Gå til innhold

Janteloven. Noen tanker.


Kashmir-

Anbefalte innlegg

Kashmir-
Lady HM skrev (Akkurat nå):

Jojo, nå kan vi selvfølgelig også begynne en ny diskusjon rundt akkurat dette, men det gidder jeg ikke Poenget er det er jo dette som er janteloven... 

Det er absolutt helt i tråd med diskusjonen som den har vært! Og ikke minst om det boken handler om : å komme ny til et lite sted. 

Og du skriver at mitt eksempel var nettopp sånn Janteĺoven fungerer. Og da syns jeg fremdeles den er verdt å gå litt i sømmen. Som det heter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kashmir skrev (4 minutter siden):

Det er absolutt helt i tråd med diskusjonen som den har vært! Og ikke minst om det boken handler om : å komme ny til et lite sted. Men det

Og du skriver at mitt eksempel var nettopp sånn Janteĺoven fungerer. Og da syns jeg fremdeles den er verdt å gå litt i sømmen. Som det heter.

 

Jeg sa ikke at diskusjonen var feil - og man kan alltid diskutere hva som er riktig av både de nyinnflyttede og de fastboende, jeg bare kjenner at jeg ikke orker å gå videre med noen diskusjon med deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Lady HM skrev (Akkurat nå):

Jeg sa ikke at diskusjonen var feil - og man kan alltid diskutere hva som er riktig av både de nyinnflyttede og de fastboende, jeg bare kjenner at jeg ikke orker å gå videre med noen diskusjon med deg. 

Eh. Nei. Du trenger jo ikke det?! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker underlig å ha sterke meninger om janteloven uten å ha lest boken.

Minner meg om Shaman Durek, som i et "blogginnlegg" på Insta for en stund siden omtalte janteloven som om den var en gjeldende lov (rettsregel) i Norge.

Har selv lest boken, men det er lenge siden, så jeg husker den ikke så godt. Velger derfor ikke å uttale meg hva som menes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lady HM skrev (15 timer siden):

Jammen mer verdt og bedre enn andre er ikke det samme. Alle mennesker har en verdi i det å være menneske, men jeg vet da om mange mennesker som er bedre enn andre mennesker (snillere, omtenksomme, smartere, altruistiske, inkluderende osv osv.)

Hitler og Mor Theresa - er begge like gode mennesker?

Her er nok Mor Teresa hakket bedre enn Hitler, men de begge er ganske horrible mennesker. 

Anonymkode: 9daef...01a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir-
Ekstra skrev (1 time siden):

Det virker underlig å ha sterke meninger om janteloven uten å ha lest boken.

Minner meg om Shaman Durek, som i et "blogginnlegg" på Insta for en stund siden omtalte janteloven som om den var en gjeldende lov (rettsregel) i Norge.

Har selv lest boken, men det er lenge siden, så jeg husker den ikke så godt. Velger derfor ikke å uttale meg hva som menes.

Jeg vet ikke om jeg syns det er så underlig. Jeg har hørt om Janteloven i tide og utide ved forsljellige anledninger, og ikke minst lest om den når det gjelder hva som er typisk norsk. Også har den blitt nevnt i pressen utallige ganger når en aåkalt kjendis har fått urettmessig eller rettmessig kririkk. Noen ganger blir den brukt når noen blir hetset og mibbet. Meningen er alltid den samme : at noen.er utsatt for misunnelse eller urimeligheter pga status. 

Mem ja. Jeg skulle ønske noen visste/ husket opprinnelsen til uttrykket. Fra boka altså. Jeg ser ihvettfall fram til å lese den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her er nok Mor Teresa hakket bedre enn Hitler, men de begge er ganske horrible mennesker. 

Anonymkode: 9daef...01a

Du har rett, akkurat det var et litt dårlig eksempel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her er nok Mor Teresa hakket bedre enn Hitler, men de begge er ganske horrible mennesker. 

Anonymkode: 9daef...01a

Hvorfor er Mor Teresa et horribelt menneske? Må være noe jeg har gått glipp av..

Anonymkode: 64de0...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ofte er det andre som dømmer de sol får det til. Janteloven- misunnelse.

kan vi ikke bare ønske hverandre å lykkes? 
På min arbeidsplass blir folk misunnelig og baksnakker om noen får andre/ bedre oppgaver av sjefen. 

samtidig må vi ha en viss form for empati. Ikke skryte av god råd, egen suksess i så stor grad at andre føler seg forlegen. 
Jeg har flere venner med høyt boliglån og som synes det er tøffe tider. 
vi har lite lån og sitter bedre i det. Når de klager til meg, trenger jeg ikke «være bedre» ved å gni inn hvor godt vi sitter i det. 
Ja, jeg har lov å være glad over egen situasjon, men man må tenke over i hvilke settinger man bryter ut med det. 
 

Anonymkode: 3f117...380

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ofte er det andre som dømmer de sol får det til. Janteloven- misunnelse.

kan vi ikke bare ønske hverandre å lykkes? 
På min arbeidsplass blir folk misunnelig og baksnakker om noen får andre/ bedre oppgaver av sjefen. 

samtidig må vi ha en viss form for empati. Ikke skryte av god råd, egen suksess i så stor grad at andre føler seg forlegen. 
Jeg har flere venner med høyt boliglån og som synes det er tøffe tider. 
vi har lite lån og sitter bedre i det. Når de klager til meg, trenger jeg ikke «være bedre» ved å gni inn hvor godt vi sitter i det. 
Ja, jeg har lov å være glad over egen situasjon, men man må tenke over i hvilke settinger man bryter ut med det. 
 

Anonymkode: 3f117...380

Veldig fin kommentar! Man skal ikke undervurdere det å være klok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (21 timer siden):

Veldig fin kommentar! Man skal ikke undervurdere det å være klok. 

Tenker det har mye med oppførsel å gjøre, trangen til oppmerksomhet osv. det finnes de som skryter og legger ekstra på for å fremheve seg selv og gjør andre forlegen med viten vilje. Dette er idioti og mangel på selvinnsikt 

Anonymkode: 3f117...380

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir-
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tenker det har mye med oppførsel å gjøre, trangen til oppmerksomhet osv. det finnes de som skryter og legger ekstra på for å fremheve seg selv og gjør andre forlegen med viten vilje. Dette er idioti og mangel på selvinnsikt 

Anonymkode: 3f117...380

Ja... dette er også mine tanker. Det er måten du oppfører deg på. Hva hensikten er. Som i eksempelet jeg kom med at nye innflyttere skyver lokalbefolkning tilside ved å fremheve sine evner og talenter som bedre, er jo veldig uklokt og også veldig arrogant i mine øyne. 

Ja, jeg tror noen gjør andre forlegne med vilje eller av ignoranse. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...