Gå til innhold

Kvinner vil at mannen skal ta styringen og betale på date, liker altså bare likestilling når det gagner kvinnen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

UtakknemligDiva
Drømmeautomat skrev (2 minutter siden):

Jeg benekter ikke at det er forskjell i adferd/forventninger mellom kvinner og menn. F.eks. tar jeg oftere også initiativet til en date. Men det betyr ikke at man trenger å falle så lavt at man oppfører seg som en gentleman. 

Nei hvis det blir slik at han skal åpne døren for deg, gi deg jakka si så fort du fryser litt, forsøke å planlegge noe med deg og forsikre deg om at «jeg betaler selvfølgelig» så blir det for meg et rødt flagg. 

Endret av UtakknemligDiva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drømmeautomat skrev (2 minutter siden):

Jeg benekter ikke at det er forskjell i adferd/forventninger mellom kvinner og menn. F.eks. tar jeg oftere også initiativet til en date. Men det betyr ikke at man trenger å falle så lavt at man oppfører seg som en gentleman. 

Hva legger du i " gentleman"? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Kashmir skrev (4 minutter siden):

Hva legger du i " gentleman"? 

Er nok sånne jeg beskriver over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

En mann som har et gammeldags kvinnesyn og ser på kvinner som skjøre vesener som trenger mannens beskyttelse og oppvartning, som om de var en fremmed art og ikke likeverdige. I verste fall forventer de at dette skal belønnes med sex, i stedet for å vise begjæret sitt mer direkte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat skrev (56 minutter siden):

En mann som har et gammeldags kvinnesyn og ser på kvinner som skjøre vesener som trenger mannens beskyttelse og oppvartning, som om de var en fremmed art og ikke likeverdige. I verste fall forventer de at dette skal belønnes med sex, i stedet for å vise begjæret sitt mer direkte. 

Da har du misforstått litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for likestilling - på ulike premisser.

Kvinner må få bedre lønn i takt med gutta, bli tatt mer på alvor i styrerom, la mannen ta ansvar hjemme.

Men ta for pokker å fiks dine dekk, måk oppkjørsel, bær tunge ting, gå i krig, dykk i Nordsjøen, krabbe nedi gruver, kravle nedi kloakken, gi mannen lik rett til abort - først da er menn og kvinner virkelig LIKESTILT. 


Ellers blir det selektiv likestilling… Dame selv forresten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drømmeautomat skrev (1 time siden):

En mann som har et gammeldags kvinnesyn og ser på kvinner som skjøre vesener som trenger mannens beskyttelse og oppvartning, som om de var en fremmed art og ikke likeverdige. I verste fall forventer de at dette skal belønnes med sex, i stedet for å vise begjæret sitt mer direkte. 

Hm. 

I mitt syn betyr det bare å oppvarte og vise gode manerer. Det går begge veier, men kvinner og menn kan ønske og også  vise forsljellige ting bare. Uten at den ene nå gjøre større eller mindre innsats. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (3 timer siden):

Jeg er for likestilling - på ulike premisser.

Kvinner må få bedre lønn i takt med gutta

Men det er likelønn i våre dager.

Allerede i 2008 konkluderte Likelønnskommisjonen med at likelønn ble praktisert i Norge.

«Når man sammenligner kvinners og menns lønn innenfor samme virksomhet, samme stilling og like personlige ressurser, finner vi små eller ingen lønnsforskjeller.»

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/fem-myter-om-likestilling-1.14542055

Anonymkode: e2cac...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
Drømmeautomat skrev (7 timer siden):

En mann som har et gammeldags kvinnesyn og ser på kvinner som skjøre vesener som trenger mannens beskyttelse og oppvartning, som om de var en fremmed art og ikke likeverdige. I verste fall forventer de at dette skal belønnes med sex, i stedet for å vise begjæret sitt mer direkte. 

Da har du misforstått helt hva en gentleman er. :) En gentleman er et engelsk uttrykk for en mann som har en taktfull og beleven (i betydningen høflig og forekommende) oppførsel. Det har nok ingenting med et gammeldags kvinnesyn og sex-forventning å gjøre, men rett og slett en mann som har respekt for kvinner og oppfører seg høflig og hyggelig - et komplement spør du meg, langt fra noe nedsettende i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel

Jeg tror ikke jeg ser så mye motsetning i én og samme kvinne. Noen er idealister og vil at alt skal være likt. Andre er mer tradisjonelle og vil gjerne at mannen fikser doen.

Kvinnene etterlyser at menn skal være mer frempå. Det kan være at noen er litt for forsiktige pga en veldig vid og diffus definisjon av hva som er uønsket seksuell oppmerksomhet og trakassering. Mye misforståelser blant folk tror jeg.

Det er rart å se filmer fra 80-tallet hvor helten flørter på en frekk måte som ville vært helt ugreit i dag, men som faktisk kunne fungere den gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
UtakknemligDiva skrev (11 timer siden):

Mann som forventer å bli spandert på... 🤣

Jeg skal ikke fortelle deg hvordan du skal være. 
Jeg forventer ikke at en mann skal spandere bare fordi han er mann, eller spandere i det hele tatt. Hadde blitt dyrt for kompisene mine å gå ut med meg hvis de skulle betalt for meg hele tiden🙃 men maskuliniteten forsvinner mer og mer hos menn. Og en kvinne som frir, er noe av det tristeste. 
 

For meg er dette underlige og antikvariske holdninger. Kjenner til flere som har fridd til mannen og har på ingen måte synes det var trist, snarere tvert i mot. Syntes selv det var romantisk å bli fridd til i sin tid, men har ikke tenkt at det hadde med kjønn å gjøre.

Jeg synes det er greit at man spanderer på hverandre, fint å bytte på, litt smålig å skulle dele regningen hver gang, med mindre man har det veldig trangt. Jeg liker ikke helt følelsen av å bli spandert på hver gang, det skaper ubalanse, og særlig om det gjøres fordi jeg er kvinne, som om jeg dermed ikke hadde råd til å betale selv.

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
Ekstra skrev (1 time siden):

For meg er dette underlige og antikvariske holdninger. Kjenner til flere som har fridd til mannen og har på ingen måte synes det var trist, snarere tvert i mot. Syntes selv det var romantisk å bli fridd til i sin tid, men har ikke tenkt at det hadde med kjønn å gjøre.

Jeg synes det er greit at man spanderer på hverandre, fint å bytte på, litt smålig å skulle dele regningen hver gang, med mindre man har det veldig trangt. Jeg liker ikke helt følelsen av å bli spandert på hver gang, det skaper ubalanse, og særlig om det gjøres fordi jeg er kvinne, som om jeg dermed ikke hadde råd til å betale selv.

Om jeg ikke hadde fridd selv så hadde det ikke blitt noe ekteskap hos oss. *hehe* Han skulle aldri gifte seg, men så kom jeg inn i bildet da. ;)

Vi bytter på å betale om vi er ute og spiser, ofte er det sånn at den som foreslår at "Nei, i dag spiser vi  ute du!" betaler, men det er nok oftest han som betaler allikevel. Noen ganger inviterer jeg ham med ut på min regning og noen ganger må jeg snike meg til å betale før han rekker det, men stort sett gjør han det. Hvis han hadde holdt telling på hvem som gjorde det sist og hvem det er sin tur nå så hadde jeg blitt sprø tror jeg, da begynner det å smake smålig. På ferier gjør vi det litt annerledes, hvor vi prøver å utligne sånn bortimot med at den ene betaler hotellet mens den andre betaler bensin og middagene f.eks. Synes jo ikke den ene skal ha 8000,- i utgifter på ferien og den andre ikke noe, vi har ikke noen felles konto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (11 timer siden):

Jeg er for likestilling - på ulike premisser.

Kvinner må få bedre lønn i takt med gutta, bli tatt mer på alvor i styrerom, la mannen ta ansvar hjemme.

Men ta for pokker å fiks dine dekk, måk oppkjørsel, bær tunge ting, gå i krig, dykk i Nordsjøen, krabbe nedi gruver, kravle nedi kloakken, gi mannen lik rett til abort - først da er menn og kvinner virkelig LIKESTILT. 


Ellers blir det selektiv likestilling… Dame selv forresten. 

"gi mannen lik rett til abort - først da er menn og kvinner virkelig LIKESTILT."

du tenker mannen skal bestemme over kvinnens kropp? Dersom mannen ikke ønsker barn er det vel i første omgang å sikre seg så godt man kan ved å bruke kondom?

Anonymkode: 1d58e...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus skrev (28 minutter siden):

Hvis han hadde holdt telling på hvem som gjorde det sist og hvem det er sin tur nå så hadde jeg blitt sprø tror jeg, da begynner det å smake smålig.

Den betalingsdebatten handler jo om dating-fasen, ikke om hvordan samboere med eller uten vielsesattest ordner seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
Trinity80 skrev (11 timer siden):

Jeg er for likestilling - på ulike premisser.

Kvinner må få bedre lønn i takt med gutta, bli tatt mer på alvor i styrerom, la mannen ta ansvar hjemme.

Men ta for pokker å fiks dine dekk, måk oppkjørsel, bær tunge ting, gå i krig, dykk i Nordsjøen, krabbe nedi gruver, kravle nedi kloakken, gi mannen lik rett til abort - først da er menn og kvinner virkelig LIKESTILT. 


Ellers blir det selektiv likestilling… Dame selv forresten. 

Fikse dekk: Jeg har fikset mine egne dekk i årevis, nå er jeg lei og betaler meg ut av det ved at verkstedet gjør det for meg. :) 

Måke oppkjørsel: jeg har prøvd, men begge traktorene er for store for meg, jeg rekker rett og slett ikke ned på pedalene, men mannen elsker å brøyte med både traktorer og atv så den saken er grei. Jeg er ute og måker mindre ting med spade da, trappa og sånt. 

Bære tunge ting: det er veldig sjelden jeg ber mannen bære noe for meg, det finnes hjelpemidler. Om jeg trenger hjelp er det fordi noe er for stort og uhåndterlig og det gjelder også ham når han skal flytte noe stort.

Gå i krig: nei takk, det er for øvrig både kvinner og menn på slagmarken.

Dykke i Nordsjøen: det har heller ikke min kjære gjort og så vidt jeg vet er ikke det yrket kun for menn?

Krabbe ned i gruver: det er vel heller ikke forbeholdt menn?

Kravle i kloakken: se de tre siste punktene.

Gi mannen rett til abort: nei, om han på ingen måte vil bli pappa så får han enten bruke kondom, sterilisere seg eller holde snoppen for seg selv.

Men hva med motsatt vei? Du nevner ikke noe om typiske kvinneting som mange menn kanskje aldri gjør? Teller ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

"gi mannen lik rett til abort - først da er menn og kvinner virkelig LIKESTILT."

du tenker mannen skal bestemme over kvinnens kropp? Dersom mannen ikke ønsker barn er det vel i første omgang å sikre seg så godt man kan ved å bruke kondom?

Anonymkode: 1d58e...81c

Jeg synes den ‘kvinnens kropp’ opplegget er oppbrukt.

Når en kvinne bestemmer seg for å få ett barn, så er det 100% kvinnens avgjørelse. Da bør hun også 100% stå for økonomien rundt det.

Har sett for mange tilfeller hvor single jenter som ikke vil ha barn løper på byen, og peker seg ut fulle gutter/ mannfolk og blir gravid - og søker barnebidrag fra vilt fremmed.

Det må skje noe på mørkesiden av likestilling også. Menn har pr. i dag alt for lite rettigheter når det gjelder å produsere seg.

Nå tar jeg skrekkeksempler jeg har vært borti, men de finnes de også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
laban skrev (5 minutter siden):

Den betalingsdebatten handler jo om dating-fasen, ikke om hvordan samboere med eller uten vielsesattest ordner seg. 

Jeg datet litt den perioden jeg var singel og av 7 dater tror jeg 6 spanderte på meg uten at jeg forventet det, men jeg satte jo pris på det og syntes det var koselig. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-

Jeg syns det kommer mer an på status enn kjønn, og hvem som vil hva. Datet en i omtrent et år, og siden han det han drev med mildt sagt ga lite inntekt, og siden det var jeg som ville ut å spise osv, så betalte jeg uten noe som helst diskusjon. 

Da jeg datet neste, så drev han eget firma, hadde veldig god inntekt osv. Jeg hadde seriøst lurt på om han hadde vært idiot hvis han krevde at jeg som da studerte skulle dele utgifter på restauranter. For å si det sånn, så hadde han blitt dumpa kjapt.

Så en får jo være litt mer reflektert enn å kun tenke kjønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
Lillemus skrev (1 minutt siden):

Fikse dekk: Jeg har fikset mine egne dekk i årevis, nå er jeg lei og betaler meg ut av det ved at verkstedet gjør det for meg. :) 

Måke oppkjørsel: jeg har prøvd, men begge traktorene er for store for meg, jeg rekker rett og slett ikke ned på pedalene, men mannen elsker å brøyte med både traktorer og atv så den saken er grei. Jeg er ute og måker mindre ting med spade da, trappa og sånt. 

Bære tunge ting: det er veldig sjelden jeg ber mannen bære noe for meg, det finnes hjelpemidler. Om jeg trenger hjelp er det fordi noe er for stort og uhåndterlig og det gjelder også ham når han skal flytte noe stort.

Gå i krig: nei takk, det er for øvrig både kvinner og menn på slagmarken.

Dykke i Nordsjøen: det har heller ikke min kjære gjort og så vidt jeg vet er ikke det yrket kun for menn?

Krabbe ned i gruver: det er vel heller ikke forbeholdt menn?

Kravle i kloakken: se de tre siste punktene.

Gi mannen rett til abort: nei, om han på ingen måte vil bli pappa så får han enten bruke kondom, sterilisere seg eller holde snoppen for seg selv.

Men hva med motsatt vei? Du nevner ikke noe om typiske kvinneting som mange menn kanskje aldri gjør? Teller ikke det?

Skjønner poenget ditt, og jeg tenker som deg. Men likestilling betyr ikke kun goder. Det er også mer ansvar. Nå skriker damer fordi de nå må ha en karriere, barn, sørge for ett hjem, være selvstendige, ha egen inntekt til familien osv.

Tror vi må lande i oss selv først. Ikke alle som tenker som deg, og når de fleste gjør det så kan man ha en brukbar diskusjon.

Jeg er singel, uten barn (selvvalgt) og uten noen mann som jeg har romantisk relasjon med. Jeg har hatt samboerskap og full kit før. Har kommet frem til at jeg pr. nå ikke har behov for en mann.

Det betyr ikke at jeg ikke ser denne skjevheten i samfunnet. Kvinner skal klare alt, gjøre alt men så blir det heftige diskusjoner likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (14 minutter siden):

Jeg synes den ‘kvinnens kropp’ opplegget er oppbrukt.

Når en kvinne bestemmer seg for å få ett barn, så er det 100% kvinnens avgjørelse. Da bør hun også 100% stå for økonomien rundt det.

Har sett for mange tilfeller hvor single jenter som ikke vil ha barn løper på byen, og peker seg ut fulle gutter/ mannfolk og blir gravid - og søker barnebidrag fra vilt fremmed.

Det må skje noe på mørkesiden av likestilling også. Menn har pr. i dag alt for lite rettigheter når det gjelder å produsere seg.

Nå tar jeg skrekkeksempler jeg har vært borti, men de finnes de også. 

Med mindre det er snakk om donor så trenger fortsatt kvinner menn for å bli gravid. Ergo kan vel mannen sikre seg MOT å få barn dersom han ikke ønsker?

Anonymkode: 1d58e...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...