at medisiner mot angst ikke skulle være et alternativ. Jeg skulle stå i det, koste hva det koste ville. Så jeg brukte det aldri, og det er jeg glad for i dag. Jeg er redd for at om jeg hadde begynt med det så hadde det vært for lett å ty til det for å få «pauser», og da ville det (slik jeg forestilte meg det) forstyrret terapien min. 

Jeg har et familiemedlem som brukte det under psykose, og det synes jeg er noe annet. 

Men dette er bare meg og mine egne, personlige tanker og meninger. 

AnonymBruker
kupton skrev (52 minutter siden):

Det anbefales jo ofte medisin mot angst her inne..? Og ellers- slik at man får dempet og sånn sett blir mottagelig for terapi 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det anbefales jo ofte medisin mot angst her inne..? Og ellers- slik at man får dempet og sånn sett blir mottagelig for terapi 

Noen må ta medisin fordi de ikke vil ha eller får tilbud om psykoterapi. Om en skal bruke medisiner i terapi, er det SSRI/SNRI som er alternativet.

AnonymBruker
kupton skrev (49 minutter siden):

Noen må ta medisin fordi de ikke vil ha eller får tilbud om psykoterapi. Om en skal bruke medisiner i terapi, er det SSRI/SNRI som er alternativet.

Men du synes SSRI mot angst er greit i kombinasjon med terapi? Eller unngå dette også? Hvorfor/hvorfor ikke?

Anonymkode: 62eec...8ac

Annonse

stjernestøv
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Kommenterer du det? Min gamle behandler jeg hadde sa feks "du vil helst ikke være her du". Min nye behandler kommenterer aldri atferden min selv om jeg er tydelig ubekvem med å være i rommet.

Anonymkode: 09df7...330

Sykepleieren kom med tips til hva jeg skulle gjøre og spurte om han skulle gå. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...