Gå til innhold

Janteloven. Noen tanker.


Kashmir-

Anbefalte innlegg

Kashmir-

Jeg har alltid stusset litt over Janteloven. Er det riktig at noen skal tro de er bedre og klokere enn andre? 

Jeg syns ærlig talt at det virker som en krenket narsissist har kommet opp med Janteloven. 

Har noen lest "En flykning krysser sitt spor her" ? Hvordan fremstår egentlig hovedpersonen? 

Jeg skal lese boken så fort jeg får kommet meg på biblioteket, for nå er jeg ganske nysgjerrig på hva som ligger i historien her. 

Noe i Janteloven er bra punkter, men ellers får jeg følelse av bitterhet og narsissisme. 

Tanker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Kashmir skrev (45 minutter siden):

Jeg har alltid stusset litt over Janteloven. Er det riktig at noen skal tro de er bedre og klokere enn andre? 

Jeg syns ærlig talt at det virker som en krenket narsissist har kommet opp med Janteloven. 

Har noen lest "En flykning krysser sitt spor her" ? Hvordan fremstår egentlig hovedpersonen? 

Jeg skal lese boken så fort jeg får kommet meg på biblioteket, for nå er jeg ganske nysgjerrig på hva som ligger i historien her. 

Noe i Janteloven er bra punkter, men ellers får jeg følelse av bitterhet og narsissisme. 

Tanker? 

Det er bare en beskrivelse av menneskets natur.

Anonymkode: a0761...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest boka, men husker dessverre veldig lite av den. Er mange år siden.

Jeg har alltid sett på janteloven som en del av Norges protestantiske, sosialistiske kultur med at man ikke skal stikke seg frem, ikke skille seg ut være litt som alle andre. Dvs et stikk til denne holdningen. Den fromme og ydmyke holdningen fra protestantismen og den "alle er like"-holdningen fra sosialismen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Vhanja skrev (9 minutter siden):

Jeg har lest boka, men husker dessverre veldig lite av den. Er mange år siden.

Jeg har alltid sett på janteloven som en del av Norges protestantiske, sosialistiske kultur med at man ikke skal stikke seg frem, ikke skille seg ut være litt som alle andre. Dvs et stikk til denne holdningen. Den fromme og ydmyke holdningen fra protestantismen og den "alle er like"-holdningen fra sosialismen.

Dumt du ikke husker, men jeg ble veldig nysgjerrig på boken.

Jeg syns jo at det er forskjell på å stikke seg ut. På hvilke måte man gjør det. Gjør du noe viktig for noen, så blir det satt pris på så lenge du er ydmyk. Nå er jeg ikke for at man må være "snill og grei" til enhver tid, siden alle også har sine dårlige sider. Jeg stoler mest på de som viser litt negative trekk også- ihvertfall ved tettere bekjentskap. Jeg tror at det blir satt pris på at noen skiller seg ut på god måte, men om du ikke gjør, så får du jo muligens uberettiget kritikk også. Jeg ser den, og det er jo ikke nødvendigvis for at vedkommende tror de er bedre, kan mer eller er hevet over noen. DA blir det jo feil å kritisere. Men den dagen du faktisk formidler at du tror du er bedre enn andre, eller faktisk tror det, så syns jeg jo kritikk er på sin plass? 

Men nå drev jo nysgjerrigheten min meg videre her, og jeg kom over en artikkel i Aftenposten hvor Aksel Samdemoses sønn, Jørgen Sandemose, er intervjuet. Han tegner ikke akkrurat et pent bilde av faren. Det er å si det forsiktig! Nå ble jeg veldig overrasket og også interessert i å finne ut mer. Men foreløpig :

Blant annet sier sønnen : Han ( Aksel Sandemose ) kunne ikke skrive om ting han ikke selv opplevde.. 

- Han ga inntrykk av å ha begått mord. Uten at han hadde gjort det, men han var fiksert på å formidle hvor lett det var å drepe.

- Han lagde et kunstig bilde av seg selv som han visste ville bli gjennomskuet. Saken var bare at bildet bak det også var falskt og konstruert.

- Han fikk enorm oppmerksimhet som barn, men følte den var falsk .. - han vokste opp i et underklassemiljø og følte seg som en outsider. 

- Han hadde ingen sympatiske trekk eller følelse for andre. Ikke ett tilfelle av godhet ( men han kunne bli fortvilt over mangel på sympati hos seg selv )

- Han hadde incestiøse og pedofile trekk.

-----

Altså. Dette er mannen som skrev Janteloven. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-

Får legge til at om han ikke opplevde ting personlig, så brukte han ( Aksel Sandemose ) rått av modeller fra virkeligheten ( Jørgen Sandemoses utsagn ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Om det er riktig at noen skal tro de er bedre og klokere enn andre kommer an på vedkommendes selvinnsikt. Noen har god grunn til det, andre er tåpelige som tenker det. 
Narsissisme handler mer om behovet for å få bekreftet at man er bedre enn andre, og ikke janteloven. 
Janteloven er gjerne noe som oppstår når flere føler at sitt eget selvbilde blir truet pga en person. Personlig mener jeg at feilen ikke ligger hos personen som vet mer, har mer suksess eller hva enn, men hos de som føler seg truet. Det er noe med å akseptere sine egne forutsetninger, selv om de kan forandre seg/bli bedre, så er det ikke alt alle kan bli like flinke til. For å gi det et eksempel, jeg har ei venninne fra Asker. Hun er fra en svært velstående familie. Jeg har ikke råd til å ha den livsstilen hun har. Men jeg har ikke problemer med det. Jeg bare aksepterer at vi er født i forskjellige familier, og fokuserer på de ting jeg er heldig med her i livet. Jeg blir heller glad for å se at noen tør å vise at de har det bra. Jeg unner henne/andre å ha det bra. 
Mens jantelovfolk ville fort prøvd å funnet måter å gjøre livet surt for vedkommende, om det så bare er baksnakking i et forsøk på å fremstille vedkommende i et dårligere lys. 

Endret av UtakknemligDiva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir-
Skrevet (endret)
UtakknemligDiva skrev (2 timer siden):

Om det er riktig at noen skal tro de er bedre og klokere enn andre kommer an på vedkommendes selvinnsikt. Noen har god grunn til det, andre er tåpelige som tenker det. 
Narsissisme handler mer om behovet for å få bekreftet at man er bedre enn andre, og ikke janteloven. 
Janteloven er gjerne noe som oppstår når flere føler at sitt eget selvbilde blir truet pga en person. Personlig mener jeg at feilen ikke ligger hos personen som vet mer, har mer suksess eller hva enn, men hos de som føler seg truet. Det er noe med å akseptere sine egne forutsetninger, selv om de kan forandre seg/bli bedre, så er det ikke alt alle kan bli like flinke til. For å gi det et eksempel, jeg har ei venninne fra Asker. Hun er fra en svært velstående familie. Jeg har ikke råd til å ha den livsstilen hun har. Men jeg har ikke problemer med det. Jeg bare aksepterer at vi er født i forskjellige familier, og fokuserer på de ting jeg er heldig med her i livet. Jeg blir heller glad for å se at noen tør å vise at de har det bra. Jeg unner henne/andre å ha det bra. 
Mens jantelovfolk ville fort prøvd å funnet måter å gjøre livet surt for vedkommende, om det så bare er baksnakking i et forsøk på å fremstille vedkommende i et dårligere lys. 

Narsissisme handler vel mest om å kreve spesialbehandling og at man er berettiget til det?  Leste senest om det i går- ar uansett type narsissist, så forventer de spesialbehandling. Tilmed de sårbare narsissistene som ikke gjør så mye ut av seg i mengden krever det. De misliker gjerne større grupper, eller å være i en fordi de blir da "usynlige" så de velger heller å være den som står utenfor, og føler seg spesiell av den grunn. 

Jeg syns Aksel Sandemose passer ganske bra inn i en del av det som er typisk narsissistisk. Har lest ganske mye om ham etter at jeg skrev innlegget her. Mye interessant ved han og hans historie.

Jeg tenker forøvrig at de fleste godtar at noen er bedre på visse områder. Det kommer muligens an på hva og hvordan, men å generelt tro at man er bedre enn andre... nei? 

At noen blir oppfattet truende ja. Det er også forståelig, og spesielt i mindre miljøer hvor alt er mer synlig. Om det er greit å nedgradere dem for det? Nei, det er det selvfølgelig ikke! 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele diskusjonen, men mitt synspunkt på janteloven er at det må være lov å tenke at man er noe ut ifra egne personlige egenskaper og prestasjoner. Det må lov å gi seg selv den rosen. Det må også være lov å gi seg selv litt kredit når en snakker med sine venner. 

Men en bør kanskje unngå å kringkaste det til alle og enhver? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Skrevet (endret)
Glitter skrev (19 minutter siden):

Har ikke lest hele diskusjonen, men mitt synspunkt på janteloven er at det må være lov å tenke at man er noe ut ifra egne personlige egenskaper og prestasjoner. Det må lov å gi seg selv den rosen. Det må også være lov å gi seg selv litt kredit når en snakker med sine venner. 

Men en bør kanskje unngå å kringkaste det til alle og enhver? Eller?

Ja, man skal alltid tro at man er noe. Om man presterer eller "bare er" 

Men å tro at man er bedre enn.. sånn generelt syns jeg blir feil.

Det blir også uklokt i mitt hode. Det er litt større filosofiske spørsmål, sånn ala " Er noen mer verdifulle enn andre. Har noen større verdi, og er det noen vi har mer nytte av?" 

Jeg syns de fleste punkt i Janteloven virker bitre 🙃 og når jeg leser om Sandemose både fra sønnen sitt ståsted og andre mer litteraturvitere, så virker han nettopp noe bitter på meg. Skadet fra barndommen. Han var vitebegjærlig og kunne blitt naturvitenskapsmann hvis omgivelsene hadde behandlet han bedre. ( De likte ikke at han var kunnskapstørst. Tydeligvis.)

Hans egne ord. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (Akkurat nå):

Ja, man skal alltid tro at man er noe. Om man presterer eller "bare er" 

Men å tro at man er bedre enn.. sånn generelt syns jeg blir feil.

Det blir også uklokt i mitt hode. Det er litt større filosofiske spørsmål, sånn ala " Er noen mer verdifulle enn andre. Har noen større verdi, og er det noen vi har mer nytte av?" 

Jeg syns de fleste punkt i Janteloven virker bitre 🙃 og når jeg leser om Sandemose både fra sønnen sitt ståsted og andre mer litteraturvitere, så virker han nettopp noe bitter på meg. Skadet fra barndommen. Han var vitebegjærlig og kunne blitt nsturvitenskapsmann hvis omgivelsene hadde behandlet han bedre. ( De likte ikke at han var kunnskapstørst. Tydeligvis.)

Hans egne ord. 

Jeg har svært lite kunnskap om litteratur-folk og slikt. Har generelt lite allmennkunnskap. Til et nivå at det er flaut. 

Men enig i at man skal ikke tenke at man er bedre enn noen selv om man kan tenke at man er noe. 

Men jeg møter meg selv i døra nå for jeg føler jo jeg er dårligere enn de fleste. Betyr ikke det da at jeg tenker noen er bedre? 

Ble litt forvirret nå. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janteloven skal tolkes ironisk, og er et oppgjør med misunnelse og smålighet. Dette er "loven" som gjelder i den lille byen Jante, der folk er opptatt av å trykke hverandre ned. Slik det kan være i små bygdesamfunn, jfr. "bygdedyret."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Glitter skrev (6 minutter siden):

Jeg har svært lite kunnskap om litteratur-folk og slikt. Har generelt lite allmennkunnskap. Til et nivå at det er flaut. 

Men enig i at man skal ikke tenke at man er bedre enn noen selv om man kan tenke at man er noe. 

Men jeg møter meg selv i døra nå for jeg føler jo jeg er dårligere enn de fleste. Betyr ikke det da at jeg tenker noen er bedre? 

Ble litt forvirret nå. 😛

Det er lov til å bli forvirret 😀 jeg er ofte det selv. Det er vel derfor jeg liker å "rydde på plass" ting.

Som at Janteloven gjør meg noe forvirret...🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (8 minutter siden):

Jeg har svært lite kunnskap om litteratur-folk og slikt. Har generelt lite allmennkunnskap. Til et nivå at det er flaut. 

Men enig i at man skal ikke tenke at man er bedre enn noen selv om man kan tenke at man er noe. 

Men jeg møter meg selv i døra nå for jeg føler jo jeg er dårligere enn de fleste. Betyr ikke det da at jeg tenker noen er bedre? 

Ble litt forvirret nå. 😛

Selvfølgelig er det lov å tenke at man er bedre enn andre - jeg er bedre enn andre (ikke alle andre) i mange ting jeg, og er da selvfølgelig stolt av det. Men jeg behandler ikke de som er dårligere enn meg ille av den grunn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir skrev (7 minutter siden):

Det er lov til å bli forvirret 😀 jeg er ofte det selv. Det er vel derfor jeg liker å "rydde på plass" ting.

Som at Janteloven gjør meg noe forvirret...🙂

Ja sant. Man kan bli forvirret. :)

Lady HM skrev (5 minutter siden):

Selvfølgelig er det lov å tenke at man er bedre enn andre - jeg er bedre enn andre (ikke alle andre) i mange ting jeg, og er da selvfølgelig stolt av det. Men jeg behandler ikke de som er dårligere enn meg ille av den grunn..

Kanskje det blir mer riktig å snakke om verdi. Er du mer verdt enn andre? 

Jeg er ikke bedre enn andre på noe egentlig. Men blir fortalt at jeg er like mye verdt. Det er for meg en rar tanke egentlig..

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Skrevet (endret)
Babette skrev (12 minutter siden):

Janteloven skal tolkes ironisk, og er et oppgjør med misunnelse og smålighet. Dette er "loven" som gjelder i den lille byen Jante, der folk er opptatt av å trykke hverandre ned. Slik det kan være i små bygdesamfunn, jfr. "bygdedyret."

Skal tolkes? Når ble Sandenose ironisk?  Nedlot han seg å spille på ironi? 

Hva skjedde i byen/ på stedet Jante? 

Det hadde vært fint om noen visste det. Hva var det hovedpersonen, Aksel Sandenose sitt alias, Espen Arnakke opplevde der? 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (2 minutter siden):

Ja sant. Man kan bli forvirret. :)

Kanskje det blir mer riktig å snakke om verdi. Er du mer verdt enn andre? 

Jeg er ikke bedre enn andre på noe egentlig. Men blir fortalt at jeg er like mye verdt. Det er for meg en rar tanke egentlig..

Nei, verdi tenker jeg blir noe annet. Jeg er ikke noe mer verdt enn noen andre fordi jeg er bedre på enkelte ting, andre har en verdi ut fra seg selv som menneske, på samme måte som meg.

Men da diskuterer vi vel ikke lenger janteloven, egentlig? 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lady HM skrev (2 minutter siden):

Nei, verdi tenker jeg blir noe annet. Jeg er ikke noe mer verdt enn noen andre fordi jeg er bedre på enkelte ting, andre har en verdi ut fra seg selv som menneske, på samme måte som meg.

Men da diskuterer vi vel ikke lenger janteloven, egentlig? 🙂 

Hm nei. Det kan hende jeg blandet tomat og agurk her. 

Kanskje defor det blir en forvirrende salat. 😃

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Lady HM skrev (10 minutter siden):

Selvfølgelig er det lov å tenke at man er bedre enn andre - jeg er bedre enn andre (ikke alle andre) i mange ting jeg, og er da selvfølgelig stolt av det. Men jeg behandler ikke de som er dårligere enn meg ille av den grunn..

See? Du er bedre enn NOEN. Ikke sant? Du er ergo ikke bedre enn andre. Fks

- Jeg er bedre enn andre til å skrive.

- Jeg er bedre enn noen til å skrive.

Det er en forskjell  🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (5 timer siden):

Jeg har alltid stusset litt over Janteloven. Er det riktig at noen skal tro de er bedre og klokere enn andre? 

Jeg syns ærlig talt at det virker som en krenket narsissist har kommet opp med Janteloven. 

Har noen lest "En flykning krysser sitt spor her" ? Hvordan fremstår egentlig hovedpersonen? 

Jeg skal lese boken så fort jeg får kommet meg på biblioteket, for nå er jeg ganske nysgjerrig på hva som ligger i historien her. 

Noe i Janteloven er bra punkter, men ellers får jeg følelse av bitterhet og narsissisme. 

Tanker? 

Men, janteloven er jo ikke skrevet som en slags lovtekst som vi mennesker skal følge. Den er skrevet i en skjønnlitterær bok som et bilde på «menneskenes iboende ondskap og evne til å trykke hverandre ned». Derfor henviser den også til det fiktive stedet Jante, som Sandemo selv sier kan være et hvilket som helst tettsted, og mange har til og med kommentert at Jante er nettopp det stedet de bor på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (3 minutter siden):

See? Du er bedre enn NOEN. Ikke sant? Du er ergo ikke bedre enn andre. Fks

- Jeg er bedre enn andre til å skrive.

- Jeg er bedre enn noen til å skrive.

Det er en forskjell  🙂

 

Ja, det er forskjell - men er jeg bedre enn andre til å skrive, men ikke alle andre. 

Men poenget med janteloven er heller om man faktisk er bedre enn noen/mange/alle til noe - poenget er at man ikke skal ha lov til å skryte av det, se ned på andre mennesker som er dårligere enn deg eller være stolt over at man faktisk er god på noe.

Forøvrig, les det andre svaret jeg akkurat postet... Jeg tror du tenker litt for bokstavelig på akkurat dette 🙂 

Endret av Lady HM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...