Gå til innhold

Kvinner vil at mannen skal ta styringen og betale på date, liker altså bare likestilling når det gagner kvinnen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Med mindre det er snakk om donor så trenger fortsatt kvinner menn for å bli gravid. Ergo kan vel mannen sikre seg MOT å få barn dersom han ikke ønsker?

Anonymkode: 1d58e...81c

I teorien kan mannen bruke kondom ved hvert samleie og dermed redusere risikoen for å bli far uønsket.

I praksis har man gjerne tillit til den man velger å gå til sengs med. Det kan lett bli turn off, dersom mannen insisterer på å bruke kondom som (let’s face it) reduserer nytelsen for begge, om dama forsikrer om at hun har full kontroll på prevensjonen og kondom derfor ikke er nødvendig eller ønskelig. 

Jeg er for at kvinnen har selvbestemmelse over egen kropp og hvorvidt et svangerskap skal fullføres eller ikke. Menn burde på sin side få mulighet til å gjennomføre juridisk abort og fraskrive seg ansvar på den måten, i likestillingens navn. 

Anonymkode: c1f0e...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

I teorien kan mannen bruke kondom ved hvert samleie og dermed redusere risikoen for å bli far uønsket.

I praksis har man gjerne tillit til den man velger å gå til sengs med. Det kan lett bli turn off, dersom mannen insisterer på å bruke kondom som (let’s face it) reduserer nytelsen for begge, om dama forsikrer om at hun har full kontroll på prevensjonen og kondom derfor ikke er nødvendig eller ønskelig. 

Jeg er for at kvinnen har selvbestemmelse over egen kropp og hvorvidt et svangerskap skal fullføres eller ikke. Menn burde på sin side få mulighet til å gjennomføre juridisk abort og fraskrive seg ansvar på den måten, i likestillingens navn. 

Anonymkode: c1f0e...1ba

Det synes jeg også.

Anonymkode: 1d58e...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

I teorien kan mannen bruke kondom ved hvert samleie og dermed redusere risikoen for å bli far uønsket.

I praksis har man gjerne tillit til den man velger å gå til sengs med. Det kan lett bli turn off, dersom mannen insisterer på å bruke kondom som (let’s face it) reduserer nytelsen for begge, om dama forsikrer om at hun har full kontroll på prevensjonen og kondom derfor ikke er nødvendig eller ønskelig. 

Jeg er for at kvinnen har selvbestemmelse over egen kropp og hvorvidt et svangerskap skal fullføres eller ikke. Menn burde på sin side få mulighet til å gjennomføre juridisk abort og fraskrive seg ansvar på den måten, i likestillingens navn. 

Anonymkode: c1f0e...1ba

 

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det synes jeg også.

Anonymkode: 1d58e...81c

Ser for meg en stor oppblomstring av seksuelt overførbare sykdommer om menn vet at de uansett ikke har noe ansvar for en evt. graviditet 😅. Dette er imidlertid helt uaktuelt av flere grunner, ikke minst basert på barnets rettigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

I teorien kan mannen bruke kondom ved hvert samleie og dermed redusere risikoen for å bli far uønsket.

I praksis har man gjerne tillit til den man velger å gå til sengs med. Det kan lett bli turn off, dersom mannen insisterer på å bruke kondom som (let’s face it) reduserer nytelsen for begge, om dama forsikrer om at hun har full kontroll på prevensjonen og kondom derfor ikke er nødvendig eller ønskelig. 

Jeg er for at kvinnen har selvbestemmelse over egen kropp og hvorvidt et svangerskap skal fullføres eller ikke. Menn burde på sin side få mulighet til å gjennomføre juridisk abort og fraskrive seg ansvar på den måten, i likestillingens navn. 

Anonymkode: c1f0e...1ba

Tillit til den man går til sengs med? Hvor lenge dater folk før de har sex, og hvor mye tillit opparbeides på den tiden? 

Dette var banalt syns jeg. 

Hvis du ikke har tenkt til å ta ansvar hvis dama blir gravid, så bruk kondom eller la vær å ha sex før du har fått en aldri så liten mulighet til å skjønne om du "kan ha tillit" Ha i bakhodet at det alltid er en risiko, og la dama få vite at du ikke vil ta ansvar om hun blir gravid. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Med mindre det er snakk om donor så trenger fortsatt kvinner menn for å bli gravid. Ergo kan vel mannen sikre seg MOT å få barn dersom han ikke ønsker?

Anonymkode: 1d58e...81c

Du tok det jeg skrev ut av kontekst, så her får du diskutere med deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Enhver person som har sex (med en kvinne i fertil alder) løper en risiko for graviditet. Denne risikoen eksisterer (dvs. den er ikke null) uavhengig av om man hopper av før man kommer, bruker kalenderen, bruker kondom (som kan sprekke) eller bruker annen prevensjon. Det er snakk om å minimere risiko, men risikoen er aldri null.

Dette er en del av "regnestykket" man bør gjøre når man bestemmer seg for å ha sex. Man får sette nytelse og andre aspekter på den ene siden, og risiko for graviditet, kjønnssykdommer, osv. på den andre siden. Så tar man en beslutning selv hva man velger.

Om en ONS eller annen sex fører til graviditet, så er jeg en tilhenger av at folk snakker sammen. Men den endelige beslutningen om man skal beholde barnet, mener jeg må ligge hos kvinnen. For menn: "Er du med på leken.... osv" - altså - har du sex, må du vite hva konsekvensen av det kan bli.

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drømmeautomat

Ja, det er en risiko du må ta. Kvinnen bestemmer over egen kropp, det gjelder både om hun velger å bære barnet fram eller ta abort. Dette er udiskutabelt. Det er likevel egoistisk om ei kvinne velger å bære fram barnet mot mannens vilje, mest fordi det viser mangel på hensyn i forhold til barnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (56 minutter siden):

Enhver person som har sex (med en kvinne i fertil alder) løper en risiko for graviditet. Denne risikoen eksisterer (dvs. den er ikke null) uavhengig av om man hopper av før man kommer, bruker kalenderen, bruker kondom (som kan sprekke) eller bruker annen prevensjon. Det er snakk om å minimere risiko, men risikoen er aldri null.

Dette er en del av "regnestykket" man bør gjøre når man bestemmer seg for å ha sex. Man får sette nytelse og andre aspekter på den ene siden, og risiko for graviditet, kjønnssykdommer, osv. på den andre siden. Så tar man en beslutning selv hva man velger.

Om en ONS eller annen sex fører til graviditet, så er jeg en tilhenger av at folk snakker sammen. Men den endelige beslutningen om man skal beholde barnet, mener jeg må ligge hos kvinnen. For menn: "Er du med på leken.... osv" - altså - har du sex, må du vite hva konsekvensen av det kan bli.

Jeg tenker juridisk abort bør bli et alternativ.

Anonymkode: e2cac...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (2 minutter siden):

Ja, det er en risiko du må ta. Kvinnen bestemmer over egen kropp, det gjelder både om hun velger å bære barnet fram eller ta abort. Dette er udiskutabelt. Det er likevel egoistisk om ei kvinne velger å bære fram barnet mot mannens vilje, mest fordi det viser mangel på hensyn i forhold til barnet. 

Da bør hun også ta konsekvensen av det.

Anonymkode: e2cac...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Da bør hun også ta konsekvensen av det.

Anonymkode: e2cac...c9e

 

Drømmeautomat skrev (17 minutter siden):

Ja, det er en risiko du må ta. Kvinnen bestemmer over egen kropp, det gjelder både om hun velger å bære barnet fram eller ta abort. Dette er udiskutabelt. Det er likevel egoistisk om ei kvinne velger å bære fram barnet mot mannens vilje, mest fordi det viser mangel på hensyn i forhold til barnet. 

Ja alle bestemmer seg for sin egen kropp. Men det er et liv også barnet hun bærer på som ikke har bedt om å bli til men som raskt får alle organer på plass, og som kjenner det samme som meg og deg.  Hvis man absolutt ikke vil ha barn så kan man la vær å ha sex,. Hvis hun helst ikke vil bli gravid så kan hun bruke prevensjon hvis de vil ha sex, men da bør de også få barnet om hun blir gravid. Men liten sjans for å bli gravid om en bruker prevensjon riktig. 

Anonymkode: f1842...e6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men liten sjans for å bli gravid om en bruker prevensjon riktig. 

Tja. Jeg vet faktisk om flere som har blitt gravide med kobberspiralen intakt. Hvordan man kan bruke den feil skjønner jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg tenker juridisk abort bør bli et alternativ.

Anonymkode: e2cac...c9e

Hva med barnet da? Har ikke det rettigheter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
emilie321 skrev (10 minutter siden):

Hva med barnet da? Har ikke det rettigheter? 

Er du abortmotstander?

Anonymkode: e2cac...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

emilie321
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Er du abortmotstander?

Anonymkode: e2cac...c9e

Nei, dvs ønsker ikke at abort blir brukt som prevensjon.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel
emilie321 skrev (1 time siden):

Hva med barnet da? Har ikke det rettigheter? 

Nei. Kvinner kan fritt få barn alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

"gi mannen lik rett til abort - først da er menn og kvinner virkelig LIKESTILT."

du tenker mannen skal bestemme over kvinnens kropp? Dersom mannen ikke ønsker barn er det vel i første omgang å sikre seg så godt man kan ved å bruke kondom?

Anonymkode: 1d58e...81c

Vel, kanskje la være å ha sex i det hele tatt hvis frykten er så stor. Hvis han bruker kondom og hun likevel blir gravid, og velger å beholde mot hans vilje, kan hun bli fratatt retten til barnebidrag. Evt kan han sterilisere seg, så er ihvertfal HAN sikker.

Endret av UtakknemligDiva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321
Grendel skrev (1 time siden):

Nei. Kvinner kan fritt få barn alene.

Skrev det kanskje litt dumt, men mente i forhold til at om barnefaren skulle kunne frasi seg alt ansvar.  Der mener jeg at en har ansvar om en har vært med på å lage et barn (når barnet har blitt født) En skal ikke kunne frasi seg ansvaret for barnet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krøll47
Skrevet (endret)

Ser tråden har sporet av til å handle om helt andre ting og orker ikke lese gjennom alt. Kommentar til opprinnelig tema: "Hører at" unge kvinner på Tinder spør direkte om inntekt og leter etter menn som er en del eldre enn dem, for å få materielle fordeler ut av relasjonen (?). Allikevel kan jeg ikke tenke meg at dette er noen standard for kvinner flest. 

Er selv universitetsutdannet, men kun BA pluss litt til, så er vel sånn middels. Etter skillsmisse for noen år siden begynte jeg å date og det var naturlig for meg å ikke bry meg om status og økonomi hos dem jeg datet. Det er kommunikasjonen som teller, om man har kjemi og gir hverandre en god følelse. Egentlig det meste annet enn økonomi. Hva har jeg med den andres økonomi å gjøre uansett?! Hva jeg fant ut etter en del dating i ulike sosiale lag:

- Det er lite "tak" i menn med lite utdannelse, - de har ofte (barnslige) interesser de prater mye om og evner ikke å vise interesse for ting jeg liker,

- de mangler allmennkunnskap og ordforråd på en del områder - man må forenkle eller dumme litt nedover når man snakker

- de har aldri råd til å spandere noe. Noen lar seg gjerne invitere selv men det kommer sjeldent noe tilbake. Noen ganger virker det som det mangler på sosial intelligens for en kopp kaffe i ny og ne velter vel ikke lasset for noen... 

- de har ofte rotete forhold til ekser, barn eller annen familie. 

- tar dumme økonomiske avgjørelser. Bruker penger på lystbetonte ting men feiler i å fikse opp i langt viktigere ting. 

- de gir en en følelse av å ha et ekstra barn en må passe på. 

Fasit ble at jeg til dels bryr meg om hva slags jobb og økonomi en potensiell partner har allikevel, siden den statusen OFTE sier noe om andre egenskaper personen har. Det er neppe tilfeldig at det går så ulikt med folk... 

På den annen side: er ikke interessert i noen rikinger heller. Ikke at det skal spille noen rolle, men jeg ønsker ikke å være i et forhold med en person som lever under helt andre livsomstendigheter og med en helt annen livsstil enn meg selv. Det ville vært et mareritt å skulle dra ut på ting der jeg måtte stresset med å ha de "riktige klærne" , stadig skulle prioritere dyre reiser etc. som ikke er vanlige i mitt liv. Hadde sikkert ruinert meg selv økonomisk i et forsøk på å holde tritt. 

Min anbefaling er å skaffe seg en partner som er på sitt eget nivå og med lignende livsstil. Hvis du er en røykende tjukk bleik gamer uten utdannelse som aldri har sett innsiden av et treningsstudio, så sier det seg selv at du ikke lander noe hos en jevnaldrende som har ting på stell. Gjør deg fortjent til den partneren du ønsker deg. Uansett om kvinne eller mann. 

Hilsen normaltutseende kvinnfolk med akseptabel tankekapasitet i midten av trettiårene. 

Endret av Krøll47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel
emilie321 skrev (43 minutter siden):

Skrev det kanskje litt dumt, men mente i forhold til at om barnefaren skulle kunne frasi seg alt ansvar.  Der mener jeg at en har ansvar om en har vært med på å lage et barn (når barnet har blitt født) En skal ikke kunne frasi seg ansvaret for barnet sitt.

Ikke dumt i det hele tatt. Det er jeg som har litt avvikende meninger der.

La oss si det sånn: Det kan aldri bli helt rettferdig siden kvinner føder, men jeg synes juridisk abort er et like bra (eller dårlig) kompromiss som i dag. Det handler om hva som skjer etter fødselen. Ikke om kvinners selvbestemmelse over kroppen sin.

Det ser ut som om mange argumenter blir tatt frem når det er beleilig. For eksempel at når man har sex så har man implisitt sagt ja til å få barn. Det gjelder kun menn, og selv om hun lyver om prevensjon. Eller at barn har rett på en far. Kvinner kan bli gravide på klinikk ellee nekte å oppgi barnefar. Da er det plutselig ikke så viktig viktig.

Rettferdig blir det aldri uansett, så jeg gidder ikke stå på barrikadene for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321
Grendel skrev (1 minutt siden):

Ikke dumt i det hele tatt. Det er jeg som har litt avvikende meninger der.

La oss si det sånn: Det kan aldri bli helt rettferdig siden kvinner føder, men jeg synes juridisk abort er et like bra (eller dårlig) kompromiss som i dag. Det handler om hva som skjer etter fødselen. Ikke om kvinners selvbestemmelse over kroppen sin.

Det ser ut som om mange argumenter blir tatt frem når det er beleilig. For eksempel at når man har sex så har man implisitt sagt ja til å få barn. Det gjelder kun menn, og selv om hun lyver om prevensjon. Eller at barn har rett på en far. Kvinner kan bli gravide på klinikk ellee nekte å oppgi barnefar. Da er det plutselig ikke så viktig viktig.

Rettferdig blir det aldri uansett, så jeg gidder ikke stå på barrikadene for dette.

Nei, du har helt rett. Rettferdig blir det aldri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...