Gå til innhold

Hvor mye tvinger du deg selv til å gjøre i hverdagen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Litt klønete formulert spørsmål, men jeg lurer altså på hvor mye du føler på å tvinge deg selv til å gjøre ting ila. en dag eller ei uke?

Da tenker jeg på ting som du virkelig må kjempe med deg selv for å få gjort.

En deprimert person kan f. eks streve veldig med aktivisering. Har man tung depresjon kan bare det å komme seg ut døra være en tung, tung bør.

For en friskere person kan et eksempel være å trene etter jobb eller gjøre skattemeldingen etter en lang dag på jobben?

Mitt spørsmål er egentlig i hvor stor grad du føler du må overvinne deg selv i hverdagen og i hvor stor grad du bare er i en slags rytme?

Anonymkode: c22b2...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det varierer. Akkurat nå er enhver ting som ikke er å ligge på sofaen tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I gode perioder da: Flyter det lett eller tvinger du deg da også?

Anonymkode: c22b2...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Litt klønete formulert spørsmål, men jeg lurer altså på hvor mye du føler på å tvinge deg selv til å gjøre ting ila. en dag eller ei uke?

Da tenker jeg på ting som du virkelig må kjempe med deg selv for å få gjort.

En deprimert person kan f. eks streve veldig med aktivisering. Har man tung depresjon kan bare det å komme seg ut døra være en tung, tung bør.

For en friskere person kan et eksempel være å trene etter jobb eller gjøre skattemeldingen etter en lang dag på jobben?

Mitt spørsmål er egentlig i hvor stor grad du føler du må overvinne deg selv i hverdagen og i hvor stor grad du bare er i en slags rytme?

Anonymkode: c22b2...f98

Jeg er deprimert og må tvinge meg selv til det meste. Det varierer litt på hvor tungt det er å komme igang.

Anonymkode: 45697...d69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere som ikke er deprimerte. Hvordan har dere det? 

Grunnen til at jeg lurer er at jeg har slitt med å stå i full jobb pga helsen og lurer på hvor vanlig det er å streve mye med å få ting gjort etter jobb? Når jeg jobber gradert så har jeg stort sett greit med overskudd, men når jeg går fullt så blir det tyngre å gjøre ting utenom. Da går det fra flytfølelse til å føles mer som tvang.

Anonymkode: c22b2...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En god del, både i jobb og ting hjemme, selv om jeg oftest er mentalt utslitt etter jobb. Konsentrasjonen og fokus er gradvis blitt dårligere. Likevel føler jeg at det bedre å presse meg til å gjøre ting enn følge depresjonens stemme og holde meg i sengen. Hvis jeg klarer å fokusere utover på arbeidsoppgaver blir det negative tankekjør distrahert, og jeg føler at det tross alt er bedre for meg. 

Anonymkode: 15b24...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

For tiden vil jeg helst ikke stå opp, så alt jeg gjør er i utgangspunktet uønsket aktivitet. Men jeg bruker AD med god effekt og gir bare f - lar være å føle på det. Og stort sett blir ting lettere enn jeg tror. Har fysiske symptomer på depresjon igjen/ennå men følelsesmessig er den største utfordringen å hele tiden skulle uttrykke begeistring der det er forventet og naturlig. Er bekymret for å skuffe folk med manglende respons. 

Jeg kunne godt tenkt meg å resignere igjen og bare bli liggende, men orker ikke tanken på alt rotet det forårsaker. Har ikke anledning til å faktisk gi opp livet. 

Anonymkode: 8c914...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.3.2024 den 15.33):

Dere som ikke er deprimerte. Hvordan har dere det? 

Grunnen til at jeg lurer er at jeg har slitt med å stå i full jobb pga helsen og lurer på hvor vanlig det er å streve mye med å få ting gjort etter jobb? Når jeg jobber gradert så har jeg stort sett greit med overskudd, men når jeg går fullt så blir det tyngre å gjøre ting utenom. Da går det fra flytfølelse til å føles mer som tvang.

Anonymkode: c22b2...f98

Jeg jobber full stilling, og hadde ikke klart det om ikke mannen min var så flink med husarbeid som han har blitt. Jeg må tvinge meg selv ofte og har ikke så mye overskudd igjen til fritiden. Jeg beundrer de som både klarer å stå i full jobb OG ha et aktivt liv på fritiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er krevende å stå i en krevende jobb og må ta meg i å drømme om å være helt økonomisk uavhengig og rett og slett si opp. Jeg ville imidlertid hatt noe jobb, men jeg ville styrt mest mulig selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (15 minutter siden):

Jeg synes det er krevende å stå i en krevende jobb og må ta meg i å drømme om å være helt økonomisk uavhengig og rett og slett si opp. Jeg ville imidlertid hatt noe jobb, men jeg ville styrt mest mulig selv. 

Hva med å bytte jobb, da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (På 13.3.2024 den 15.33):

Dere som ikke er deprimerte. Hvordan har dere det? 

Grunnen til at jeg lurer er at jeg har slitt med å stå i full jobb pga helsen og lurer på hvor vanlig det er å streve mye med å få ting gjort etter jobb? Når jeg jobber gradert så har jeg stort sett greit med overskudd, men når jeg går fullt så blir det tyngre å gjøre ting utenom. Da går det fra flytfølelse til å føles mer som tvang.

Anonymkode: c22b2...f98

Siden du her spør de som ikke er deprimert, kan jeg svare. Jeg har ikke problemer med å få ting gjort. Jeg har full jobb og gjør det jeg skal når jeg kommer hjem. Handler mat, lager middag, rydder opp igjen. Alt husarbeid går egentlig på autopilot. Jeg tenker ikke så mye over det. Jeg bare gjør det. Og det hjelper selvfølgelig at jeg har en samboer som er lik meg på det området. Vi passer på hverandre. Hvis ikke ting skjer med en gang, er den andre der og kikker på det :)

Når det gjelder f.eks trening er det variabelt. Det som er lystbetont som gå en tur, skitur , fjelltur, skogstur, sånne ting er enkelt å få til. 

Men når det gjelder trening på Sats som jeg også driver med, så er det verre. Da er dørstokkmila lang. Det verste er å skifte over til treningstøy, fylle vannflaska og gjøre meg klar. Jeg skjønner ikke hvorfor, for jeg er alltid så glad og fornøyd etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
AnonymBruker skrev (På 13.3.2024 den 15.33):

Dere som ikke er deprimerte. Hvordan har dere det? 

Grunnen til at jeg lurer er at jeg har slitt med å stå i full jobb pga helsen og lurer på hvor vanlig det er å streve mye med å få ting gjort etter jobb? Når jeg jobber gradert så har jeg stort sett greit med overskudd, men når jeg går fullt så blir det tyngre å gjøre ting utenom. Da går det fra flytfølelse til å føles mer som tvang.

Anonymkode: c22b2...f98

Jeg har nesten full jobb (90%) og er ikke deprimert. For meg er trening noe av det som er mest lystbetont, og jeg gleder meg til hver gang jeg får puttet inn en treningsøkt. Jeg har også mye energi til koret og til diverse organisasjonsarbeid jeg er med i. 

Det det skorter på hos meg er husarbeid. Har aldri vært flink med det. Det er heldigvis lettere å holde orden nå når vi bare er to personer hjemme,  og mannen er flink til å holde kjøkkenet ryddig, men også gang og stue. Det er kanskje rengjøring på badet vi er litt slappe på.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (12 timer siden):

Hva med å bytte jobb, da? 

Ja, det er naturlig å tenke, men det er nok ikke noe alternativt. Da måtte jeg tatt en ny utdanning, og det er ikke aktuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har også en lang historie med angst og depresjon. Har hele tiden jobbet 100%, det har imidlertid en pris. Både konsentrasjonen og hukommelsen er gradvis blitt dårligere, og jeg et veldig sliten når jeg kommer hjem.

Har likevel vanskelig for å tenke meg et liv uten å jobbe, det å ha noe å stå opp til er det som holder meg igang Føler ofte på en lyst til å gi opp og bli liggende, men klarer alltid å sette det ene benet foran det andre å komme meg ut av døren.

Det økonomiske spillet nok også inn, min kone er ufør, skulle jeg gå samme veien ryker boligen og en stabil økonomi. Både utdanning og jobb har kostet meg så mye slitt over mange år, så det er vondt å måtte resignere. Redselen for usikker fremtid er nok også noe som motiverer meg til å holde meg igang, hvis jeg først legger meg ned orker jeg nok ikke å komme opp igjen.

Anonymkode: 15b24...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (5 timer siden):

Ja, det er naturlig å tenke, men det er nok ikke noe alternativt. Da måtte jeg tatt en ny utdanning, og det er ikke aktuelt. 

Huff, skjønner. Sender styrkevibber sånn at du holder ut den jobben du har nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (3 timer siden):

Huff, skjønner. Sender styrkevibber sånn at du holder ut den jobben du har nå. 

Tusen takk🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Glitter skrev (På 13.3.2024 den 14.27):

Det varierer. Akkurat nå er enhver ting som ikke er å ligge på sofaen tungt.

❤️ Huff. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...