Gå til innhold

Ekstraslag + graviditet


Ahsol

Anbefalte innlegg

Har siden 2019 slitt med hjertebank og ekstraslag. Hadde den gang høyt stoffskifte, som det ikke ble gjort noe med. Har siden utviklet lavt stoffskifte. Stort sett har jeg enkeltvis med ekstraslag, som jeg er blitt godt vant med, men av og til får jeg anfall som varer i flere minutter. Dette har utenom graviditet kanskje oppstått 1-2 ganger i halvåret. Jeg har vært hos hjertespesialist to ganger, ingen funn, men har heller ikke hatt hjertebank under EKG. En av hjertespesialistene mente jeg hadde en ufarlig rytmeforstyrrelse, men den var vanskelig å fange på EKG. Problemet er at disse anfallene har blitt verre etter hvert. Før varte de et opptil et par min og ekstraslag ca. hvert 4 slag. Det siste varte i 15 min og det var ekstraslag hvert andre slag. Det er spesielt ille no når jeg er gravid, og blir ekstra bekymret for det som gravid også.. 

Føler jeg aldri har blitt skikkelig tatt på alvor når jeg har fortalt om disse anfallene. Det har ikke blitt forklart hvorfor jeg får det og derfor får jeg ikke ro med det heller. Hver gang det skjer går jeg rundt med uro i dagsavis etter.. håper derfor noen her inne har noen beroligende ord å komme med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du skal prøve å stole på hjertespesialisten og ta dette helt med ro. Ekstraslag kan komme ofte eller sjeldent, og når de først kommer, så vil det kunne bli hele anfall hvor annethvert eller hvert tredje slag er et ekstraslag.

Du trenger ikke å fange dette opp på EKG hvis:

- Du kjenner en grunnrytme i pulsen din (f.eks. at hvert annet, hvert tredje, eller variabelt, slag er et ekstraslag, men at du har en sinusrytme i "bunn" (altså et slags system i "galskapen"))

- Du ikke får andre plager i forbindelse med dette, som at det svartner for øynene eller du blir dårlig annet enn av angsten.

Hvis begge disse er OK, har du uskyldige ekstraslag, bare litt mange. Hvis pulsen er helt kaotisk og i virrvarr, så bør du få utelukket at det er korte anfall av atrieflimmer eller en annen form for rytmeforstyrrelse du har i disse anfallene. Hvis du mot formodning skulle bli dårlig av dette annet enn av selve angsten, så må du snakke med lege.

Ellers er alt OK med deg. Stol på hjertespesialisten din :)

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (18 minutter siden):

Jeg synes du skal prøve å stole på hjertespesialisten og ta dette helt med ro. Ekstraslag kan komme ofte eller sjeldent, og når de først kommer, så vil det kunne bli hele anfall hvor annethvert eller hvert tredje slag er et ekstraslag.

Du trenger ikke å fange dette opp på EKG hvis:

- Du kjenner en grunnrytme i pulsen din (f.eks. at hvert annet, hvert tredje, eller variabelt, slag er et ekstraslag, men at du har en sinusrytme i "bunn" (altså et slags system i "galskapen"))

- Du ikke får andre plager i forbindelse med dette, som at det svartner for øynene eller du blir dårlig annet enn av angsten.

Hvis begge disse er OK, har du uskyldige ekstraslag, bare litt mange. Hvis pulsen er helt kaotisk og i virrvarr, så bør du få utelukket at det er korte anfall av atrieflimmer eller en annen form for rytmeforstyrrelse du har i disse anfallene. Hvis du mot formodning skulle bli dårlig av dette annet enn av selve angsten, så må du snakke med lege.

Ellers er alt OK med deg. Stol på hjertespesialisten din :)

Takk for svar! Jeg har ikke andre symptomer under disse anfallene annet enn bekymring, som nok forlenger prosessen. Blir bare veldig sliten etterpå. Har alltid syntes det har vært for ubehagelig å kjenne på pulsen når det skjer, men det kjennes ut som det er en «jevn» puls med ekstraslag, av og til kjennes det bare ut som ett konstant ekstraslag. Har opplevd at det også kjennes ut som hjertet vibrerer som en påhengsmotor, men det er heldigvis lenge siden.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...