Gå til innhold

Kvinner vil at mannen skal ta styringen og betale på date, liker altså bare likestilling når det gagner kvinnen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Louise-Marie, og to andre kvinner, er enige om at særlig ett sjekketriks funker på dem.

Som Nettavisen tidligere har skrevet om er det særlig to grupper som strever, nemlig høyt utdannede kvinner og menn med lav inntekt.

De høyt utdannede kvinnene kan slite med å finne en match fordi de ønsker menn med høyere status enn dem selv – noe som ser ut til å være en mangelvare.

Forskere peker på at menn med høy utdanning, høy inntekt og godt utseende har høy status i kvinners øyne.

Det begynte for fem år siden, to år etter hun ble skilt. I likhet med de fleste single logget hun seg på datingapper som Tinder, Happn og Match. Der var det et hav av menn, og også mye interesse, men likevel svært vanskelig å finne en god match, opplevde hun.

– Jeg ønsker jo ikke å senke kravene betraktelig. Da vil jeg heller være singel, sier hun til Nettavisen.

– Jeg savner gentlemannen fra 90-tallet. Hvor har han blitt av? spør hun retorisk.

– Det viktigste for meg er en mann som viser interesse. Han må være litt på.

Selv har hun bare møtt et fåtall av slike gentlemen, som hun kaller dem, de siste fem årene. Slike som spanderer kaffen på date, og henter henne når hun har vært ute med venninner.

Når menn tør å være litt direkte, og på, så signaliserer de selvtillit. Da vokser de i mine øyne. Jeg er leder på jobb og hjemme, men i et forhold vil jeg ikke være det. Han bør ikke la meg gjøre alt selv, men være oppmerksom og ta vare på meg.

Kvinner vil altså ha alle fordeler med likestilling, men ingen ulemper. Hykleri kaller man det.

https://www.nettavisen.no/singel/sjekking/kjarlighet/tre-kvinner-med-rad-til-single-menn-dette-hadde-hjulpet-veldig/f/5-95-1658110

Anonymkode: e2cac...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

UtakknemligDiva

Kan de ikke bare drite i å finne en mann? Kanskje de kan finne en kvinne i stedet? Hvis høy utdannelse er så viktig i en partner, så blir det etter hvert flere kvinner å velge i der enn menn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har du våkna fra dvalen? :) 

Anonymkode: 1d58e...81c

Ta deg sammen nå, og svar skikkelig.

Anonymkode: e2cac...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kvinner vil altså ha alle fordeler med likestilling, men ingen ulemper. Hykleri kaller man det.

Hæ? Hun som sier det der om at hun ikke vil være leder i parforholdet (i den betydning at hun vil ha en mann som er oppmerksom og ikke altfor tafatt), er i 50-årene. Blir det ikke litt drøyt å generalisere det til "hva kvinner vil"? Blir det noe ut av datingen, er det fort uvesentlig hvem som betaler kaffen. 

Hun sier også at utdannelse ikke er poenget, men at de har noe felles å prate om. Parforhold er ikke en faglunsj, men kvinner (og her tør jeg generalisere!) er glade i kommunikasjon, gjerne innenfor andre emner enn sport og gaming.

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Som Nettavisen tidligere har skrevet om er det særlig to grupper som strever, nemlig høyt utdannede kvinner og menn med lav inntekt. De høyt utdannede kvinnene kan slite med å finne en match fordi de ønsker menn med høyere status enn dem selv – noe som ser ut til å være en mangelvare.

Forskere peker på at menn med høy utdanning, høy inntekt og godt utseende har høy status i kvinners øyne.

Du så at det andre eksemplet (paret i 30-årene, der han er montør og hun har mastergrad) knuste den antakelsen om at det har med formell status å gjøre? Kan det tenkes at det er basert på erfaringer, ikke statusjag, at kvinner ser etter noen med en bakgrunn som minner om deres egen?

Sånn journalistikk blir veldig overfladisk, man kan lett finne 2-3 kvinner eller menn som ikke er representative for noe som helst. F.eks. kan alder og livsfase kan være mye viktigere enn kjønn. Men ikke gjør ting verre ved å sitere bare det du ikke liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Louise-Marie, og to andre kvinner, er enige om at særlig ett sjekketriks funker på dem.

Som Nettavisen tidligere har skrevet om er det særlig to grupper som strever, nemlig høyt utdannede kvinner og menn med lav inntekt.

De høyt utdannede kvinnene kan slite med å finne en match fordi de ønsker menn med høyere status enn dem selv – noe som ser ut til å være en mangelvare.

Forskere peker på at menn med høy utdanning, høy inntekt og godt utseende har høy status i kvinners øyne.

Det begynte for fem år siden, to år etter hun ble skilt. I likhet med de fleste single logget hun seg på datingapper som Tinder, Happn og Match. Der var det et hav av menn, og også mye interesse, men likevel svært vanskelig å finne en god match, opplevde hun.

– Jeg ønsker jo ikke å senke kravene betraktelig. Da vil jeg heller være singel, sier hun til Nettavisen.

– Jeg savner gentlemannen fra 90-tallet. Hvor har han blitt av? spør hun retorisk.

– Det viktigste for meg er en mann som viser interesse. Han må være litt på.

Selv har hun bare møtt et fåtall av slike gentlemen, som hun kaller dem, de siste fem årene. Slike som spanderer kaffen på date, og henter henne når hun har vært ute med venninner.

Når menn tør å være litt direkte, og på, så signaliserer de selvtillit. Da vokser de i mine øyne. Jeg er leder på jobb og hjemme, men i et forhold vil jeg ikke være det. Han bør ikke la meg gjøre alt selv, men være oppmerksom og ta vare på meg.

Kvinner vil altså ha alle fordeler med likestilling, men ingen ulemper. Hykleri kaller man det.

https://www.nettavisen.no/singel/sjekking/kjarlighet/tre-kvinner-med-rad-til-single-menn-dette-hadde-hjulpet-veldig/f/5-95-1658110

Anonymkode: e2cac...c9e

Det er både kvalmt og trist at så mange jenter kun går etter penger og ytre faktorer. Hvor ble det av den ekte forelskelsen? Er den borte som et resultat av at de har ligget med mange gutter/menn?  Bare lurer.  

Anonymkode: f1842...e6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

UtakknemligDiva skrev (14 timer siden):

Kan de ikke bare drite i å finne en mann? Kanskje de kan finne en kvinne i stedet? Hvis høy utdannelse er så viktig i en partner, så blir det etter hvert flere kvinner å velge i der enn menn. 

Det er bare å bli lesbisk tenker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Dette er nå bare et par kvinner som Nettavisen har rota fram for å spisse en sak og starte nettdebatter som dette. Hvis man ser seg litt rundt oppdager man at det i mange forhold er kvinna som tjener mest og/eller har høyst utdanning. Dessuten har man noen valg som mann, f.eks. å ikke forsøke å imponere slike kvinner. Jeg er for likestilling og kommer aldri til å oppføre meg som den vamle gentlemannen fra femtitallet. Jeg kan godt spandere en øl eller drink på date, men da forventer jeg at hun spanderer neste. Den eneste gangen jeg har opplevd at ei kvinne har hatt en annen forventning var på en luguber nattklubb i Gdansk. Det kosta meg lite å gå derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Drømmeautomat skrev (1 time siden):

Dette er nå bare et par kvinner som Nettavisen har rota fram for å spisse en sak og starte nettdebatter som dette. Hvis man ser seg litt rundt oppdager man at det i mange forhold er kvinna som tjener mest og/eller har høyst utdanning. Dessuten har man noen valg som mann, f.eks. å ikke forsøke å imponere slike kvinner. Jeg er for likestilling og kommer aldri til å oppføre meg som den vamle gentlemannen fra femtitallet. Jeg kan godt spandere en øl eller drink på date, men da forventer jeg at hun spanderer neste. Den eneste gangen jeg har opplevd at ei kvinne har hatt en annen forventning var på en luguber nattklubb i Gdansk. Det kosta meg lite å gå derfra.

Mann som forventer å bli spandert på... 🤣

Jeg skal ikke fortelle deg hvordan du skal være. 
Jeg forventer ikke at en mann skal spandere bare fordi han er mann, eller spandere i det hele tatt. Hadde blitt dyrt for kompisene mine å gå ut med meg hvis de skulle betalt for meg hele tiden🙃 men maskuliniteten forsvinner mer og mer hos menn. Og en kvinne som frir, er noe av det tristeste. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Grendel skrev (8 timer siden):

Det er bare å bli lesbisk tenker du?

Hvis det viktigste for de er at partneren tjener mer, så finnes det såklart lesbiske som ser mer ut som menn. Evt kan de være heldige å finne noen som har skiftet kjønn da. Det blir det vel mer og mer av.

Om det er bare å bli lesbisk vet jeg ikke, man kan kanskje savne noe under sex, en finger fyller nok ikke opp like mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat skrev (1 time siden):

Dette er nå bare et par kvinner som Nettavisen har rota fram for å spisse en sak og starte nettdebatter som dette. Hvis man ser seg litt rundt oppdager man at det i mange forhold er kvinna som tjener mest og/eller har høyst utdanning. Dessuten har man noen valg som mann, f.eks. å ikke forsøke å imponere slike kvinner. Jeg er for likestilling og kommer aldri til å oppføre meg som den vamle gentlemannen fra femtitallet. Jeg kan godt spandere en øl eller drink på date, men da forventer jeg at hun spanderer neste. Den eneste gangen jeg har opplevd at ei kvinne har hatt en annen forventning var på en luguber nattklubb i Gdansk. Det kosta meg lite å gå derfra.

Så du spanderer først? Sånn vanligvis? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva skrev (10 minutter siden):

Og en kvinne som frir, er noe av det tristeste. 

Jeg fridde jeg og det var ikke skuddår engang. :) Var ingenting trist ved det, hvorfor skulle det være det?

UtakknemligDiva skrev (8 minutter siden):

Hvis det viktigste for de er at partneren tjener mer, så finnes det såklart lesbiske som ser mer ut som menn. Evt kan de være heldige å finne noen som har skiftet kjønn da. Det blir det vel mer og mer av.

Om det er bare å bli lesbisk vet jeg ikke, man kan kanskje savne noe under sex, en finger fyller nok ikke opp like mye.

Du tror legningen kun har med sex å gjøre?! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
Kashmir skrev (7 minutter siden):

Så du spanderer først? Sånn vanligvis? 

Vanligvis er det nok jeg som kjøper først, ja. Men ikke alltid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drømmeautomat skrev (1 minutt siden):

Vanligvis er det nok jeg som kjøper først, ja. Men ikke alltid. 

Ja? Der kan du se. Og jeg ville blitt overrasket av annet svar fra deg også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Lillemus skrev (7 minutter siden):

Jeg fridde jeg og det var ikke skuddår engang. :) Var ingenting trist ved det, hvorfor skulle det være det?

Du tror legningen kun har med sex å gjøre?! 

Fint for deg om det ikke var trist. Hvorfor det er trist? Fordi vi er et av de første landene som går fra det tradisjonelle på mange områder, og dermed også det vi er vant med. Ikke fordi det nødvendigvis blir til det bedre, men fordi noen absolutt skal gjøre en forandring. Menn og kvinner fra mange andre land synes sikkert det er mega teit, og jeg er kanskje litt enig. Jeg sier ikke at DU er teit altså, men faktum at kvinnene skal begynne og fri til menn. Eller kanskje jeg har vært for mye i Tyrkia?🙃


Og det er trist fordi jeg har vel lært litt at en mann som vil ha en dame vil vise det. Mener ikke at en dame skal sitte helt passiv og la han ta alle initiativ, men når det gjelder å velge en partner så er det for meg mannens oppgave :)

Skrev jeg at legning bare har med sex å gjøre? Det har vel med hvem man blir tiltrukket av også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (4 minutter siden):

Ja? Der kan du se. Og jeg ville blitt overrasket av annet svar fra deg også. 

Er det en selvfølge at mannen alltid skal spandere flrst?

Anonymkode: e2cac...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det en selvfølge at mannen alltid skal spandere flrst?

Anonymkode: e2cac...c9e

Jeg kommenterte Automaten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva skrev (1 minutt siden):

Fint for deg om det ikke var trist. Hvorfor det er trist? Fordi vi er et av de første landene som går fra det tradisjonelle på mange områder, og dermed også det vi er vant med. Ikke fordi det nødvendigvis blir til det bedre, men fordi noen absolutt skal gjøre en forandring. Menn og kvinner fra mange andre land synes sikkert det er mega teit, og jeg er kanskje litt enig. Jeg sier ikke at DU er teit altså, men faktum at kvinnene skal begynne og fri til menn. Eller kanskje jeg har vært for mye i Tyrkia?🙃


Og det er trist fordi jeg har vel lært litt at en mann som vil ha en dame vil vise det. Mener ikke at en dame skal sitte helt passiv og la han ta alle initiativ, men når det gjelder å velge en partner så er det for meg mannens oppgave :)

Skrev jeg at legning bare har med sex å gjøre? Det har vel med hvem man blir tiltrukket av også? 

Jeg synes på ingen måte det er trist at kvinner liksom ikke skal kunne fri, det var det du som sa. :) Mannen min liker godt å være gift altså, vi hadde et lite og enkelt bryllup på rådhuset, det passet oss perfekt. :) 

Ja, når du skriver at man kan kanskje savne noe under sex fordi en finger ikke fyller ut like mye, så høres det jo virkelig ut som du tror legningen kun handler om sex. At man like gjerne kan være sammen med en mann som en kvinne så lenge sexen er god liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
Kashmir skrev (11 minutter siden):

Ja? Der kan du se. Og jeg ville blitt overrasket av annet svar fra deg også. 

Jeg benekter ikke at det er forskjell i adferd/forventninger mellom kvinner og menn. F.eks. tar jeg oftere også initiativet til en date. Men det betyr ikke at man trenger å falle så lavt at man oppfører seg som en gentleman. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Lillemus skrev (5 minutter siden):

Jeg synes på ingen måte det er trist at kvinner liksom ikke skal kunne fri, det var det du som sa. :) Mannen min liker godt å være gift altså, vi hadde et lite og enkelt bryllup på rådhuset, det passet oss perfekt. :) 

Ja, når du skriver at man kan kanskje savne noe under sex fordi en finger ikke fyller ut like mye, så høres det jo virkelig ut som du tror legningen kun handler om sex. At man like gjerne kan være sammen med en mann som en kvinne så lenge sexen er god liksom.

Det var vel nettopp det jeg ikke mente. At en kvinne vil ikke være like tilfredsstillende for en hetero kvinne. Eneste er jo at det er sikkert mtp graviditet da :) men det er jo bare å bruke kondom (så lenge man finner en mann som er villig til å bruke det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...